برنامه یاد بعضی نفرات
 
به بهانه انتشار آلبوم «تاریکی» با صدای «هادی پاکزاد»
خودآزاری که به دقت اشتباه می‌کند
موسیقی ما – آلبوم «تاریکی» با صدای هادی پاکزاد چند هفته‌ایست که روانه بازار موسیقی کشور شده است و در حالی که رسانه‌های رسمی روی خوشی به این آلبوم نشان نداده‌اند، این اثر توانسته در بین مخاطبان موسیقی مخاطبش را پیدا کند و به مرور بیشترو بیشتر شنیده شود.

هادی پاکزاد شاعر و موزیسینی که از اوایل دهه ۸۰ مشغول فعالیت‌های موسیقی خود می‌باشد و پس از مدت ۱۳ سال نخستین آلبوم مجاز خود را به بازار موسیقی کشور ارائه کرده است.

آلبوم تاریکی شامل چهارده قطعه به خوانندگی «هادی پاکزاد» است که تماما توسط مسعود فیاض‌زاده ساخته و تنظیم شده است که بدون کوچکترین تغییری در متن ترانه‌ها و ساختار موسیقی تمام مجوزهای لازم را از دفتر موسیقی دریافت کرده اند. آثار هادی پاکزاد که تماما از سروده های خودش است، عموما سوژه محور و اصطلاحا کانسپچوال می‌باشند و در این روند بافت موسیقی ویژه‌ای را دنبال نمی‌کند.

هرچند عموم آهنگ‌های او در چارچوب موسیقی الکترونیک و آلترناتیو می‌گنجد. میکس و مستر این آلبوم توسط رامین مظاهری انجام شده است و تمامی مجوزها از طریق نشر موسیقی کوک دریافت شده است و نیز پخش آلبوم بعهده مرکز پخش موسیقی رها میباشد.

هادی پاکزاد در روز رونمایی این اثر بااستقبال قابل توجه دوستدارانش رو به رو شد و همین استقبال باعث شد این خواننده بیش از دو ساعت دیگر در جمع دوستدارانش باشد و آلبوم را برای آنها امضا کند و عکسهای یادگاری یکی پس از دیگری ثبت شدند.

اودر یادداشتی که در صفحات داخلی آلبومش نیز منتشر شده است، خطاب به دوستدارانش نوشته: «۱۴ اثری که در این مجموعه شنیدنی شده‌اند، برگزیده‌ای از فعالیت‌های موسیقی من از سال ۱۳۸۱ تاکنون است که در طول این سالها در استدیوهای مختلف با همکاری نوازندگان، صدابرداران و هنرمندان قابل و یاری دوستان ارزشمند و حمایت نزدیکانم به ثمر رسیده‌اند. امید دارم حاصل این اثر که عصاره افکار و عواطف من است، وقت و سهمی در زندگی بیرونی و درونی مخاطبین داشته باشد.»

* روزمه

اولین آلبوم هادی پاکزاد با عنوان سرزمين ترس در سال ١٣٨٠ منتشر شد. آلبومی که آوای پاپ و اندکی راک داشت و از بی‌تجربگی و خام بودن وی خبر می داد. پس از آن "سرزمین وحشت" در اولین اجرای زنده ی هادی پاکزاد در دیماه ۱۳۸۲ در سالن سیمرغ مشهد روی سن رفت(اجرای دیگری نیز در بهمن ۱۳۸۴ در همین سالن صورت گرفت) و همینطور ویدئو قطعه "دریاد" به کارگردانی جواد جلالی در بهمن ۸۳ ضبط و پخش شد. آغاز همکاری هادی پاکزاد با داریوش دانش نیا (صدابردار) در سال ۱۳۸۴ منجر به تاسیس استودیوی مشترک توسط آنان شد که هنرمندان زیادی همچون عبدی بهروانفر، نوید اربابیان، حامد بهداد و بسیاری از گروه‌های راک زیرزمینی آثار خود را در آن ضبط و ثبت کردند. بعد از مجموعه سرزمین ترس، آلبوم دوم خود را در همین فضا با آهنگسازی مسعود فیاض زاده به نام "زندگى زيرزمينى" در بازار مجازی اینترنت ارائه داد. در این آلبوم که در سال١٣٨٤ تهیه و منتشر شد هادی پاکزاد اولین قدم‌های خود را در موسیقی تجربی و آوایی امروزی تر و کمی نزدیکتر به راک برداشته بود. اما از سال ١٣٨٤ تا ١٣٨٦ که سومین آلبوم خود را با عنوان "دكتر" منتشر کرد، اتفاق خاصی در تکنیک ترانه نویسی و ساختار آهنگ‌های او رخ داد. آلبوم دكتر هنوز از بهترین و جذابترین مجموعه‌های منتشر شده اوست. آلبومی که لبریز از تصاویر و حجم‌های شاعرانه ناب امروزی و خوانندگی حسی اما مالیخولیایی است که در بسته بندی موسیقی آلترناتیو- راک پیچیده شده است. ویدئو قطعه "خط قرمز" از این آلبوم به عنوان اولین همکاری وی با آرشیا شکیبایان تولید شد.

در آلبوم افلاطون که در سال ١٣٨٨ منتشر شد همان تجربه آلبوم دكتر ادامه یافت، با این تفاوت که ساختار آهنگها با حداقل سادگی در پشت ترانه‌های هادی پاکزاد فقط نقش یک زمینه را بازی می کنند. آلبوم افلاطون را نسبت به آثار قدیمیتر هادی پاکزاد میتوان مجموعه‌ای کلام محور دانست. در جای جایِ این آلبوم آگاهانه یا ناآگاهانه، از قصد یا بدون قصد، ضعف در تنظیم آهنگها احساس می شود که آوای قطعات را خام و گاه غیرمتعارف کرده است. ویدئو "فرشته ی مرگ از این آلبوم کار تصویری هادی پاکزاد است که در سال ٨٩ به کارگردانی خودش و همینطور ویدئوهای "پس من چی؟" و "زمین" کارهایی متفاوت از آرشیا شکیبا تولید و پخش شدند. براى چهار، پنجمین آلبوم هادی پاکزاد، در سال ١٣٨٩ در بازار مجازی اینترنت ارائه شد. مجموعه‌ای که جهشی در جهت خلق موسیقی تجربی آلترناتیو فارسی است و حتی در قطعاتی آوانگارد به گوش می رسد. این آلبوم در آهنگ «فرشته سرد» ساختار آشنایی به خود می گیرد. رویکردهای گوناگون موسیقایی و تنوع در ساختار شعر/آهنگ ها، این آلبوم را به یکی از مجموعه‌های قابل توجه آلترناتیو فارسی ایران بدل کرده است. ویدئو "اسلحه" ازین آلبوم کار تصویری هادی پاکزاد با همکاری علی عظیم زاده و رسول علیرضائی است که وی از ارایه آن به شبکه‌ها خودداری و به انتشار اینترنتی آن اکتفا کرد.

موسیقی و شعر هادی پاکزاد در ده سال اول کارش نشانگر تکامل هنری موسیقی پرداز شاعری است که همواره رو به جلو رفته و از کار تجربی وحشت نکرده است. شاید او را از نمونه‌های موفق موسیقی راک زیر زمینی ایران بتوان دانست. آلبوم "ارتباط با کرها" در بهار ۹۱ منتشر شد. مثل همیشه ترانه‌های این مجموعه نیز سروده پاکزاد است و آهنگسازی‌ها را فیاض زاده به عهده داشته است. آوای آهنگ‌ها راک الکترونیک، ترانه‌ها محکمتر، عمیق‌تر و حتی گاه اجتماعی تر اما نه گزارش گونه بلکه در پوششی سمبلیک و غیرمستقیم عرضه شده اند.

* دست نوشته‌ها

شاید اغراق نباشد که «هادی پاکزاد» بیش از موسیقی و آثارش در این حوزه، شهرت و طرفدارانش را از اشعار و متن‌های جالبی دارد که همواره در صفحات شخصی و البته در متن ترانه آثارش استفاده می‌کند. اشعاری که اغلب تصویری است و ایماژهای بسیار جذاب و تازه‌ای دارد و گاه بسیار عمیق و تفکربرانگیز است. به نظر میرسد او بسیار متاثر از ترانه سرایی گروههای راک است. ترانه هایی که سعی دارند عمق وجود خواننده/شاعر را نشان دهند و این اتفاقا در شعر ایرانی نیز سابقه فراوان دارد.

اشعار هادی پاکزاد به ما می گوید که او یکی از شاعران ترانه سرای موسیقی نوین ایران است. او علاوه بر ترانه نویسی، متن‌ها و جملات تاثیرگذاری را نیز در صفحات شخصی اش به اشتراک می گذارد و اگر دلتان می خواهید چند نمونه کوتاه از آثار او را بخوانید، حتما از خواندن ادامه این مطلب لذت خواهید برد:

* می خواندم كه چون برای وجود هر موجودی حداقل یك وجود درك كننده لازم است. پس این امكان وجود دارد كه وقتی ما از شی‌ای غافلیم‌، آن شی اصلا وجود ندارد. خاطرم آمد كه در كودكی به ساعت‌ها شك داشتم و گاهی برای اینكه آنها را غافلگیر كنم ، ناگهان به آنها نگاه می كردم، بلكه ببینم كه در غفلت من مشغول استراحت هستند. و امروز می خوانم كه در غفلت من آنها اصلا نیستند! در غفلت من آنها اصلا وجود ندارند. اصلا وجود ندارند .... می گویند وقتی شاگرد انیشتین این مطالب را بر او آشكار كرد، انیشتین یك شب تا صبح را راه می رفت و صبح گفت : ترجیح می دادم که اینطور نبود چون نمی خواهم باور کنم كه دنیا با ما تخته نرد بازی میكند.

* غم انگيزست، طــبيعت از من يک خـودآزار ساخته، که به دقـــــــت اشتباه ميکند...

* هنر؛ کَم و کامل است

* میتوانید یک وحشی را رام کنید،او میگذارد به خودتان افتخار کنید؛تنها تا روزی که او را طرد نکرده اید

* دهنت را ببند" لزوما یک توهین نیست؛می تواند "تمرین" نیز تلقی شود * تهوع یعنی میل به پس دادن تجربه ها به دنیا

* شعور جمعی هرگز اشتباهی نمیکند، مگر بزرگ

* عقاید زیبایت را به من نگو, قیمت آنها را بگو

* در آزمایشگاه موش ها اسم یکدیگر را میدانند، صاحب آزمایشگاه تعداد آنها را...

** و بالاخره مجوز

هادی پاکزاد هنرمند متفکر و مولفی است. او حتما نظرات و اظهارات جالبی درباره اتفاقات و مارکت موسیقی داخلی می تواند داشته باشد. انتشار نخستین آلبوم رسمی و مجاز این خواننده «تاریکی» هم بهترین بهانه‌ای بود که می شد سراغش رفت و از هر دری با او سخن گفت.

گفتگوی مفصل «موسیقی ما» با «هادی پاکزاد» به زودی منتشر خواهد شد تا دوستداران این سبک و این هنرمند بیش از پیش در جریان فعالیت‌ها و آیندهکاری این هنرمند قرار بگیرند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 - 12:45

دیدگاه‌ها

دوشنبه 5 بهمن 1394 - 17:48

الان 9 روز گذشته و هنوز مصاحبه رو منتشر نکردید. همچنان منتظریم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خودآزاری که به دقت اشتباه می‌کند | موسیقی ما