برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگوی «موسیقی ما» با تنظیم‌کننده جوان و پرکار این سال‌ها
حامد برادران: اگر دغدغه‌های مالی برطرف شود، موزیسین‌ها به سمت خوانندگی نمی‌آیند
موسیقی ما - «حامد برادران» یکی از چهره‌های پرکار موسیقی در سال‌های گذشته است. این موزیسین جوان با وجود سن کمش، همکاری با  چهره‌های مطرح موسیقی پاپ نظیر سعید شهروز، محمد علیزاده، بهنام صفوی، مهدی مقدم، افشین سیاهپوش، میثم ابراهیمی، سعید عرب، ناصر زینعلی، سامان جلیلی، مهدی احمدوند، ایمان ابراهیمی، پیام صالحی، سینا شعبانخانی، آمین، یاسر داوودیان و... را در کارنامه دارد. او علاوه بر حضور فعال در تولید آهنگ، در رعصه خوانندگی هم فعال است و تا کنون چند قطعه در فضای مجازی منتشر کرده که مورد توجه قرار گرفته‌اند. حامد برادران قصد دارد سال آینده اولین آلبوم رسمی‌اش را روانه بازار کند و برای آن اتفاق‌های خوبی را پیش‌بینی می‌کند.
 
  • چند سال پیش قطعه «جادوی خاص» با صدای «سینا شعبانخانی» منتشر شد و بازخورد خاصی نداشت. شما با چند تغییر، مجدداً این قطعه را تنظیم کردید و دیدیم که پس از انتشار با تنظیم جدید، «جادوی خاص» به یکی از قطعات موفق سال‌های اخیر تبدیل شد، طوری که خیلی از مخاطبان خواننده‌اش را با این قطعه می‌شناسند و این قطعه به یکی از قطعات موفق کارنامه هنری شما هم تبدیل شد. چه شد که به این فکر افتادید که دوباره این قطعه را تنظیم کنید؟
اولین بار برای سینا شعبانخانی یک قطعه تنظیم کردم و هنگام ضبط قطعه متوجه شدم صدای بسیار خوبی دارد که از آن به خوبی استفاده نکرده است. به طور تصادفی از آشنایی و همکاری با سینا و این‌که خواننده ی مستعدی به نظر می‌آید با «علیرضا طلیسچی» صحبت می‌کردم که علیرضا هم گفت: «اتفاقاً من قبلاً به واسطه یکی از دوستانم، قطعه‌ای به اسم «جادو» از این خواننده شنیده‌ام.» من تا آن زمان هیچ قطعه‌ای از سینا نشنیده بودم و از آنجا که تقریباً همیشه با علیرضا هم‌سلیقه بودم، از سینا خواستم قطعه‌ جادو را برایم بفرستد و بعد از شنیدنش، متوجه شدم که حق مطلب برای شعر و ملودی آن ادا نشده است و پیش‌بینی کردم که این قطعه با اعمال تغییراتی پتانسیل هیت شدن دارد و به سینا پیشنهاد دادم آن را با تنظیم جدید، دوباره ساخته و منتشر کنیم. سینا ابتدا شدیداً مخالف این کار بود و تمایل داشت انرژی و وقتمان را روی پروژه جدید بگذاریم. ولی من با علم به اینکه می‌توانم از این شعر و ملودی، یک قطعه درست و حسابی در بیاورم، اصرار کردم و در نهایت موفق شدم نظرش را عوض کنم. در تنظیم این قطعه، برای اولین بار سعی کردم یک فضای رمانتیک ولی اکتیو و دنس داشته باشم. پس از تنظیم کار و ضبط دوباره صدای سینا، قطعه منتشر شد و بازخوردهای عجیبی داشت و به یکی از قطعات مگاهیت سال‌های اخیر تبدیل شد. این موفقیت یک بار دیگر یک سال بعد برای قطعه «چشمای مست» هم تکرار شد.
 
  • با وجود این‌که سن و سال کمی دارید، همکاری‌های زیادی با خواننده‌های مطرح پاپ داشتید. چطور این اتفاق‌ها رقم خورده است؟
موقعیت‌هایی که برایم پیش آمده، در وهله اول خواست خدا بوده و پس از آن نتیجه تلاش و پشتکار خودم. الان 24 سالم است و حدود هشت سالی است که آهنگسازی و تنظیم می‌کنم. هیچ‌وقت به کسی پیشنهاد همکاری نداده‌ام. همیشه کیفیت‌محور کار کرده‌ام و همین نکته باعث شد بتوانم با خیلی از خواننده‌های خوب همکاری کنم. مهدی احمدوند، سامان جلیلی، میثم ابراهیمی و سینا شعبانخانی از جمله هنرمندانی بودند که با آنها شروع به کار کردم و بازخورد خوب کارهایشان باعث شد که زمینه همکاری با خوانندگان خوب دیگر فراهم شود.

با این حال، از آنجا که من ابتدا خواننده بودم و به خاطر تمرکز روی تنظیم کردن مجبور شدم مدت‌ها نخوانم،‌ فکر می‌کنم که در مقام خواننده حتی چند سال نسبت به سنم عقب باشم. همیشه دغدغه‌ام این بوده که برای خودم کار تولید کنم، ولی آثاری که ساختم مورد توجه دوستان قرار گرفته و مسیر هنری‌ام را تغییر داده است.
 
  • در حال حاضر تعداد زیادی از آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌های مطرح به خوانندگی روی آورده‌اند و خود شما هم در این دسته از موزیسین‌ها گنجانده می‌شوید. فکر می‌کنید دلیل این مسئله چیست؟
البته همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، من در ابتدا خواننده بودم و بعد تنظیم‌کننده شدم. مهم‌ترین علت این‌که من بیشتر به عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده شناخته شده‌ام، وقفه ی زیادی بوده که در روند خوانندگی‌ام پیش آمده است.
اما در پاسخ به سوال شما، باید منطقی بود. بیشتر موزیسین‌ها دوست دارند که بخوانند؛ چون جایگاه خواننده در مارکت، مانند بازیگر نقش اول یک فیلم است. پس از انتشار هر آهنگ، به طرفدارها و محبوبیت خواننده اضافه می‌شود؛ ابراز احساسات و کامنت‌ها برای او است و از همه مهم‌تر، بهبود شرایط مالی برای خواننده اتفاق می‌افتد. در کشورهای دیگر وقتی آهنگساز اثری خلق می‌کند، مادام‌العمر از منافعش بهره‌مند می‌شود و این مسئله به نوعی ادامه زندگی‌اش را تضمین می‌کند و در نتیجه  نیازی ندارد که خواننده یا شاعر هم بشود...
 
  • یعنی دغدغه مالی مهم ترین دلیل این اتفاق است؟
می‌توان اینطور گفت که اگر دغدغه ی مالیِ خیلی از این دوستان با همان آهنگسازی یا تنظیم که حرفه ی اصلی‌شان است رفع شود، تعداد کمی از آن‌ها به سمت خوانندگی می‌روند.

محبوبیت هم یکی دیگر از نکاتی است که باعث می‌شود عده زیادی به خواندن آهنگ روی بیاورند. بسیاری از آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌هایی که قطعات هیت در کارنامه ی خود دارند، وقتی موفقیت قطعاتی که ساخته‌اند را می‌بینند و همین‌طور می‌بینند که آن قطعات، خواننده اثر را به چه جایگاهی رسانده و مسیر مادی و معنوی زندگی‌اش را کاملاً تغییر داده، کمی مغموم می‌شوند. شاید تنها اتفاقی که برای یک آهنگساز، تنظیم‌کننده یا ترانه‌سرای یک قطعه ی هیت و مگاهیت می‌تواند بیفتد، این است که به کنسرت آن خواننده دعوت و در آن معرفی شود، که متاسفانه گاهی اوقات بعضی دوستان از همین کمترین قدرشناسی در کنسرت یا مصاحبه‌ها هم دریغ می‌کنند.
 
  • شما هم تنظیم‌کننده هستید و هم خواننده. تا به حال این توقع در خوانندگانی که با شما همکاری دارند ایجاد نشده که آهنگ‌های خودتان را به آنها بدهید یا به کنایه بگویند برای خودت بهتر می سازی؟
 صد در صد پیش آمده. ولی از آنجا که کارهایی که برای خودم ساخته‌ام خیلی کم بوده، این مورد کمتر اتفاق افتاده است. البته پس از انتشار قطعه ی «ای کاش» که به لطف خدا بازخورد بسیار خوبی داشت، خیلی از دوستان به من می‌گفتند که برای ما هم قطعاتی در همان فضا تنظیم کن. اگر قطعه‌ای برای خودم تولید کرده باشم و یکی از دوستان آن را از من درخواست کند، ابتدا باید ببینم که فضای کار به صدای خواننده نزدیک هست یا نه و از همه مهم‌تر این‌که آیا او می‌تواند بهتر از من اجرا کند؟ و اگر پاسخ مثبت باشد، در آن صورت به راحتی می‌پذیرم.
 
  • سامان جلیلی و مهدی احمدوند تقریباً هم‌زمان پا به عرصه موسیقی گذاشتند و هر دو به طور موازی با هم رشد کردند و جالب آن‌که شما با هر دوی آنها همکاری داشتید. البته همکاری با سامان بیشتر و پررنگ تر شد...
جالب اینجاست که من ابتدا با مهدی احمدوند همکاری کردم. یک قطعه برایش تنظیم کردم و قرار بر این شد که در آلبوم مهدی دو یا سه کار تنظیم کنم. حتی یک قطعه دو نفره هم اجرا و منتشر کردیم و بازخورد خوبی هم داشت. چند ماه بعد از این همکاری، در یکی از کنسرت‌های مهدی در کرج با سامان آشنا شدم و با هم قرار همکاری گذاشتیم. از آنجا که سلیقه و فضای کاری من و سامان نزدیک بود، این آشنایی منجر به همکاری‌های متعددی شد. از طرفی چون  مهدی خودش تنظیم‌کننده است، بیشتر قطعاتش را خودش می‌ساخت و همین سبب شد که همکاری کمتری داشته باشیم.البته مدتی ست سامان نیز پا به عرصه تنظیم گذاشته است.

با مهدی در قطعه «برگرد» و یک قطعه دیگر که هنوز منتشر نشده همکاری کردم. هشت قطعه در آلبوم سامان و چندین تک‌آهنگ از او که در فضای مجازی منتشر شد را تنظیم کردم.
 
  • شما رهبر ارکستر سامان جلیلی هم هستید. تا چه اندازه در تولیدات او اعمال نظر می‌‌کنید؟
من و سامان در مورد ساختار ملودی شاید کمی با هم اختلاف سلیقه داشته باشیم ولی من همیشه نظرم را در راستای آهنگسازی سامان ارائه کرده‌ام و هیچ‌وقت از پایه به کار ایراد نگرفته‌ام و بیشتر نظرات من در مورد سبک و زمان بوده است. مثلاً می‌گفتم در فصل پاییز هستیم و لازم است یک قطعه اسلوی پاییزی داشته باشیم و یا الان تابستان است و قطعه اکتیوتر بازخورد بهتری خواهد داشت. همیشه هم سامان به نظرات من اهمیت داده و خدا را شکر در کار احترام متقابل داشته‌ایم.
 
  • فکر می‌کنید بعد از انتشار آلبوم مستقل خودتان هم می‌توانید به همین شکل با سامان همکاری داشته باشید؟
من شخصیت سامان را دوست دارم و تا جایی که بتوانم به او در مسیر موفقیت‌هایش کمک می‌کنم. اما اگر خدا بخواهد و بتوانم تولیدات خوبی ارائه کنم و به مرحله آلبوم و کنسرت برسم، ممکن است بیشتر درگیر کارهای خودم شوم و  پیش‌بینی می‌کنم این همکاری کمی کمرنگ‌تر شود. با این حال در آن زمان هم سعی می‌کنم ارکستر سامان را به کسی بسپارم که خودم به او اطمینان کامل داشته باشم تا روند پیشرفت سامان با خللی مواجه نشود.
 
  • چه برنامه‌ای برای آلبوم تان دارید؟
برای من که تیتراژ تلویزیونی، کلیپ و هیچ همکاری با شبکه‌های ماهواره ای و سایت‌های غیر مجاز که خلاف قوانین ایران فعالیت می‌کنند نداشته‌ام، کمی دشوار است که آثارم را به دست مخاطب برسانم. با این حال تمامی تلاشم را می‌کنم در چارچوب قوانین کشور عزیزمان حرکت کنم و قبل از انتشار آلبوم چندین قطعه را با مجوز در فضای مجازی پخش خواهم کرد. تابستان سال آینده را برای انتشار آلبوم در نظر گرفته ام.
اکثر ترانه‌های آلبوم سروده سرکار خانم «عاطفه حبیبی» است. در بخش تنظیم تصمیم دارم برای یکنواخت نشدن فضای آلبوم علاوه بر استفاده از تنظیم‌های خودم، با «امیر بهادر دهقان» و «شجاعت شفایی» همکاری داشته باشم. از «امیرعلی بهادری»، «سامان جلیلی» و «علیرضا طلیسچی» نیز در آهنگسازی بهره خواهم گرفت
 
  • به عنوان تنظیم‌کننده با چه کسانی همکاری جدید داشته یا خواهید داشت؟
امین رستمی و علیرضا طلیسچی، چهره‌هایی هستند که در ‌آینده حاصل همکاری‌ام با آن‌ها منتشر خواهد شد.
 
  • نظرتان درباره سومین جشن سالانه موسیقی ما چیست؟
به نظرم این جشن نقطه عطفی در جریان موسیقی کشور محسوب می‌شود. جشن سالانه موسیقی ما هر سال بهتر و با شکوه‌تر برگزار و ایراد کمتری می‌توان از آن گرفت. علاوه بر انتخاب نفرات برتر ژانرهای مختلف، یکی از نکات مثبت این جشن، حضور همه اهالی موسیقی کنار هم است که تقریباً هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده بود. امیدوارم با نگاهی جامع تر و دقیق تر به آثار منتشر شده در سال و همین‌طور تبلیغات بیشتر در زمان نظرسنجی از مردم، بهترین‌های هر سال انتخاب شوند.


در پایان این گفتگو می توانید جدید ترین قطعه  منتشر شده از حامد برادران با نام «بهت عادت کردم» را از تماشاخانه سایت موسیقی ما بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 بهمن 1394 - 03:34

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حامد برادران: اگر دغدغه‌های مالی برطرف شود، موزیسین‌ها به سمت خوانندگی نمی‌آیند | موسیقی ما