برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشار اثر مشترک این خواننده با «همایون شجریان» به سال آینده موکول شد
آلبوم «دُخت پری‌وار» با صدای «علیرضا قربانی» و آهنگسازی «مهیار علیزاده» امسال منتشر می‌شود
موسیقی ما - چندی پیش خبری در سایت «موسیقی ما» منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است تا پایان سال جاری، اولین آلبوم مشترک و دوصدایی تاریخ موسیقی سنتی منتشر شود. مجموعه‌ای با صدای «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» و آهنگسازی «مهیار علیزاده» که مراحل تولید آن به پایان رسیده است. همچنین در آن خبر اعلام شد که آلبوم شخصی علیرضا قربانی با آهنگسازی مهیار علیزاده در بهار سال 95 منتشر خواهد شد. اما برنامه‌های این تیم هنری دستخوش تغییرات عمده و البته ناگهانی شده و قرار است که آلبوم شخصی خواننده «حریق خزان» تا پایان سال جاری به بازار عرضه شود و زمان انتشار آلبوم مشترک او با همایون شجریان به بهار سال آینده موکول شد.
 
آلبوم شخصی قربانی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و این روزها در گام‌های پایانی میکس و مسترینگ تحت نظارت مهیار علیزاده قرار دارد. این آهنگساز توضیحات خود درباره آلبوم جدیدش با صدای علیرضا قربانی را این‌گونه آغاز کرد: «تِم قالب اثر، عاشقانه‌هایی تلخ است که بی‌گمان اصلی‌ترین تِم ادبیات این مجموعه است. اشعار انتخاب‌شده همگی دارای یک نقطه مشترک هستند و آن هم نقطه اتصال درونی من، «علیرضا قربانی» و شعرای آن آثار است.»
 
علیزاده درباره ویژگی‌های این مجموعه می‌گوید: «آلبوم جدید روی یک لبه باریک قدم برمی‌دارد. همان لبه باریکی که مجموعه «حریق خزان» از آن رد شده است. ردپایش هم هنوز آن‌جا هست؛ ولی اثر جدید ما جا پای آن نمی‌گذارد بلکه با خطرپذیری بیشتر، گاهی به مخاطب نزدیک و گاهی از او دورتر می‌شود. اینکه مخاطب بتواند با او همراه شود، به اعتمادش به صداها بستگی دارد. صداهایی که دستان شما را می‌گیرند و با خود به دنیاهای متفاوت رنگارنگ می‌برند. همان دنیاهایی که شعرا طرح زده‌اند و ما آنها را رنگ‌آمیزی کرده‌ایم و آماده‌اند تا شما دقایقی، روح خود را در آنها به پرواز درآورید. «علیرضا قربانی» به عنوان خواننده این اثر، من «مهیار علیزاده» به عنوان آهنگساز و تیم نوازندگان و صدابرداران، شما را به سفری کوتاه به این دنیای جدید دعوت می‌کنیم. عنوان این دنیای جدید «دخت پری‌وار» است.»
 
او درباره تعداد قطعات و فضای موسیقایی آلبوم هم این توضیحات را به خبرنگار سایت «موسیقی ما» ارائه کرد: «این مجموعه دارای یازده قطعه شامل هشت اثر باکلام و سه قطعه سازی است. فرم بیشتر قطعات ارکسترال است و طبق معمول از آنسامبل‌های آزاد در آنها استفاده شده است. اشعار هم ترکیبی از سروده‌های قدما نظیر سعدی، عراقی و عطار نیشابوری و ابیاتی از شعرای معاصر نظیر هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور و علیرضا کلیایی است. همان‌طور که قبلاً اشاره کرده‌ام، شاخصه اصلی این مجموعه، نگاه مینی‌مال موجود در آن است. برخلاف آلبوم «حریق‌خزان»، کمتر از صداهای انسانی به شکل گروه کُر استفاده شده است. همین‌طور شنونده‌ی حرکات ارکستری بیشتری نسبت به قبل هستیم. بازی‌های ارکستری که به دقت روی آنها کار شده و اعتمادی که به صدای خواننده در این مجموعه صورت گرفته است. هارمونی کار طبیعتاً هارمونی کلاسیک نیست و بنابراین شنوندگان در بین این قطعات نباید به دنبال شنيدن دائمیِ درجات تُنال باشند. بلکه تا جای ممکن باید نگاه مُدال و ملودی‌محور و هارمونی‌های افقی را دنبال کنند. این فضای مُدال در بعضی قطعات با توجه به شعر و فضا، گاهی کم‌رنگ‌تر و نزدیک به موسیقی تُنال و در بعضی قطعات به موسیقی آزاد گرایش دارد.»
 
علیزاده روند ضبط «دخت پر‌ی‌وار» را هم تشریح و درباره ضبط وکال آن اعلام کرد: «ضبط این آلبوم از سال 92 آغاز شده که به دلایل ضبط هم‌زمان با آلبوم مشترک با «همايون شجريان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان»، ضبط آن در مقطعی متوقف و دوباره در سال 94 آغاز شد و هم‌اکنون آماده انتشار است. مراحل ضبط این آلبوم به‌طور کامل در داخل کشور و قسمت اعظم آن در استودیو «کنگان پارسه» (کرگدن سابق) توسط رضا فرهادی و پيمان حاتمی و قسمتی از آن در استودیو «بِل» زير نظر اميد نيک‌بين انجام شده و میکس و مسترینگ آلبوم به صورت کامل بر عهده «رضا فرهادی» بوده است. نوازندگان نیز همگی از معتبرترین چهر‌ه‌های داخلی در رشته‌های خود هستند. همچنین ضبط‌های وکال با دقت و وسواس بسيار بالایی انجام شده و من و علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ايم.»
 
آهنگساز «حریق خزان» (آلبوم برنده تندیس طلایی موسیقی ما بهترین آلبوم موسیقی سنتی) نهایتاً درباره زمان انتشار این مجموعه هم به «موسیقی ما» گفت: «آلبوم «دخت پری‌وار» به زودی و قطعاً در سال جاری در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. برخلاف گزارش گذشته که در آن زمان انتشار آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان اسفند 94 و زمان انتشار آلبوم «دخت پری‌وار» بهار 95 اعلام شده بود، به دلیل برخی تغییرات در برنامه‌ها، امسال از آلبوم «دخت پري وار» رونمایی خواهیم کرد و آرزو مي‌كنيم كه اين مجموعه مورد توجه تمامي علاقه‌مندان قرار گيرد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 بهمن 1394 - 02:14

دیدگاه‌ها

شنبه 10 بهمن 1394 - 12:30

سلام، لطفا برنامه بعدی کنسرت های همایون شجریان را اعلام کنید. اصلا کنسرت دیگری تا پایان سال برگزار می شود؟ ممنون.

شنبه 10 بهمن 1394 - 13:09

Alireza Karesh Dooorsteeee

Eli
شنبه 10 بهمن 1394 - 13:09

دوتا از خوبان هنرمند

شنبه 10 بهمن 1394 - 13:09

به به

شنبه 10 بهمن 1394 - 13:09

2هنرمند کار درست

شنبه 10 بهمن 1394 - 13:09

به به مشتاقانه صبر میکنیم برای شنیدن آلبوم این دو عزیز.

شنبه 10 بهمن 1394 - 14:07

منتظر میمانم

شنبه 10 بهمن 1394 - 14:07

علیرضا قربانی عالیه قطعا البوم فوق العاده ایه منظریم☺

شنبه 10 بهمن 1394 - 16:38

استاد قربانی عزیز

شنبه 10 بهمن 1394 - 16:38

علیرضا قربانی و همایون شجریان با هم آهنگ قراره بخونن؟

دوشنبه 12 بهمن 1394 - 11:33
عباس نائیج

قراره آلبوم مشترکی با هم داشته باشن دوست عزیز

128.199.42.73
یکشنبه 11 بهمن 1394 - 08:33

حیف شد امسال منتظرش بودیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «دُخت پری‌وار» با صدای «علیرضا قربانی» و آهنگسازی «مهیار علیزاده» امسال منتشر می‌شود | موسیقی ما