برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوید دهقان حضور 15 کمانچه روی صحنه را مرهون تلاش‌های اردشیر کامکار در این اجرا دانست
نوید دهقان و 15 کمانچه نواز روی صحنه رفتند
موسیقی ما - گروه کمانچه‌نوازی نوید دهقان در چهارچوب جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر در تالار رودکی در دو بخش به مرحله اجرا درآمد. اردشیر کامکار، بیژن کامکار و بهداد بابایی مهمانان این برنامه بودند و در این میان «نوید دهقان» با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی اردشیر کامکار در عرصه‌ی کمانچه نوازی حضور این تعداد نوازنده کمانچه روی صحنه را مرهون زحمات او دانست و هدیه‌ای از طرف اعضای گروه به این هنرمند اهدا کرد.

 بخش اول شامل این برنامه شامل بداهه نوازی کمانچه و تنبک بود که اجرای آن را نوید دهقان و فرهاد صفری به عهده داشتند. در ابتدای برنامه «نوید دهقان» سازش را در دست گرفت و به تکنوازی پرداخت. او در این بخش یک زد و بعد از آن  «تنبک» فرهاد صفری در مقام یک ساز ریتمیک به مدد دهقان آمد و این دو هنرمند همنوازی کردند. در این بخش دهقان به بداهه نوازی و بداهه پردازی می‌پرداخت و در ادامه ملودی ارائه شده را تکرار می‌کرد و به آن شاخ و برگ می‌داد. در میانه این بخش نوبت به تکنوازی تنبک «فرهاد صفری» رسید و این نوازنده با نشان دادن گوشه‌ای از توانایی خود دوباره کار را برای پیگیری ملودی ایجاد شده به دهقان سپرد. حالا نوبت دهقان بود که ملودی‌پردازی را متوقف کرده و ردیف موسیقی ایرانی را بنوازد. در نهایت با فرود نوای ساز مخاطبان این دو هنرمند را تشویق کردند.

بعد از بداهه‌نوازی «نوید دهقان» که فعالان حوزه موسیقی او را بیشتر به عنوان یک نوازنده و آهنگساز می‌شناسند،‌ «آواز» خواند. او با ارائه شعر «کس نیست در این گوشه فراموش‌تر از من» توانست ظرایف آوازی و تحریرهای موجود در موسیقی ایرانی را اجرا کند. بداهه‌پردازی در شور، دشتی،بیات ترک و مایه‌هایی در همین محدوده ارائه شده بود.

پس از اتمام این ساز و آواز، بار دیگر نوبت به تک‌نوازی تنبک با هنرمندی فرهاد صفری رسید. او در هر بخش با ارائه جملات جدید، آنها را گسترش می‌داد و به سراغ بخش بعدی تک‌نوازی خود میرفت. او همچنین در بخش‌هایی از ریتم‌های غیر ایرانی و در بخش‌هایی دیگر از ریتم‌های زورخانه‌ای استفاده کرد.

بخش بعدی برنامه بداهه نوازی دهقان و صفری با آرشه‌های سریع دهقان آغاز شد. در میانه کار البته دهقان ارائه موسیقی را به فرهاد صفری سپرد. پس از مدتی این دو با هم همراه شدند. بازگشت به ردیف و باز هم یک قطعه آوازی با صدای نوید دهقان این بار در مایه دشتی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. او با ویبراسیون‌های موجود در سازش، حزن موجود در این بخش از موسیقی ایرانی را نشان می‌داد.

با آغاز بخش دوم اجرای شنبه شب در تالار رودکی، «نوید دهقان» به همراه 14 نفر از نوازندگان کمانچه به روی صحنه آمدند. پس از کوک کردن سازها گروه کمانچه نوازی دهقان کار خود را با ملودی که لحن موسیقی شمال ایران را داشت آغاز کرد. ملودی گروهی و استفاده پاساژهای هماهنگ از ویژگی‌های این بخش بود. «نسیم اربابی» نوازنده‌ی کمانچه بخش بعدی را با یکی دیگر از نوازندگان کمانچه آغاز کرد. این سیر تا آخر اجرا ادامه داشت و به صورت یکی در میان دو تن از نوازندگان گروه به ارائه موسیقی می‌پرداختند و در ادامه گروه با آنها همراهی می‌کرد.

نوید دهقان، نسیم اربابی، نیلوفر شهبازی، سلرا هستی، مهزاد خردمند، آیدین ترکیان، آذین ملکزاده، مهشاد هاتف، کیمیا کیانیان، پروین فراهانی، ساره اسداللهی، اشکان فخاری، ماهگل مقتدر، فاطمه حسینی، شاهین صادقیان، نیما ابوالعلایی و فرهاد صفری اعضای گروه کمانچهنوازی نوید دهقان در این اجرا را تشکیل می‌دادند.  از نکات جالب برنامه شنبه شب تالار رودکی حضور 15 کمانچه به صورت همزمان بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 بهمن 1394 - 14:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوید دهقان و 15 کمانچه نواز روی صحنه رفتند | موسیقی ما