برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش اجراهای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران و گروه موسیقی آوای موج
از اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک تا وقتی کودکان کار نیاوران را زیر و رو کردند
موسیقی ما - گروه آوای موج از بوشهر که در ساعات ابتدایی آغاز بلیط فروشی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر تمامی بلیط هایش به فروش رفت در ساعت 19 پنجشنبه 29 بهمن ماه در فرهنگسرای نیاروان موسیقی بوشهری را برای حاضران در سالن اجرا کرد. این گروه بوشهری برای برنامه خود قطعات را به نحوی کنار هم قرار داده بود که هم بتواند بخش زیادی از موسیقی این ناحیه را ارائه دهد و هم شور و شوق مخاطبان را تا آخر کنسرت به همراه داشته باشد.

پس از آغاز موسیقی پیمان بزرگ­نیا روی سن حاضر شد و توضیحاتی درباره موسیقی بوشهری به مخاطبان ارائه داد. پس از آن احمد علی شرفی نوارنده پیشکسوت و صاحبنام نی انبان و نی جفتی به دعوت بزرگ­نیا روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت. با اتمام این بزرگ داشت چند دقیقه­ای گروه آوای موج وارد صحنه شد و سنج و دمام و بوق کار را آغاز کرد. بخش اول این برنامه رپرتوار ترانه­های بوشهری بود که شور و حال زیادی را با خود داشت و مورد استقبال تماشاگرانی قرار گرفت که بیشترشان جنوبی بودند. در این بخش احمد علی شرفی و مهدی عبدی برای اجرای یک دو نوازی به روی صحنه آمدند. استاد علی شرقی تکنوازی نی جفتی را آغاز کرد و پس از ان مهدی عبدی با ضرب او را همراهی کرد. در این قسمت مهدی عبدی به اجرای حرکات کار و تلاش جاشووان( تور انداختن و حرکاتی از آیین نیمه) پرداخت و گروه با نواختن ساز او را همراهی کردند. بخش جالی و متمایز اجرای گروه بوشهری در این برنامه به تصویر کشیدن عروسی نمادین توسط بانوان منطقه بود. حنابندان، عروس برون و عروس و دامادی از صحنه هایی بود که در این مرحله به تصویر کشیده شدند. آوای موج در این قسمت از برنامه به اجرا و خوانش واسونگ­های شیرازی پرداخت( جینگه جینگه ساز میاد و از بالوی شیراز می­یاد...) که باعث نشاط حاضران در سالن شد.

اوشگله، بخشی از آیین زار هرمزگان و چوبی چهاردستمالی قسمت­های بعدی اجرای این گروه بوشهری در جشنواره موسیقی فجر را شامل می­ شدند.

از روزهای آغازین جشنواره با توجه به آمار بلیط فروشی گروه بوشهری، مشخص بود مخاطبان این موسیقی در پایتخت بسیاراند اما آنچه درست در روز اجرا باعث شکوه شدن تمام کسانی بود که آمده بودند تا کار این کروه موسیقی بوشهری را بشنوند، فقط اجرای موسیقی نبود.

مسئولان این گروه که از قبل با پیمان بزرگ­نیا مسئول برگزاری بخش نواحی جشنواره سی­و­یکم فجر هماهنکی های لازم را انجام داده بودند، در یک اقدام جالب تعدادی از کودکان کار منطقه خود را به سالن کنسرت آورده بودند آن هم نه فقط برای شنیدن موسیقی بلکه برای حضور در کنار آنها و سر دادن نغمه­های شنیدنی قطعه یزله که اجرا شدنش با حضور آنها روح تازه­ای در نیاوران دمیده بود. تشویق­ها در این بخش پایانی نداشتند و حاصران در سالن از دیدن چنین صحنه­ای در پوست خود نمی­گنجیدند. حکایت این اجرا حالا دیگر احتمالا با تمام اجرای جشنواره متفاوت شده بود. حکایت همدلی بود و در کنار هم بودن. حالا جشنواره فجر و برگزاری این اجرای بوشهری زمینه­ای را فراهم کرده بود تا آدم­های این شهر و این کشور لحظه­ای بیشتر کنار هم بودن را دریابند و دلشان برای حضور کودکان کوتاه قامت کار بلرزد، بتپد و حتی بخندد!

گفتنی است اعضای گروه آوای موج در این اجرا را محسن آقایی(سرپرست گروه)، احمد علی شرفی، علی اکبر عباسی، سیاوش مهیمنیان، علیرضا فرهی بزرگ، امین جاسره، سهند امامزاده، مهندی گلستان، فرهاد گلگون، بهنام بهمنی، علی پیل­آرام، مهدی عبدی و هادی منوچهری تشکیل می­دادند.

آوای موج در کنسرت پنجشنبه شب قطعاتی همچون دمام زنی، جنگ نامه خوانی، پا پلنگو، وقت سکار، مجنون، چوپی و شکی، مرکب­خوانی، پیلیسوکی، دلتنگی، یزله، شبانگاره­ای، خیام خوانی و موسیقی عروسی های بوشهری را در میان استقبال حضران در فرهنگسرای نیاوران که تمام صندلی­ها را پر کرده بودند به روی صحنه بردند. 
 
همچنین کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و با مدیریت هنری علی رهبری در ساعت 18:15 دقیقه بیست و نهم بهمن ماه در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، این گروه در بخش اول اجرایش که در حوزه موسیقی کلاسیک بود قطعاتی از موتزارت، کاپو، چیارا اجرا شد. از نکات قابل توجه در مورد این اجرا می‌توان به افت و خیز نسبتا محسوس اجرای گروه ارکستر سمفونیک تهران در مواجهه با قطعات کلاسیک اشاره کرد.

با پایان یافتن این بخش از کار نوبت به اجرای کارهای آهنگسازان ایرانی، قطعات انقلابی و گلچینی از آهنگهای فولکلور ایران رسید. در این بخش «نیایش یزدان» ساخته حشمت سنجری و آهنگ‌های خاطرات انقلاب یعنی «پیمان با رهبر» و «بیست و دو بهمن» در بخش ابتدایی این قسمت اجرا شد. از تکات قابل طرح در مورد این بخش تمپوی تندی بود که اوحانیان به عنوان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران برای این قسمتها در نظر گرفته بود. در ادامه آهنگ‌های فولکلوری که تنظیم همه آنها را گریگوریان، باغچه‌بان و آقاجانیان انجام داده بودند به مرحله اجرا رسید. در بخش اول آی سر کوتل با گویش ممسنی و با سولیستی محمد رضا صادقی ارائه شد که به شدت مورد توجه قرار گرفت. در ادامه و با تشویق مخاطبان گروه به سراغ یک قطعه مازندرانی رفت که در نه جان و عزیز جون نام داشت. پس از آن هم دست به دسمالم از منطقه فارس، سیمای جان و پاچه لیلی با گویش گیلکی در حالی اجرا شد که شاهرخ شیردوست سولیست( تکخوان) این بخش بود. یک گل سایه کمر نغمه ماندگار شیرازی، آه دیلبر آذری، کراس چرمی کرمانشاهی و جمعه بازار گیلکی که شعر آن را عاشق پور سروده بود با تنظیم رازمیک اوحانیان و سولیستی شاهرخ شیردوست به مرحله اجرا در آمد و بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت. گفتنی است در این کنسرت نوازندگی پیانو به عهده امیر بیات و آلوین آوانسیان بود و شاکه آقامال، آتوسا کلانتری، امین سیفیان و محمد رضا صادقی به ترتیب سرگروه بخش‌های سوپرانو، آلتو، تنور و باس بودند.

> عکس‌های هلیا سعیدی از اجرای گروه‌های کر ارکستر سمفونیک تهران
> عکس‌های سارا عبداللهی از اجرای گروه موسیقی موج
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 30 بهمن 1394 - 15:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک تا وقتی کودکان کار نیاوران را زیر و رو کردند | موسیقی ما