برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب گذشته در تالار وحدت
اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد
موسیقی ما- آیین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با برپایی مراسم فرش قرمز در تالار وحدت تهران برگزار شد و برندگان جایزه «باربد» معرفی شدند.

به گزارش «موسیقی ما»، آیین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر شنبه اول اسفندماه با برپایی مراسم فرش قرمز هنرمندان و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد و برای نخستین بار «جایزه باربد» در اختتامیه این جشنواره برندگان خود را در بخش‌های مختلف شناخت. در ابتدای این برنامه که بهروز رضوی اجرای آنرا بر عهده داشت، سرپرست دفتر موسیقی و حمید رضا نوربخش پشت تریبون قرار گرفتند و سخنانی را اظهار داشتند و در ادامه وزیر ارشاد رو به حاضرین گفت: « گردش مالی موسیقی و ارتباط آن با مردم بیشتر از هنرهای دیگر است و می‌تواند از بهترین وسیله‌ها برای دیپلماسی فرهنگی باشد.

البته در دوره‌هایی به موسیقی کم‌توجهی شده است. وزیر ارشاد با بیان این مطلب که؛ چه چیزی جز جذبه فرهنگ و هنر می‌تواند اینچنین جوانان را جذب کند؛ یادآور شد: به‌جای برهم زدن اجتماعات فرهنگی هنری و لغو کنسرت‌ها باید به فراگیر شدن هنر ایرانی اسلامی به عنوان یکی از بهترین و رساترین شیوه‌های گسترش فرهنگ و هنر فکر کنیم. بهترین راه برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی این است که هنر ایرانی را رشد دهیم. متاسفانه هنوز شاهد لغو کنسرت‌ها ازسوی عده‌ای به واسطه روابط‌شان هستیم. اما من توصیه می‌کنم که عده‌ای بی‌جهت فضا را دانسته یا ندانسته ملتهب نکنند.

جشنواره موسیقی فجر رویدادی تخصصی و فرهنگی هنری‌ست و امسال با سه دهه تجربه حرفه‌ای‌تر برگزار شد. این جشنواره از یک جشن هنری تبدیل به یک فستیوال حرفه‌ای جایزه‌محور شد. جشنواره موسیقی فجر باید برآیند یکسال باشد. در جشنواره امسال بخش‌های جنبی به‌صورت تخصصی برگزار شد و جشنواره نواحی وجوان هم جدی‌تر پیگیری می‌شوند.» اجرای زنده «فیض علی فیض» قوال مشهور پاکستانی و گروه چارتار بخش‌های بعدی برنامه بودند که با برخی مشکلات صدابرداری، اجرا شدند.

در بخش دیگری از برنامه فیلمی پخش شد که طی آن مصطفی کمال پورتراب درباره سه هنرمندی که قرار است در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مورد تقدیر قرار گیرند، صحبت کرد و از جایگاه هنری آن‌ها سخن گفت.

رافائل میناسکانیان، ملک محمد ملک مسعودی و داوود گنجه‌ای، سه هنرمند پیشکسوتی بودند که با حضور علی جنتی و علی مرادخانی روی صحنه مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه مراسم، بخشی از برگزیدگان جایزه باربد که امسال اولین دوره خود را می‌گذراند، بدین شرح معرفی شدند:

بخش موسیقی کلاسیک؛ بهترین آهنگساز: امین هنرمند برای آلبوم شکوه‌های بی‌کلام

بخش موسیقی تلفیقی؛ بهترین آهنگساز: گروه دارکوب به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم نوکوب

بخش موسیقی کلاسیک؛ بهترین آلبوم: شهرداد روحانی برای آلبوم باغ ایرانی

بخش موسیقی تلفیقی؛ بهترین آلبوم: ماه و ماهی اثر حجت اشرف‌زاده و امین و آرش بیات

بخش موسیقی فیوژن؛ بهترین آلبوم: گذر اثر سیاوش روشن

بخش موسیقی پاپ؛ بهترین خواننده: محمد اصفهانی برای آلبوم شکوه بخش

موسیقی پاپ؛ بهترین آهنگساز: گروه چارتار برای آلبوم باران تویی

بخش موسیقی پاپ؛ بهترین آلبوم: عشق یعنی، اثر فریدون آسرایی و بهروز صفاریان

پس از این بخش، سهراب پورناظری روی صحنه رفت و دقایقی برای حاضران تنبور نواخت. سهراب پورناظری در سخنانی نیز اظهار کرد: خوشحالم که امشب با همراهی دوستان هنرمندم به اجرای برنامه می‌پردازم. سه سال پیش که جشن موسیقی ما برگزار شد و دولت تدبیر و امید تازه روی کار آمده بود از رئیس‌جمهور محترم خواستم که راه را در حوزه موسیقی باز کنند اما ظاهراً سه سال است کاری از دستشان برنیامده اما این کار از دست من برمی‌آید که اجرای امشب را به محمدرضا شجریان تقدیم کنم.

بخش موسیقی نواحی؛ بهترین آلبوم: سهراب محمدی برای آلبوم شمال خراسان

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین آلبوم سازی: اردشیر کامکار برای آلبوم یقین گمشده

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین خواننده: پس از انصراف عجیب حمیدرضا نوربخش و همایون شجریان، جایزه این بخش بازنگری و علیرضا قربانی برنده این بخش شد.

بخش موسیقی ایرانی؛ بهترین آهنگساز: هوشنگ کامکار برای آلبوم کوچ بنفشه‌ها

در نهایت، جایزه بهترین آلبوم باکلام که جایزه ویژه جشنواره بود و بالاترین امتیاز را در همه بخش‌ها گرفته بود، اهدا شد. جایزه این بخش به همایون شجریان و تهمورس پورناظری برای آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» رسید.

در ادامه، بهروز رضوی - مجری برنامه - با اشاره به جایگاه محمدرضا شجریان در حوزه موسیقی، تاکید کرد: در محافل موسیقی حتما نامی هم از شجریان برده می‌شود، حق هم این است که از ایشان یاد شود.

آئین اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر با نوای موسیقی کامکارها به پایان رسید.

در ادامه گزارش تصویری سایت «موسیقی ما» از حاشیه و متن این برنامه را می بینید:
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اسفند 1394 - 18:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد | موسیقی ما