.
آهنگساز: 
توضیحات: 
تار: میلاد درخشانی
کوبه ای: شایان ریاحی
plays 204544
 صدای موسیقیِ گلدان‌های سفالی

موسیقی ما - فرزان صوفی: قطعه تصویری «جاده ابریشم»، اثر جدید میلاد درخشانی که در ادامه تجربه‌های تصویری این موزیسین در دو ماه اخیر است، برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت.

درخشانی برای ساخت این موسیقی از روش دیگری استفاده کرده و با به‌کارگیری گلدان‌های سفالی به جای پرکاشن و همچنین جارو، سعی در خلق اثری متفاوت کرده است. او در این‌باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «ایده‌مان برای ساخت این قطعه -که تجربه‌ای در موسیقی تلفیقی هم محسوب می‌شود- استفاده از اشیا اطراف، برای خلق یک ساز کوبه‌ای بود. البته کار جدیدی نیست، اما در این قطعه بسیار مثمر ثمر واقع شد. برای این‌کار من و شایان ریاحی از یک تعداد گلدان‌ که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود استفاده کردیم. شایان آنها را براساس این قطعه کوک کرد و حتی چیدمان گلدان‌ها را هم بر اساس مُدی که می‌خواستم در این قطعه اجرا کنم، انتخاب کرد. در واقع می‌توانم بگویم با استفاده از آنها، یک «هنگ درام» سفالی به وجود آمده؛ هنگ درام جزء پرکاشن‌های دارای نت به حساب می‌آید و می‌توان با کوک مشخصی آن را نواخت که در این قطعه هم همین اتفاق افتاده است.»

قطعه «جاده ابریشم» یکی از آثار جدید این موزیسین است که شروع پروژه‌ای برای کارهای آتی و کنسرت‌های او هم محسوب می‌شود. درخشانی درباره فضای موسیقایی این قطعه که بخش‌هایی از آن را هم به‌صورت بداهه نواخته است، می‌گوید: «برای فضاسازی این اثر، از یک مد کلیسایی و مد لیدیَن استفاده کرده‌ام که در بخش‌هایی، ارتباط تنگاتنگی با دستگاه‌های موسیقی ایرانی، مخصوصا دستگاه همایون پیدا می‌کند. البته فضاسازی این کار، ایرانی نیست و در برخی قسمت‌ها فقط گریزی به آن زده شده است. علاوه بر این، از آنجایی که مرتبا در حال تجربه سیم‌‌های مختلف برای تار هستم، در این قطعه کوک خاصی برای این ساز در نظر گرفته شده که کوک ابداعی خودم است.»

او درباره هدف‌اش از بکارگیری این‌گونه وسایل برای خلق موسیقی می‌گوید: «هدف ما بیان این موضوع بود که می‌توان از اشیا اطراف، به عنوان ساز استفاده کرد و از این طریق با روزمرگی‌های زندگی به نحو دیگری روبه‌رو شد. البته این حرف من نیست، سخن «جان کِیج» هم هست که می‌گوید اطراف ما پر از موسیقی است اما به آن توجه نمی‌کنیم. هدف او در هنرش این بود که موسیقیِ حول زندگی ما و آنچه که در شهر جریان دارد را روی استیج بیاورد و آنها را به مردمی که به صورت روزمره این موسیقی را می‌شنوند اما بی‌تفاوت و بی‌توجه از کنارش می‌گذرند، یادآوری کند.»


دیدگاه‌ها

دوشنبه 3 اسفند 1394 - 08:29

Ki ino goosh dade? Chtore?

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو جاده ابریشم از میلاد درخشانی | موسیقی ما