برنامه یاد بعضی نفرات
 
سامان احتشامی در اثرِ افشین هاشمی خوانندگی کرد
اعضای گروه «ول شدگان»: حضور ما در فیلم «گذر موقت» کاملا دوستانه بود
موسیقی ما - «سامان احتشامی» این روزها کار ضبط موسیقی فیلم سینمایی «گذر موقت» را به اتمام رسانده است. «گذر موقت» ویژگی‌‌های متفاوتی دارد. فیلمی است که نمی‌توان به ظور مشخص آن را در قالب ژانری تعریف کرد؛ علاوه بر آن«افشین هاشمی» که بیشتر او را به عنوان بازیگر تئاتر و سینما می‌شناسند، این فیلم را کارگردانی کرده و البته آهنگسازی. او نوازنده‌ی قابلی در کمانچه است؛ اما حالا تصمیم گرفته تا آهنگسازی این اثر را نیز خودش انجام دهد؛ نکته‌ی دیگر آنکه «سامان احتشامی»- آهنگساز و نوازنده- در این اثر علاوه بر نوازندگی، خوانندگی هم کرده است؛ اما اینها تنها نکته‌ی این اثر نیست؛ گروه موسیقی «ول‌شدگان» نیز در این اثر نقش قابل ملاحظه‌ای دارند و بخشی از بار موسیقی اثر را به دوش می‌کشند.

«احتشامی» درباره‌ی این اثر توضیح می‌دهد:‌ »گذر موقت فیلمی است که نمی‌دانم در چه ژانری می‌گنجد. کمدی است؟‌ درام است یا کمدی کلاسیک؟‌ شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و این دقیقا وجه تمایز این اثر نسبت به سایر فیلم‌‌هاست. «افشین هاشمی» فیلم‌نامه‌ی آن را نوشته و کارگردانی‌اش کرده است و خودش نیز آهنگساز فیلم است.»

اما احتشامی توضیح می‌دهد موزیسین‌ بودن یک چیز است و ضبط موسیقی چیز دیگری: «خیلی از دوستان موزیسین وقتی قطعه‌ای را روی کاغذ می‌نویسند، بسیار زیباست؛ اما چون حرفه‌ی ضبط صدا را بلد نیستند، نمی‌توانند کارشان را به گوش دیگران برسانند، از آن طرف این کار دانش خاصی را می‌خواهد که می‌تواند بهترین آثار را به پایین‌ترین حد یا برعکس تبدیل کند، به خصوص اینکه صدابرداری موسیقی و نحوه‌ی گذاشتن صدا روی فیلم این روزها تغییرات بسیار زیادی کرده است؛ به همین دلایل من در این کار به آقای هاشمی کمک کردم.»

او در ضبط، نوازندگی سازها و تنظیم موسیقی این اثر نقش داشته است و البته در این اثر خوانندگی هم کرده است. برای این ماجرا هم دلیل خودش را داشته است:‌ »افشین هاشمی از بسیاری از کسانی که به صورت حرفه‌ای کار موسیقی را انجام می‌دهند، تسلط بیشتری به موسیقی دارد. ما سال‌هاست که فعالیت‌های متعددی را با هم انجام داده‌ایم؛ البته در این سال‌ها او بیشتر به عنوان بازیگر فعالیت کرده و من هم موزیسین، با این حال می‌دانستم که نوازنده‌ی خوبی است و در کنار آن هم ردیف‌دان.»

حالا هم آنچه احتشامی در این اثر نواخته، کاملا بر اساس آهنگسازی‌های هاشمی بوده است. در این فیلم البته اجراهای زنده‌ای هم وجود دارد که بخشی از آن توسط گروه «ول‌شدگان» انجام شده است. این گروه از ابتدا تا انتهای فیلم حضور دارند و در صحنه‌‌هایی از فیلم به عنوان نوازندگانی دوره‌گرد یا نوازندگان گروه تئاتر و غیره فعالیت می‌کنند. خودشان درباره‌ی چگونگی حضورشان در این فیلم می‌گویند:‌ «آقای هاشمی پس از شنیدن کار ما با ما تماس گرفتند و نسبت به نوازندگی و حس و حال موسیقی ما ابراز لطف کردند. ما به دفتر ایشان رفتیم و قبول کردیم تا در این کار سینمایی ایشان را همراهی کنیم؛ البته لازم به ذکر است که این قرارداد کاملا دوستانه بود و ما  بدون بحث مالی وارد این کار شدیم.»

آنها توضیح می‌دهند:‌ «آقای هاشمی قبلا موسیقی کار را نوشته بودند و آقای سامان احتشامی هم علاوه بر نوازندگی بعضی از قطعات کار میکس قطعات را نیز انجام دادند، ما به عنوان نوازنده کارهای ایشان در دو قطعه اجرا کردیم. در واقع دو سکانس در فیلم وجود دارد که این دو قطعه در آن اجرا می شود و ما جلوی دوربین این دو قطعه را اجرا کردیم و به نوعی در فیلم حضور داریم.»

آنها درباره‌ی حال و هوای این دو قطعه می‌گویند:‌ »با توجه به سازها و نوع موسیقی ما، طبیعتا این دو قطعه کاملا سنتی هستند که آقای مسعود کرامتی که خودشان بازیگر این فیلم هستند خوانندگی آن را انجام دادند و گروه صرفا در این دو قطعه نوازندگی کرده است و نکته قابل ذکر آن این است که ما این دو قطعه را در لوکیشن و هنگام فیلمبرداری به‌صورت آنسامبل نواختیم و بابت آن ضبط استودیویی انجام نشده است.»

آنها در پاسخ به این سوال که تجربه حضور در یک کار سینمایی برایشان چطور بوده، می‌گویند:‌ «البته ما صرفا به عنوان نوازنده در این کار حضور داشتیم و آن هم به خاطر ابراز لطف افشین هاشمی بوده چون از قبل با ایشان آشنایی نداشتیم و ارتباط ما در همین مورد شکل گرفت و خوشحالیم که توانستیم به ایشان را همراهی کنیم.»

«هاشمی» پیش از این موسیقی سه نمایش موزیکال از خودش و یک نمایش از پریسا بخت آور (کارگردان) را نوشته است. فیلم «گذر موقت» که داستان دو پیرمرد را در شبی تاریک روایت می کند که تصمیمی مفرح می‌گیرند و سفری شبانه را در دل شهر آغاز می‌کنند. در این فیلم اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانته‌آ بهرام، شقایق فراهانی، شبنم فرشادجو، پیام امیرعبدالهی، آوا درویشی، مرتضی ضرابی و شقایق دهقان، هومن برق‌نورد و لادن مستوفی حصور دارند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اسفند 1394 - 10:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اعضای گروه «ول شدگان»: حضور ما در فیلم «گذر موقت» کاملا دوستانه بود | موسیقی ما