برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگ و هنر
«منیژه صهبایی» کارگاه آموزشی موسیقی دراماتیک برگزار می‌کند
موسیقی ما - «منیژه صهبایی» قرار است یک کارگاه آموزشی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگ و هنر برگزار کند، کارگاهی با نام «موسیقی دراماتیک» که البته «عرفان پهلوانی» او را یاری خواهد کرد. او از زمان ورودش به ایران، تماشاگر پیگیر و حرفه‌ای تئاترهای روی صحنه بوده است و حالا خلا این موضوع و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، سبب شده است تا او به فکر برگزاری این کارگاه آموزشی بیفتد.

«منیژه صهبایی» در این باره به سایت موسیقی ما می‌گوید:‌ »من در یک سال گذشته که بیشتر در ایران بودم، به صورت پیگیر نمایش‌های روی صحنه را می‌دیدم و با یک خلا بزرگ در نمایش‌ها و تئاترها مواجه شدم که مربوط به بخش موسیقی بود؛ برای مثال کسی انتخاب موسیقی انجام می‌داد و با نام آهنگساز معرفی‌ می‌شد یا اینکه اصلا انتخاب موسیقی و آهنگسازی با آنچه در متن درام وجود نداشت، هیچ سنخیتی نداشت. به همین خاطر به نظر می‌رسد کسانی که در حوزه‌ی هنرهای دراماتیک فعالیت می‌کنند باید با موسیقی و تاثیر آن در اثر آشنا باشند.»

به گفته‌ی «صهبایی» از آنجا که در ایران هنر اپرا وجود ندارد، این تلفیق میان درام و موسیقی هیچ‌گاه رخ تداده است و از آن طرف فعالان این عرصه کمتر آشنایی با این موضوع دارند. او حالا می‌‌خواهد در کارگاه آموزشی‌اش در این باره بحث کند که موسیقی چطور می‌تواند به آثار دراماتیک کمک کند: « ما با دانشجویان در این باره بحث می‌کنیم که اصوا آثار دراماتیک باید دارای چه مولفه‌هایی در موسیقی باشند. از آن طرف گاهی تعدادی از موزیسین‌هایی که در این حوزهه فعالیت می‌کنند هم آشنایی چندانی با هنرهای دراماتیک ندارند؛ اما ضعف از آن طرف شدید تر است و باید با موسیقی و تاثیر آن در تئاتر و سینما آشنا باشند.»

او می‌گوید در این مدت، نمایش‌هایی را دیده است که بازیگر بدون دستگاه‌های تقویت صدا بازی می‌کرده؛ اما موسیقی به وسیله‌ی دستگاه‌های تقویت صدا به مخاطب می‌رسیده است: « فضای شنیداری موسیقی در سالن‌های تئاتر به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و به همین خاطر فعالانی که در این حوزه هستند یا باید خودشان به شکل ابتدایی با موسیقی آشنا باشند  و یا اینکه مشاور موسیقایی داشته باشند و به این نکته واقف که موسیقی تا چه اندازه می‌‌تواند روی درام تاثیرگذار باشد.»

طبق آنچه صهبایی می‌گوید دانشجویان بازیگری، فیلم‌سازی، کارگردانی تئاتر و سینما می‌توانند در این کارگاه آموزشی حضور پیدا کنند: « امیدوارم بتوانیم قدم کوچکی برای آشنایی هنرجویان و دانشجویان هنرهای دراماتیک با موسیقی برداریم تا سطح موسیقی استفاده شده در‌ آثارشان ارتقا پیدا کند، در این صورت با ارتقای سطح خود درام نیز مواجه خواهیم شد. طبیعی است که شما تا چیزی را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید با آن ارتباط درستی برقرار کنید، این مساله حتی در مخاطبان موسیقی هم وجود دارد و به همین خاطر است که این آگاهی برای فعالان حوزه‌ی دراماتیک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. از آن طرف دوستان موزیسینی نیز که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید در این خصوص اطلاعات کافی داشته باشند؛ البته که منظور من از این ماجرا، داشتن تخصص نیست؛ اما اطلاعات کافی باید وجود داشته باشد و لااقل فیلم‌های بسیار زیادی دیده باشند.»

منیژه صهبایی می‌گوید که فعالان حوزه‌ی دراماتیک، باید سلفژ، صداسازی و ریتم را بلد باشند تا وقتی روی صحنه می‌روند، بتوانند به خوبی از عهده‌ی کار برآیند؛ چون گاهی برخی اتفاقاتی روی می‌دهد که توهین به مخاطب به حساب می‌آید.

همگی دانشجویان و هنرجویان موسیقی، تاتر و سینما میتوانند برای دریافت آگاهی بیشتر و نامنویسی به شماره تلفنهای 02166596188 و 02166564456 زنگ بزنند و یا به نشانی: تهران، خیابان آزادی، خیابان جمالزادهی شمالی، کوی بزمه، دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران مراجعه فرمایند
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اسفند 1394 - 00:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «منیژه صهبایی» کارگاه آموزشی موسیقی دراماتیک برگزار می‌کند | موسیقی ما