برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از انتشار تک‌آهنگی با تنظیم موزیسین فقید و در آستانه انتشار آلبوم جدید عنوان شد؛
​ثمین وطن‌دوست: نیما وارسته برای «نفس‌هات» چهار ماه وقت گذاشت
موسیقی ما - «ثمین وطن‌دوست»، خواننده موسیقی پاپ که حدود 15 سال پیش نخستین آلبومش را منتشر کرده بود، به زودی آلبوم جدیدش که با همکاری پررنگ زنده‌یاد «نیما وارسته» تولید شده را به بازار می‌فرستد. 

این هنرمند که فرزند «رشید وطن‌دوست» -خواننده پیش‌کسوت ایرانی- است، پیش از عید نوروز تک‌آهنگی با نام «نفسهات» را از «تماشاخانه» منتشر کرده بود. او به این بهانه گفت‌وگویی با «موسیقی ما» انجام داده و در آن از فعالیت‌هایش و دو دهه همکاری و دوستی با نیما وارسته سخن گفته است. جالب آن‌که بنا به اذعان این خواننده، نیما وارسته نخستین فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش در عرصه موسیقی را با حضور در آلبوم اول ثمین آغاز کرده و آخرین قطعه‌ای که پیش از فوتش تنظیم کرده نیز متعلق به همین خواننده بوده است. صحبت‌های ثمین وطن‌دوست را در ادامه بخوانید.
 
  • * این واقعاً آخرین تنظیم نیما است!
قطعه «نفسهات» از ساخته‌های علی حسین‌زاده و آخرین تنظیم زنده یاد «نیما وارسته» است که در کارنامه هنری او ثبت شده است. البته این روزها قطعات دیگری هم تحت عنوان آخرین اثر نیما منتشر شده‌اند! اما این واقعاً آخرین تنظیم نیما است و فکر می‌کنم این مسئله چیزی نباشد که ارزش دروغ گفتن را داشته باشد.
 
  • * رفاقت با نیما وارسته
آشنایی من و نیما به بیست سال پیش برمی‌گردد. ما در دانشگاه تهران با هم آشنا شدیم و با همراهی دوستی به نام «فردریک» که گیتاریست بود، یک گروه سه نفره تشکیل داده بودیم که جمع می‌شدیم، ساز می‌زدیم و گپ می‌زدیم. بعدها من در سال 77 یک آموزشگاه موسیقی به نام «ثمین» تاسیس کردم که نیما در آن به تدریس ویولن و کیبورد می‌پرداخت و آن اواخر که سرش شلوغ و درگیر سفر بود، دیگر تدریس نمی‌کرد.
 
  • * اولین حضور رسمی نیما 
در سال 80 من ضبط اولین آلبومم به اسم «همشهری خوبم» که اولین اثر حرفه ای من بود و کاوه یغمایی و خیلی آهنگسازهای دیگر در آن حضور داشتند را شروع کردم. در آن آلبوم قطعه‌ای به نام «شهر آرزوها» بود که موسیقی آن از نیما بود و در واقع آلبوم «همشهری خوبم» از اولین آشنایی‌های نیما با دنیای تولید، ضبط، میکس و مسترینگ بود و انگیزه‌ای برای او شد که یک استودیو راه اندازی کند. ابتدا از یک استودیو خیلی کوچک شروع کرد و من هم خیلی از ضبط‌هایم را آنجا انجام دادم. بعد از چند سال استودیو «اولین خانه هنر» را با مجوز رسمی تاسیس کرد که به استودیوی نیما معروف بود. نیما عاشق کارش بود و تکنولوژی را خیلی دوست داشت. او همیشه به شدت به دنبال پیشرفت و یادگیری در زمینه‌های مختلف بود و همین باعث به دست آوردن جایگاه بالایی در موسیقی کشور برای او شد.»
 
  • * تنظیم «نفسهات» چهار ماه و نیم طول کشید
من تولید آلبومم را به پیشنهاد خود نیما که دوستِ بیست ساله و صمیمی من بود شروع کردم. بچه‌های دیگر مانند بنیامین، حمید عسکری و سهراب پاکزاد هم با او همکاری کردند و از آنجایی که رفاقت من و نیما صمیمانه بود، موقع همه تنظیم‌ها در کنارش بودم و اکثر مواقع که سر نیما شلوغ بود، وقت خودم را به بچه‌های دیگر می‌دادم و این‌گونه بود که کارهای آن دوستان زودتر انجام می‌شد. انتخاب تک‌آهنگ «نفسهات» برای انتشار به این دلیل بود که خود نیما این قطعه را خیلی دوست داشت و چهار ماه و نیم برای تولید آن وقت گذاشت. این قطعه در عین سادگی‌اش، دربردارنده تغییر الگوی ریتمیک است و به همین دلیل، کار فنی روی آن طول کشید و امیدوارم همه از آن لذت ببرند.
 
  • * همکاری با پدرام مرندیز و تایماز طاعتی
حدوداً از سال 88 این آلبوم کلید خورد. در این فاصله زمانی نیما با بنیامین، حمید عسکری و... همکاری کرده بود و  آن زمان پیشنهاد داد که کار روی آلبوم را شروع کنیم. بخاطر حساسیت زیاد و وسواسی که من و نیما در کار داشتیم، تولید کار طولانی شد و بعد از فوت ناگهانی نیما، به تعویق افتاد. ناگفته نماند خیلی وقت‌ها خود من از یک قطعه ابراز رضایت می‌کردم، اما نیما مدام با وسواس در حال تغییر قطعه بود. پس از فوت دلخراش نیما، قطعات من در کامپیوتر او باقی مانده بود و من بعد از مدتی توانستم آن‌ها را بگیرم و کارها را مَستر کنم. تنظیم پنج قطعه در آلبوم با نیما وارسته بود که توانایی، ذوق و هنر او نیاز به هیچ توضیحی ندارد. هر کدام از دوستان خوبم «پدرام مرندیز» و «تایماز طاعتی» هم دو قطعه را تنظیم کرده و در اتمام کارها به من کمک کردند.
 
  • * فعالیت در آموزشگاه موسیقی
در حال حاضر مسئول آموزشگاه موسیقی ثمین هستم و حدود هجده سال است در زمینه‌های فرهنگی و پژوهشی فعالیت دارم. قبلاً تدریس هم می‌کردم، اما الان فقط مدیریت آموزشگاه را بر عهده دارم. حدود سی نفر از مدرسین بنام و درجه یک موسیقی در آموزشگاه حضور دارند. خدا را شکر بسیاری از هنرجویانی که در آموزشگاه موسیقی ثمین تعلیم دیدند، در ایران و نقاط مختلف دنیا به طور حرفه‌ای مشغول کار هنری هستند. از جمله «محسن رشیدخان» که خواننده اپرای هامبورگ است، «هادی قضاتلو» که در تهران با آقای علی رهبری کار کردند، «آرش رکنی» پیانیستی که در آلمان رهبری می‌خواند و «بابک اقدسی» باریتون که در نیویورک» است که همشون باعث افتخار ما هستند.
 
  • * فعالیت‌های موسیقایی
موسیقی همواره در خانواده ما جایگاهی ویژه داشت. پدرم «رشید وطن‌دوست» خواننده اپرای سابق و سولیست ارکستر سمفونیک و دارای دکتری موسیقی هستند و من فراگیری آواز و صداسازی را زیر نظر ایشان شروع کردم. پس از مقدمات، نزد خانم آریازند -استاد بنام آواز کلاسیک- ادامه دادم. دوره ی سلفژ را زیر نظر استاد «اسفندیار قره‌باغی» به اتمام رساندم. برای همراهی با آواز، ساز گیتار را شروع کردم. آواز سبک پاپ را به صورت خودآموزی و با پیگیری و کنجکاوی به طور سمعی بصری آموختم و آهنگ‌های پاپ ایرانی و خارجی را دنبال می‌کردم. از اینجا کار حرفه‌ای شروع شد. در سال 75 با زنده‌یاد «حمید پناهی» مدرس آواز پاپ آشنا شدم که در گروهی بنام نجوا به همراه هم‌سرایان گروه کر تالار وحدت فعالیت می‌کردیم. خواننده هم من و پدرام مرندیز بودیم که به همراه گروه کر کنسرتی از قطعات زنده‌یاد پناهی را در فرهنگسرای ارسباران به اجرا گذاشتیم. از آنجا با حمید پناهی و پدرام آشنا شدم و همان موقع‌ها بود که با نیما هم آشنا شدم و  در دانشگاه با هم بودیم. بعد هم تاسیس آموزشگاه، آلبوم «همشهری خوبم» و...
 
  • * انتشار آلبوم در نیمه اول سال 95
آلبوم 9 قطعه در فضاهای مختلف دارد. قطعات اسلو، راک، هاوس و... که می‌تواند سلیقه‌های مختلف را در بر بگیرد. این آلبوم در نیمه اول سال 95 توسط شرکت ترنم نی -جناب آقای مجید قنبری- منتشر خواهد شد و تا آن زمان یک تک‌آهنگ دیگر هم منتشر خواهم کرد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1395 - 15:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ​ثمین وطن‌دوست: نیما وارسته برای «نفس‌هات» چهار ماه وقت گذاشت | موسیقی ما