برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک رویداد کاملاً خصوصی با حضور هنرمندان ایرانی و بین‌المللی؛
نخستین فستیوال موسیقی معاصر کار خود را آغاز کرد
موسیقی ما - امروز نخستین «فستیوال موسیقی معاصر» در موزه‌ی هنرهای معاصر با مدیریتِ اجرایی «احسان تارخ» و با حضور «فرزاد طالبی» -مدیر کل دفتر موسیقی- و «بهرام جمالی» -مدیرعامل بنیاد رودکی- کار خود را در حالی آغاز کرد که مدیر این فستیوال به این مساله اشاره کرد که باور نمی‌کند یک سال و نیم پس از طرح ایده‌اش، کار به شکل عملی درآمده است. این در حالی است که بخش پژوهشی این رویداد، از دو روز پیش در خانه هنرمندان شروع شده و از امروز، بخش اجرایی انجام می‌شود. امروز زنگ افتتاحیه این فستیوال توسط طالبی به صدا درآمد و اولین برنامه‌ی فستیوال، کوارتت زهی ترانس مدرن و رزوتیک نات زه است.

«احسان تارخ» -مدیر اجرایی فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران- می‌گوید که از امروز به به مدت یک هفته اجراهای صحنه‌ای، بداهه‌پردازی و موسیقی تجربی باحضور گروه‌ها و هنرمندان ایرانی و بین‌المللی انجام خواهد شد؛ ضمن آنکه 17 هنرمند بین‌المللی در این رخداد حضور خواهند داشت که تا کنون 11 نفر آنها به تهران رسیدند و 6 نفر دیگر در مدت زمان برگزاری جشنواره به آن اضافه خواهند شد.

«نوید گوهری» -مدیر هنری فستیوال- هم به این مساله اشاره کرد که انسان معاصر بر لبه زمان ایستاده است؛ دیروزش گذشته و فردایش آینده است: «در دنیای معاصر ما با مسائل مختلف اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و غیره مواجه هستیم و در این بین مرز میان هنرهای مختلف برداشته شده و پیام‌هایی به این واسطه ارسال می‌شود. به هر حال ما امیدواریم این فستیوال در سال‌های آینده نیز به کار خود ادامه دهد و باتوجه به برنامه ریزی های از پیش انجام شده برگزار شود.»

«فرزاد طالبی» مدیرکل دفتر موسیقی هم یکی دیگر از سخن‌رانان این برنامه بود و از اینکه فستیوالی به شکلی کاملاً خصوصی برگزار می‌شود، اظهار خرسندی کرد:‌ «در موسیقی معاصر مرزها و قالب‌ها بسته نشده، بلکه شکسته می‌شود و گفت‌وگو و نقد در آن جریان دارد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که امکان نقد و گفت‌وگو نیاز امروز ما است و موسیقی معاصر به عنوان یکی از این هنرها این نیاز را تامین می‌کند. همین که گروهی از علاقه‌مندان متخصص طرحی را سامان دادند این خود جای تقدیر دارد. باتوجه به پروسه اجرایی فستیوال زمانی هر حمایتی که توانستیم انجام دادیم اما حساس بودیم که کمک مالی صورت نگیرد چراکه این فستیوال متعلق به جوانانی است که طرح آن را دادند و ما نیز باید فضا را برایشان آماده می‌کردیم.» او همچنین اظهار امیدواری کرد که این فستیوال در سال‌های آینده نیز به کار خود ادامه دهد.

اما در ادامه‌ی برنامه «بهرام جمالی» با اشاره به اینکه این شیوه افتتاحیه همانند موسیقی معاصر مرزهای مرسوم و کلاسیک را می‌شکند، گفت: «اینکه تعدادی از جوانان حاضر شدند، مسئولیت چنین کار بزرگی را بپذیرند باعث افتخار ما است و جای تقدیر دارد و امیدواریم که در ادامه نیز در رسیدن به هدفشان موفق باشند. کانون موسیقی معاصر می‌تواند بسیار جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد و باید امیدوار باشیم که این کانون با حمایت وزارت ارشاد، موزه هنرهای معاصر، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی بتواند فعالیت تاثیرگذار خود را در حوزه موسیقی معاصر باقوت و موفقیت ادامه دهد.»

عکس‌های «خاطره شمسی‌پور» از این مراسم را در ادامه مشاهده کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 - 23:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستین فستیوال موسیقی معاصر کار خود را آغاز کرد | موسیقی ما