برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سومين روز از «فستيوال موسيقى معاصر» رقم خورد
از درخشش هنرمند گرجستانى تا اجرا با لپ تاپ
موسیقی ما - روز گذشته پس از برگزاری آیین افتتاحیه در موزه «هنرهای معاصر تهران» چهار کنسرت اجرا شد که با استقبال مخاطبان همراه بود.

به گزارش «موسيقى ما»، در اولین اجرا، رزو کیکناتزه آهنگساز و رئیس کنسرواتوار تفلیس گرجستان قطعات خود را با عنوان ساکسوفون با لپتاپ به صورت الکتروآکوستیک اجرا کرد.

در دومین بخش هم شاهین مهاجری نوازنده و استاد تمبک و عماد فرازمند نوازنده نی، موسیقی خود را در قالب اين فستیوال اجرا کردند.

شاهین مهاجری در حاشیه اجراى خود درباره اثرش گفت: «این اثر اسم خاصی نداشت و تجربه ای بود بر فکری که مشترکا با عماد فرازمند روی آن کار کردیم كه آن هم تبدیل نیِ موسیقی ایرانی به نی اى که بتواند فواصل میکروتونال را اجرا کند.

او درباره موسيقى ميكروتونال گفت: «موسیقی میکروتونال موسیقی است که بر مبنای فواصلی غیر از پرده و نیم پرده شکل می گیرد. البته که در این حوزه سابقه ذهنی هم داریم زیرا که موسیقی دستگاهی ما هم فواصل میکروتونال دارد مثل نت هایی چون می لا کرون. منتهی در موسیقی میکروتونال دیگر این محدودیت ها از بین می رود و تمام درجات گام را ما می توانیم تبدیل به اندازه های میکروتن کنیم.»

این نوازنده در ادامه صحبت هايش گفت كه این فکر را به همراه دکتر فرازمند پرورش داده و دست به تجربه زده است. آن تجربه هم به این صورت بوده که نی را بدون اینکه ساختار قبلی اش را به هم بزنند، از سر کوتاه کردند. منظور از ساختار اصلی این است که بدون اینکه به سوراخ های انگشت گذاری دست زده شود، این تغییر را انجام داده اند. او درباره آینده چنین پروژه هایی گفت در نظر دارند به یک آنسامبل میکروتونال با سازهای ایرانی برسند.

عماد فرازمند در ادامه برنامه درباره ايده اوليه اين كار گفت: «ایده کار در اصل برای آقای مهاجری است. این اجرا برای خود من تجربه خوبی بود چون شما وقتی سازی را با گام هایی که می شناسید اجرا می کنید، معمولا در یک محدوده و گامى کار می کنید که برایتان آشنا است، اما این نی تا مدتی برای من بیگانه بود و نمی توانستم در آن ملودی پیدا کنم ولی پس از مدتی ذهن با این ساختار جدید هم به روز شد.»

در ادامه فستيوال موسيقى معاصر، فیروزه نوائی اجرای فلوت با لپ تاپ داشت. نوائی در توضیح موسیقی اجرایی اش در ابتدا گفت: «در ابتدا از سعید علی جانی قطعه ای اجرا کردم و سپس از کسنر قطعه فلوت باس در سه قسمت و پس از آن قطعه «جادوگر» را با فلوت آلتو نواختم و در انتها موسیقی «قسمت» از رضا والی برای فلوت معمولی، پیکولو و فلوت آلتو بود که تمی ایرانی و در مایه های دشتی چون ابوالحسن صبا داشت.»

او درباره اجرایش با لپ تاپ توضیح داد: «قطعه آقای والی برای سه فلوت نوشته شده و ایشان چون قطعاتشان خیلی سخت است خود من حدود دو ماه روی قطعه کار کردم به همین خاطر به این دلیل ده روز زمان کمی بود که در ایران بخواهم این قطعه را با نوازندگان دیگر اجرا کنم. براى همين فلوت دو و سه را ضبط و با لپ تاپ پخش کردیم. البته امیدوارم در تابستان این قطعه را با نوازنده‌های ایرانی به صورت زنده اجرا کنم.»

غیر از بو و رنگی که این اثر از موسیقی ایرانی داشت به هیچ وجه فاصله ها رعایت نشده بود و این بی قانونی در اثر لمس می‌شد چراكه در موسیقی معاصر دست آهنگسازان بسیار باز است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1395 - 12:33

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از درخشش هنرمند گرجستانى تا اجرا با لپ تاپ | موسیقی ما