برنامه یاد بعضی نفرات
 
حضور هنرمندان موسیقی و سینما در چهارمین روز از «فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران»
اثرى كه به درخواست نادر مشايخى در «خانه هنرمندان» اجرا نشد
موسیقی ما - «فستیوال موسيقى معاصر»، روز گذشته در «خانه هنرمندان ايران» ميزبان بخش ديگرى از اجراهاى اين فستيوال بود كه با اجراى آثارى از عليرضا مشايخى، حميدرضا اردلان و هنرمندان خارجى همراه بود و البته «کوارتت زهی آ چهار» كه با هنرنمايى بانوان ايرانى خوش درخشيد.

به گزارش «موسيقى ما»، در اولین بخش، موزیسین‌ها و هنرمندان شرکت کننده در این فستیوال در «خانه هنرمندان ایران» دور یکدیگر جمع شدند تا در اولین مرحله در کنار یکدیگر ساعاتی را به گفتگو نشسته و تجربیاتشان را در اختیار هم قرار دهند.

پس از meeting point اولین اجرای دوشنبه شش اردیبهشت ماه «کوارتت زهی ترانس مدرن» بود. در این کوارتت هنرمندانی چون دانیال جورابچی، آناهیتا واحدی، سهراب برهمندی و نگار نوراد هنرنمایی کردند. کوارتت زهی «ترنس مدرن» در این اجرا قطعه String Quartet No.IV (Ekmelisch) ساخته علیرضا مشایخی و پس از آن قطعه ی Holy L in the Sin Op.14 از ساخته های حمیدرضا اردلان را اجرا کرد.

حمیدرضا اردلان درباره اثرش که توسط اين کوارتت اجرا شد گفت: «این ها چهار قطعه است که برای کوارتت زهی نوشته شده است. اين موسیقی نیاز به تمرین و تذکر دارد و با تمرین مشکلش حل نمی‌شود اما «کوارتت ترانس مدرن» مدت زیادی است که روی این آثار کار می‌کند و من فکر می‌کنم که خود بچه‌ها هم دغدغه ارتباط با کار را دارند، به همین خاطر از اجرا راضی بوده و لذت بردم.»

بخش ديگر به اجراى «کوارتت ساکسوفون استکهلم» از کشور سوئد، اختصاص داشت. كوارتتى كه براى دومين بار در اين فستيوال روى صحنه رفت. این گروه چهار نفره يكشنبه شب، اولین اجرایش را در تالار رودکی روی صحنه برده بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و روز گذشته برای دومین بار، در «خانه هنرمندان ايران» رپرتوار خود را اجرا کرد.

در این كنسرت که برنامه متفاوتی از اجراى پيشين «کوارتت ساکسوفون استکهلم» در نظر گرفته شده بود، قطعاتی از آهنگسازان صاحب نام موسیقی معاصر چون دنیل نلسون، آیدین صمیمی مفخم، ارکی اسون تور، مارتینا کوسسکا، آلپر مارال، کارین رهن کویست و دیانا روتارو اجرا شد.
این کوارتت که شامل نوازندگانی چون ماتیاس کارلسن، لین سوفی پرسن، لیف گُران، یورگن پترسن می‌شود، باز هم روز گذشته اجرایی منحصر به فرد را روی صحنه آورد. رویکرد اعضای این گروه در انجام فعالیت‌های هنری باعث شده مهارت‌های تکنیکی و سبک‌شناختی آنان به سرعت پیشرفت نماید و آنها را تبدیل به یکی از پیشروهاى هنرمندان سوئدی كند. این گروه اغلب در جشنواره‌های بین‌المللی، خانه‌های اپرا و سالن‌های کنسرت اجرا داشته است.
«كوارتت ساكسوفون استكهلم» ساعت ٢:٣٠ دقيقه امروز سه شنبه هفتم ارديبهشت ماه هم اجراى ديگرى را در موزه «هنرهاى معاصر» روى صحنه برد.

آخرین اجرا در «خانه هنرمندان ایران» به «کوارتت زهی آ چهار» اختصاص داشت؛ بانوان هنرمندى كه اجرايشان با استقبال مخاطبان مواجه شد. در این گروه هنرمندانی چون صدف حقی، یاسمن مشهوری، پگاه فاضلی و هستی شاپوری هنرنمایی می کنند كه در رپرتوار خود آثاری را از فیلیپ گلاس و کاوه میرحسینی اجرا کردند.

یاسمن مشهوری، سرپرست «کوارتت زهی آ چهار» كه به تازگى آلبوم «٣٨٣١» را در مجموعه آلبوم هاى «احوالات شخصى هفتم» منتشر كرده در توضیح اجرایشان در لابی «خانه هنرمندان ایران» گفت: «در ابتدا «کوارتت شماره سه» در شش موومان را از فیلیپ گلاس اجرا کردیم و سپس قطعه ای را درچهار موومان از کاوه میرحسینى روى صحنه برديم. اما متاسفانه قطعه نادر مشایخی را نتوانستيم اجرا كنيم زیرا ایشان مایل نبودند که اثرشان در «خانه هنرمندان» اجرای محیطی شود و بنا به درخواست ایشان ما اين قطعه را حذف كرديم. در كل خیلی خوشحالم که در لابی «خانه هنرمندان ایران» اجرا می کنم زیرا آکوستیکش واقعا خوب است. به نظر من «فستیوال موسیقی معاصر تهران» باید ادامه پیدا کند چراکه  فرهنگ جدیدی را نهادینه می‌کند.

«نوید گوهری» مدیر هنری نخستین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران پس از اجرای «کوارتت زهی آ چهار» اعلام کرد: «در دو روز گذشته در فضای محیطی «خانه هنرمندان ایران» و «موزه هنرهای معاصر» اجراهای بسیار موفقی در فضاهای محیطی داشتیم که برای ما تجربه خوبی بوده و این اتفاق به تنهایی باعث می شود کنسرت ها از انحصار سالن ها درآمده و در فضاهای محیطی نیز تجربه شوند. اما این خود نیازمند رعایت شرایط اجراهای محیطی از سوی مخاطبان است. دقت به این نکته که در اجراهای محیطی با رفت و آمد و ایجاد سروصدا مانع از تمرکز نوازندگان در اجرای آنها نشویم. چراکه علیرغم اینکه اجراها در فضاهای عمومی برگزار می‌شوند اما اجراهایی جدی، استاندارد و دشوار هستند. بسیار ممنونم که هنرمندان ما چنین تجربه ای را پذیرفتند و در نهایت باید اعلام کنم که لابی «خانه هنرمندان ایران» آکوستیک خیلی خوبی دارد و از این پس بیشتر باید به اجرا در این فضا فکر کرد.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1395 - 12:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اثرى كه به درخواست نادر مشايخى در «خانه هنرمندان» اجرا نشد | موسیقی ما