پنجمین روز از «فستیوال موسیقی معاصر» با یادی از علیرضا خورشیدفر برگزار شد
درخشش «کوارتت ساکسوفون استکهلم» و«آنسامبل پرکاشن تهران»
موسیقی ما - در پنجمین روز از «فستیوال موسیقی معاصر» اجراهای محیطی و بداهه‌نوازی در «موزه هنرهای معاصر» برگزار شد که «کوارتت گیتار آنیل»، رسیتال کنترباس فرشید پاتی نیان و «کوارتت ساکسوفون استکهلم» که برای سومین‌بار در این فستیوال اجرا می‌کرد، از جمله برنامه‌ها بودند.

به گزارش «موسیقی ما»، بخش اول مربوط به اجرای «کوارتت گیتار آنیل» بود که در این کوارتت هنرمندان جوانی چون پرنا کوه‌گیوی، رضا نیکزاد، اشکان احمدی و مریم شمامی هنرنمایی می‌کنند.

این کوارتت سال ٩٤ با هدف ارائه قطعات متفاوت در رپرتوار گیتار کلاسیک و نشان دادن قابلیت‌های گوناگون این ساز تشکیل شد. همچنین تنظیم قطعات کلاسیک بصورت نوین و با ساختاری متفاوت از سوی نوازندگان گروه، از جمله اقدامات این گروه بوده که تا کنون به موفقیت‌هایی هم در این زمینه رسیده‌اند.

در این اجرا قطعاتی از احسان صبوحی، اندرو یورک، لئو براور، سیامک والائی، آستور پیازولا و کارل جنکینز را اجرا کردند. پرنا کوه‌گیوی در توضیح اجرای خود گفت: «وقتی که آثار موسیقی معاصر را اجرا می‌کنیم می‌توانیم بعد دیگری از ساز را به لحاظ صدادهی و تکنیک‌های استفاده شده نشان دهیم.»

رضا نیکزاد در ادامه توضیح داد: «قطعاتی که اجرا می‌کنیم خود تعیین می‌کند که موسیقی معاصر است و موسیقی مثل «باران» براور حالت عادی که در موسیقی کلاسیک، رومانتیک و باروک می‌بینیم استفاده از گیتار و قابلیت‌هایش در این قطعه خیلی نمود بیشتری دارد و می‌شود این قطعات را با گیتار اجرا کرد.»
  • قطعه‌ای به یاد زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر
در دومین بخش از اجراهای محیطی فستیوال، رسیتال کنترباس فرشید پاتی‌نیان در «موزه هنرهای معاصرتهران» اجرا شد. او در این برنامه قطعاتی را به آهنگسازی خود، پتریس وسک با نام «سونات برای کنترباس سلو»، نیما طوسی، تپو هاتا آهو با نام «بدیهه جوزفین برای کنترباس سلو»، و کاوه میرحسینی با نام «خیال اندود» در چهار بخش «مزرعه»، «گرگ و میش»، «کشاورز» و «پگاه» اجرا کرد.
در قطعه «خیال اندود» اشعاری از باباطاهر، میرخسرو و شمس تبریزی به یاد زنده یاد علیرضا خورشیدفر توسط چهار خواننده کر اجرا شد که حس و حالی از موسیقی تلفیقی را در قالب موسیقی معاصر در ذهن مخاطب تداعی می‌کرد.
  • «کوارتت ساکسوفون استکهلم» برای سومین‌بار نظرها را به سوی خود جلب کرد
اما اجرایی که با استقبال خیره کننده مخاطبان در «موزه هنرهای معاصر» مواجه بود، اجرای «کوارتت ساکسوفون استکهلم» از کشور سوئد بود. این کوارتت در اولین اجرای خود در تالار «رودکی» روی صحنه رفت و سپس در طبقه همکف «خانه هنرمندان ایران» به اجرای برنامه پرداخت و در آخرین اجرای خود در طبقه زیرین و در دل موزه «هنرهای معاصر» اجرایی پرمخاطب داشت.
در اجرای «کوارتت زهی استکهلم» آثاری از آهنگسازان برجسته موسیقی معاصر چون دنیل نلسون، کارین رهنکویست، کاترینا بکمن، جل پردر، ارکی سوون‌تور، ماتس لارسون گوته و جان دبلیو مورتنسون اجرا شد.
  • اجرای سه آنسامبل «اوپیا» از کشورهای لهستان و رومانی، «پرکاشن معاصر تهران» و «پیرو» در تالار رودکی
تالار رودکی، دیگر سالن برگزار کننده این فستیوال بود که میزبان سه اجرای «آنسامبل اوپیا» از کشورهای لهستان و رومانی، «آنسامبل پرکاشن معاصر تهران» و «آنسامبل پیرو» شد.

در اولین اجرا، «آنسامبل اوپیا» از کشورهای لهستان و رومانی با هنرنمایی الکساندرا پیکاژ، نوازنده ویلنسل و یوآنا مندرسکو، نوازنده پیانو قطعاتی از آهنگسازان برتر موسیقی معاصر لهستان و رومانی چون ویتولد لوتوسلاوسکی، ژیگنیو بوژارسکی، مارک استاخوسکی، مارتا تارژینسکا، زیمون برزوسکا، بارتوس اسموراگیویز، سابینا اولوبئونا، دوینا روتارو، دان دیدو و استفان نیکولسکو را اجرا کرد.

در دومین اجرا «آنسامبل پرکاشن تهران» روی صحنه رفت که با استقبال غیرمنتظره مخاطبان مواجه شد. در این اجرا مدیران فرهنگی چون بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی و جلال مشفق مشاور معاونت امور هنری به تماشای برنامه نشستند. همچنین از میان هنرمندان، نادر مشایخی و میلاد عمرانلو از اجرای «آنسامبل پرکاشن تهران» دیدن کردند.

در «آنسامبل پرکاشن تهران» هنرمندان جوانی چون روشنک رفانی، ماهان ببری، سالار محمداصغری، حسین محمدحسینی، علیرضا ارجمند، سینا فتح‌العلومی، عرفان فرشی‌زاده و همایون آرام‌فر هنرنمایی کردند و قطعاتی از آرمین خیردان، آلفرد اشنیتکه، استیو رایچ و مازیار یونسی را اجرا کردند.

سالار محمداصغری یکی از نوازندگان «آنسامبل پرکاشن تهران» در توضیح چگونگی شکل گیری این آنسامبل گفت: «فستیوال موسیقی معاصر تهران یک دلیل خیلی بزرگ برای تشکیل «آنسامبل پرکاشن تهران» بود. ما دنبال تشکیل این آنسامبل بودیم و تمرین‌هایمان را هم داشتیم تا اینکه فهمیدیم این فستیوال می‌خواهد برگزار شود به همین خاطر به این بهانه رسما آنسامبل را تشکیل دادیم که خدا را شکر عوامل اجرایی بسیار به ما کمک کردند. تمامی قطعات ما براساس هویت جشنواره و متناسب با اسم معاصر بوده است.»

روشنک رفانی در ادامه گفت: «الان بعد از اجرا احساس تک‌تک ما این است که کاری که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم و از این بابت خیلی خوشحال هستیم چون کاری که انجام دادیم می‌تواند در آینده موسیقی معاصر اتفاق خوبی باشد. ما حرکتی را شروع کردیم و امیدواریم که همه پرکاشنیست‌های دیگر، حداقل به انگیزه کار گروهی و اجرای موسیقی معاصر این کار را پیگیری کرده و ادامه دهند.»

در ادامه، آرمین خیردان یکی از آهنگسازان پرکاشن موسیقی معاصر تهران گفت: «به قول استراوینسکی، موسیقی معاصر مثل گردابی می‌ماند که اگر مراقب نباشیم در آن می‌افتیم و به قهقرا می‌رویم. من سعی کردم اصول آهنگسازی که در دانشگاه از اساتید خودم یاد گرفتم را رعایت کنم ولی خب سعی کردم ایده‌ها و نظرهای امروزی را با استفاده از یکسری تکنیک‌ها که در ساز پرکاشن استفاده نشده بود القا کنم.»

آخرین بخش برنامه را هم «آنسامبل پیرو» به رهبری و میریت هنری محمدامین شریفی و نوازندگانی چون کلاریز کشاورز (فلوت)، شادی شایگانی، پدرام غفاری (پیانو)، گلنار شعاری و یلدا احسانی (کلارینت)، دانیال جورابچی (ویلن آلتو)، بهزاد جعفری (ویلن)، صدرالدین اسماعیلی (پرکاشن)، فرهاد حق سالمی (ویلن سل)، امیرحسین رئوفی (سنتور)، ساینا زمانیان (تار)، شهریار جعفری (عود) و متین آهنگری (کمانچه) به خود اختصاص داد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 - 10:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.