برنامه یاد بعضی نفرات
 
سماع زرکوبان روی صحنه رفت؛
احیای تنبورِ 400 ساله در تالار وحدت
موسیقی ما - شب گذشته تالار وحدت مهمان گروهی از تبریز بود. آنان به تهران نیامده بودند که فقط اجرایی از موسیقی آذری داشته باشند. آذری خواندن تنها بخشی از اجرای آنان بود؛ ودود موذن خواننده این گروه آوازهایی در دستگاه‌های موسیقی ایرانی، تصنیف‌هایی با شعرهایی از مولانا و برخی از قطعه‌های خاطره‌انگیزِ موسیقی دهه‌های گذشته را اجرا کرد.
ترکیب سازبندی گروهشان هم متفاوت از چیزی بود که امروز در میان گروه‌های مختلف، رایج است. محوریت گروه «ره سماع» با ساز تنبور است. آنها قصد دارند تنبور 400 ساله‌ی آذری را بار دیگر احیا کنند و آن را وارد موسیقی آذری کنند.

مخاطبانی که به تالار وحدت آمده بودند، آثاری شنیدند که به گوششان آشنا بود. آواز ودود موذن بر روی نوای تنبور به خوبی نشسته بود و گویی این صدا برای این ساز ساخته شده است. وقتی این خواننده قطعه‌هایی مانند «باز هوای وطنم آرزوست» و «برقدسیان آسمان» را خواند؛ خاطره آهنگ‌هایی برای مخاطبان زنده شد که در دهه‌های گذشته گوش ایرانیان را نوازش داده بودند و نسل‌های دهه 50 و 60 خاطره‌های بسیاری با این آثار دارند.

«ره سماع» در شب گذشته رپرتواری متفاوت و متنوع را نواخت؛ مخاطبان این کنسرت قطعه‌هایی از مقام‌های تنبور، دستگاه‌های موسیقی ایرانی و البته قطعه‌هایی از موسیقی آذری را شنیدند و در بخش‌هایی از اجرا با برخی از قطعه‌های قدیمی خاطره‌بازی کردند. در این میان نباید از آهنگسازی و تنظیم‌های دقیق ساسان شکاریان غافل ماند. این هنرمند به خوبی توانسته بود تلفیق درستی میان موسیقی و شعر ایجاد کند و فضای موسیقی را به فضای محتوایی شعرها نزدیک کند.

تکنوازی تنبور در دستگاه «ماهور» و مقام قلندری آغازگر این کنسرت بود که با قطعه مقامی تنبور «سحری» ادامه یافت. نخستین آوازی که «ودود موذن» خواند در دستگاه «همایون» و در کنار تکنوازی بربت بود. این آواز به تصنیف «باز سفید» با آهنگساز و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از مولانا ختم شد. تکنوازی تنبکِ هادی ارجمند یکی بخش‌های جذابِ این کنسرت بود. ارجمند در این تکنوازی تکنیک بالای خود را به نمایش گذاشت که با تشویق‌های حاضران همراه بود.

تصنیف «قدح عشق» با آهنگسازی و تنظیم ساسان  شکاریان و شعری از مولانا، تکنوازی بربت ، تصنیف «علی گویم علی جویم» با آهنگسازی زنده یاد درویش‌امیر حیاتی و شعری از موافق، قطعه «شور عشق» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان، تصنیف «برقدسیان آسمان» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از شیخ فضل الله نعیمی بخش‌های دیگر این کنسرت بودند.

پس از اجرای این آثار نوبت به اجرای تصنیف تُرکی «گندوز گئجه واوُتمه بلبل» رسید که شنیدنش برای مخاطبان ترک زبانِ حاضر در تالار وحدت جذاب بود. با تکنوازی تنبور در دستگاه «چهارگاه»، قطعه مقامی تنبور «سُملی سماع سنگلی سماع» و تکنوازی کمانچه کنسرت ادامه یافت. تصنیف «من مست و تو دیوانه» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان براساس یک ملودی قدیمی و شعری از مولانا خاطره‌های بسیاری را برای مخاطبان زنده کرد.

تکنوازی تنبور در «بیات اصفهان»، تصنیف «باز هوای وطنم آرزوست» با آهنگسازی کیخسرو پورناظری و تصنیف آذری «منده سیغار ایکی جهان» با  آهنگساز و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از عمادالدین نسیمی دیگر قطعه‌های این برنامه بود.اجرای قطعه‌هایی مانند «باز هوای وطنم آرزوست» توانست مخاطبان این کنسرت را به وجد آورد و آنان را با ودود موذن در خواندن این آثار همراه کند.

حسین پرنیا، احمد وکیلی، رضوان صادق‌زاده، مهدیه محمدخانی، غلامرضا رضایی، فاضل جمشیدی و آقای پیرموذن مهمانان ویژه کنسرت گروه «ره سماع» در تالار وحدت بودند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 - 10:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احیای تنبورِ 400 ساله در تالار وحدت | موسیقی ما