برنامه یاد بعضی نفرات
 
«شب کوک»ی ها: نگذاریم استعدادها زیرزمینی شوند
موسیقی ما - عوامل «شب کوک» در گفتگویی از ویژگی های چنین برنامه ای که باعث می شود علاقمندان به خوانندگی خود را تست کنند و به موسیقی زیرزمینی کشیده نشوند، سخن گفتند.

«هر کس از مادرش قهر می کند می رود و خواننده می شود» حتما بارها و بارها این جمله را شنیده اید. یک جستجوی ساده در گوگل هم با نتیجه های آن در صفحات بیشمار نشان می دهد که خوانندگی، راه های خوانندگی، چگونه خواننده شدن و... چقدر بارها مورد پرسش قرار می گیرد.

«تب»؛ اگر از مفهوم واقعی و غیرکنایی این پدیده بگذریم واژه ای است که گاهی با مواجه شدن به علاقمندی های زیاد یک جامعه و یا گروهی از آدم ها بیان می شود. تب بازیگری، تب خوانندگی، تب جراحی پلاستیک. و این تب چگونه کاهش می یابد؟
 
نگذاریم استعدادها زیرزمینی شوند/ «شب کوک» بعدی متنوع‌تر و طناز
 
البته این سوالی نیست که  ما با عوامل برنامه «شب کوک» برنامه پربیننده موسیقایی مطرح کند اما بابی شد برای ورود به این بحث که چگونه یک برنامه تلویزیونی می تواند به افراد درگیر در یک معضل کمک کند تا بسیاری از آنها وقتی وارد گود می شوند، بفهمند که اصلا برای آن کار ساخته نشده اند و با اولین تمرین ها برای خواندن در مقابل جمع از خوانندگی انصراف دهند و عطای استعداد تشخیص داده شده به قوت دوستان و خانواده را به لقایش ببخشند.

در گفتگوی ما با عوامل برنامه «شب کوک» باربد بابایی مجری و کارگردان هنری، هادی و مجید دمیرچی تهیه کنندگان حضور داشتند.

در این گفتگوها بیان شد که یکی از اهداف «شب کوک» این است که علاقمندان به حوزه خوانندگی از طریق سایت های غیرمجاز و غیراخلاقی اقدام نکنند و همچنین این امکان را داشته باشند تا در فضایی به دور از جذابیت های غیرمتعارف در کشور خودشان تست خوانندگی دهند.

موسیقی در جامعه ما هنری عمومی تر است و فارغ از همه ویژگی های برنامه «شب کوک» می خواهم ابتدا به این بُعد از اهمیت پخش یک برنامه موسیقایی در تلویزیون بپردازیم که این دست برنامه ها چقدر در هدایت درست جامعه امروز به سمت موسیقی و خوانندگی کمک می کند و می تواند تاثیرگذار باشد. مخصوصا که فکر می کنم تب خوانندگی یک تب همیشگی است و با چنین برنامه هایی کسانی که به عنوان شرکت کننده به برنامه می آیند، می توانند تا حدودی قاعده‌مندتر وارد گود شوند.

باربد بابایی: در سه دهه گذشته علاقمندان به حوزه بازیگری و خوانندگی بسیار زیاده شده اند و مخصوصا خوانندگی بیشتر هم بوده است. وقتی ما نظام درستی برای جذب استعدادهای خوب در حوزه موسیقی نداشته باشیم این استعداد می تواند به موسیقی زیرزمینی ورود کند که بخش عمده ای از آن فرهنگ ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که ما طرح «شب کوک» را نوشتیم هدف گذاری مان این بود که بستری را فراهم کنیم که در سراسر ایران هرکسی که فکر می کند حتی یک درصد استعداد موسیقی دارد در برنامه آن را نشان دهد. اینکه علاقمندان توانستند در این برنامه سختی های کار را ببیند کمک زیادی به بسیاری از آنها کرد که بسیاری از آنها تنها در همان سری اول در برنامه شرکت کردند و زمانی که روی صحنه آمدند خودشان بیان کردند که حتی یک درصد آن چیزی هم که فکر می کردند، دیگر نیستند.

یعنی وقتی دوربین ها روشن شد، داورها در کناری آماده شدند و حضار به برنامه آمدند شرکت کننده ها دیگر نتواستند اجرا کنند و عده ای می گفتند که فامیل و اطرافیانشان بسیار از آنها تعریف می کرده اند و فکر می کردند اگر به چنین مسابقه هایی بیایند نفر اول می شوند در حالیکه این افراد در همان دور مقدماتی حذف شدند.البته این شرکت کننده ها اصلا از حذف شدن ناراحت هم نبودند و بیان می کردند که تازه فهمیده اند که به درد موسیقی نمی خوردند.
 
نگذاریم استعدادها زیرزمینی شوند/ «شب کوک» بعدی متنوع‌تر و طناز

 ما دو هدف موازی در برنامه داریم یکی اینکه آن کسانی که مورد تعریف و تمجید دوستان و اطرافیان قرار می گیرند به این برنامه بیایند و بفهمند که خوانندگی چه کار سخت و علمی‌ای است یعنی در کنار استعداد ذاتی باید علم آن را هم داشته باشند و اتفاقا بسیاری در همان ابتدای راه بی خیال باقی مسیر می شوند و کنار می کشند. هدف دوم هم معرفی چهره ها و استعدادهایی هستند که می توانند سرمایه آینده موسیقی ما و جایگزین خواننده های فعلی باشند چون خوانندگی یک حرکت سینوسی است و یکی خواننده نمی تواند ۲۰ سال روی بورس باشد. نقطه اوج این سینوس بعد از ۵ یا ۱۰ سال برای یک خواننده پایین می آید و ما باید به دنبال جایگزین باشیم.

ما یک کشور ۸۰ میلیونی داریم و این خوب نیست که تنها هفت خواننده سالن ها را پر کنند و کنسرت بگذارند یا آلبوم بفروشند. ما باید حدود ۶۰ تا ۷۰ خواننده با سبک های مختلف و متنوع داشته باشیم. «شب کوک» می تواند به کسانی که فکر می کنند خوانندگی را بلد هستند اثبات کند که این کار تخصصی است و افراد باید دوره ببیند، کلاس بروند و آموزش ببینند و بعد از تمرین به سراغ این کار بیایند. آنها هم که کار خود را به تناسب انجام داده اند به برنامه بیایند و دیده شوند.

آقای دمیرچی شما در حوزه موسیقی تهیه کننده هستید و این فضا را به خوبی می شناسید که نسل جوان چگونه برای خواننده شدن هزینه می کند و به دنبال فرد یا موسساتی است که او را راهنمایی کند.

هادی دمیرچی: پیش از این برنامه؛ من، برادرم و آقای بابایی (در زمانی که فعالیت تصویری نداشت) در حوزه هنر و مخصوصا در حوزه موسیقی، برگزاری کنسرت و تهیه آلبوم های موسیقی فعالیت جدی داشتیم. سال ها در مناطق آزاد مثل کیش و قشم فعالیت می کردیم و همان جا دوستان زیادی را می دیدیم که می آمدند و نوعی تب خوانندگی در آنها هویدا بود. طرح ما برای یک مسابقه خوانندگی بسیار قدیمی است و شاید خیلی پیش‌تر از اینکه بسیاری از شبکه های مشابه و ماهواره ای به آن فکر کنند، به واسطه همان تب و تابی که شما گفتید بسیاری حتی دوست داشتند که مسابقه ای در حوزه خوانندگی داشته باشند و ما جدای از این افراد نبودیم. آقای بابایی هم سال ها بود که چنین طرحی را داشت و حتی قبل از اینکه ما با او همکاری کنیم، طرحش را به یکی از شبکه ها ارایه کرده بود اما به دلایلی که من احساس می کنم قسمت بود که اتفاقا ما با هم پروژه را جلو ببریم، طرح او در آن زمان مورد قبول واقع نشد.

هدفگذاری ما به این شکل بود که کمک کنیم تا افرادی که می توانند خوب بخوانند در یک فضای تصویری و در سادگی و بدون جذابیت های غیر متعارف، فارغ از پوشش های نامناسب، فارغ از حضور خانم ها خارج از چارچوب های اصالتی و فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران و به گونه ای که در شان برنامه و مخاطب باشد، به اجرا بپردازند و استعدادشان را در کشور خودمان نشان دهند.

دومین هدف ما این بود که از راه های نامتعارفی که به استعدادیابی می پردازند، جلوگیری شود. به طور مثال عده ای از طریق سایت های غیرمجاز و غیراخلاقی سراغ این کار می روند و هدف ما این بود که این افراد از راه درست و با شیوه درست در تلویزیون خودمان یعنی جایی که مخاطبانش خانواده هایمان هستند به اجرا بپردازند. سومین هدف ما هم خوانندگی بود. «شب کوک» مسابقه ای ساده در حوزه خوانندگی و نه موسیقی است. برنامه ساده ای که بتواند با تبحر مجری که پشتوانه موسیقایی دارد و با بداهه و طنزپردازی های وی جذابیت را هم در بر داشته باشد و این اتفاق رخ داد چون باربد بابایی فقط مجری نبود. او بازیگر بود، صحنه را خوب می شناخت، خودش نوازنده است و گام ها را می شناخت و همه اینها کمک می کرد تا او خوانندگی داوطلبان را بهتر هدایت کند. بابایی به شدت اعتماد به نفس دارد و ذاتا طبع طنازی دارد.

از این حیث هم توانست شرکت کنندگان و هم داوران ما را به بازی بگیرد و صحنه را به گونه ای درآورد که خانواده ها فقط به تماشای یک مسابقه خوانندگی ننشینند. ما اصلا دوست نداشتیم برنامه ای بسازیم که صریح و مستقیم به خوانندگی بپردازد بلکه خواستیم فضایی را فراهم کنیم تا خانواده ها بدون نگرانی از اینکه برنامه روی کودک و نوجوانشان تاثیر منفی بگذارد و یا جوانشان به واسطه موسیقی جذب مسایل دیگری شود و از اتفاقات مثبت مورد نظر خانواده دور شود، با ما همراه شوند. پیرو این اتفاقات بسیاری از شرکت کنندگان ما و حتی مخاطبان فهمیدند که خوانندگی فقط این نیست که شما آواز بخوانید بلکه به دانش و اطلاعاتی هم نیازمند است، به طور مثال مردم از طریق «شب کوک» اصطلاحات زیادی را شنیدند و یاد گرفتند و بسیاری با شنیدن آنها به این نتیجه رسیدند که اگر شنونده ای قوی باشند بسیار بهتر از خوانندگی است و از صرافت آن افتادند.

بابایی: چقدر از من تعریف کردید باید از اینجا بروم.(با شوخی)

هادی دمیرچی: البته من این سخنان را به دلیل اینکه باربد رفیق من است، نگفتم بلکه من واقعیت ها را بیان کردم.
 
نگذاریم استعدادها زیرزمینی شوند/ «شب کوک» بعدی متنوع‌تر و طناز

من هم فکر می کنم اشکالی هم ندارد و نقطه قوت برنامه شما همین است که یک تیم هستید و شما سه نفر اتفاقا با هم دوستید. شاید در ایران کمتر افرادی که به صورت تیمی کار کنند دیده می شود و ما گاهی می بینیم در برنامه های تاک شو دایم عوامل تغییر می کنند. به هرحال آقای بابایی صحنه را در کنار آقای مسعود فروتن مدیریت و کارگردانی کردند.

بابایی: بله آقای فروتن کارگردان تلویزیونی بودند که موقعیت بسیار مهمی است و چنین فردی باید بتواند تفکر کارگردان هنری، مجری و تهیه کننده را روی تصویر پیاده کند. حضورشان افتخار بسیار بزرگی برای ما بود و هر شب در برنامه می گفتند که سال هاست در چنین موقعیتی قرار نگرفته اند چراکه چندین سال است که در حوزه اجرا فعالیت دارند و اتفاقا ما در تلاشیم در فصل بعد آیتمی را طراحی کنیم تا آقای فروتن بتواند به اجرا بپردازد و ما از صدای گرم و حال آرامشان بهره ببریم.

با توجه به پیشینه ای که شما و برادرتان دارید چقدر خودتان با کلاهبرداری و سوءاستفاده در حوزه موسیقی و مخصوصا خوانندگی مواجه شدید؟

مجید دمیرچی: خیلی از جوانان به دنبال این هستند که از طریق موسیقی به شهرت برسند منتها راه آن را نمی دانند یا به یک سری از دوستانی برخورد می کنند که در حوزه های مختلف هنری دست به سوءاستفاده می زنند تا به اهداف مالی خود برسند و متاسفانه این افراد علاقمند که راه درست را نمی دانند از لحاظ مالی ضرر می کنند و از لحاظ روحی نیز متحمل یک سری مسایل می شوند که درنهایت به اتفاق مثبتی منتج نمی شود. چند سال پیش فردی پیش ما آمد و گفت می خواهم مبلغ زیادی را هزینه کنم که خواننده شوم. ما جلسه ای گذاشتیم و او در شرایطی صدای خود را تست کرد. ما متوجه شدیم که او صدای خوبی برای خوانندگی ندارد و به او هم اعلام کردیم که اگر برای خوانندگی هزینه کند به جایی نمی رسد و پول خود را بیهوده صرف کرده است.

با این حال او به جای دیگری رفت و سرمایه زیادی را هم هزینه کرد اما به نتیجه ای نرسید و از لحاظ روحی هم لطمه خود. ویژگی «شب کوک» این است که نیاز نیست کسی سرمایه ای در آن بگذارد و در حضور استادان حرفه ای می توان خوانندگی را تست کرد. در «شب کوک» کسی به دلیل مسایل مالی بیهوده از شرکت کننده تعریف و تمجید نمی کند و فرد نظر واقعی داوران را می شنود و در فضایی قرار می گیرد که می تواند به راحتی توانمندی های خود را تست کند.

شاید با توجه به اینکه انتظاراتی از تلویزیون به عنوان بخشی از رسانه ملی وجود دارد این برنامه می تواند برای نسل جوان و علاقمند به موسیقی سودمند باشد و استعدادهایی را هم به درستی هدایت کند.

هادی دمیرچی: بله خوشبختانه این اتفاق در «شب کوک» رخ داده است و دوستان می توانند بدون استرس و هزینه های مالی خود را تست کنند.

از کسانی که توانستند وارد «شب کوک» شوند افرادی که پیش از این خودشان هم هزینه هایی کرده باشند، وجود داشتند؟

هادی دمیرچی: «شب کوک» بیشتر دنبال استعدادهای ناب بود، کسانی که به واسطه تشویق خانواده و اطرافیان به برنامه آمده بودند و غالبا افرادی بودند که وسع مالی ضعیفی داشتند. همچنین کسانی که می خواستند با کمک «شب کوک» دیده شوند اگر هم به آموزشگاه ها رفته بودند چیزی از آنها منتشر نشده بود و خود ما هم به دنبال این بودیم که کسانی که چنین توانی ندارند به برنامه بیایند.

مجید دمیرچی: «شب کوک» اگرچه یک مسابقه است اما دقیقا یک کلاس آموزشی است و کسی که به این برنامه بیاید در بدو ورود و برای تست صدا دیگر نیازی به آن همه آموزشگاه ندارد.

پربیننده شدن «شب کوک» چقدر شما را برای تولید فصل بعد برنامه به تکاپو انداخت؟

بابایی: این مساله کار ما را بسیار سخت کرد. البته آنچه که به عنوان پربیننده ترین برنامه نصیب ما شد، از طرف مردم بود و از این بابت خدا را شکر می کنیم. این مساله همچنین حاصل چند اتفاق بود؛ اولا که برنامه صد قسمت بود و قسمت های اصلی به نوروز رسید و از قبل هم می دانستیم وقتی برنامه جدی تر شود مردم بیشتر آن را دنبال می کنند. به هر حال مردم شاید نتوانند ۲۱۰ نفر شرکت کننده را پیگیری کنند اما با ۱۲ نفر نهایی ارتباط بیشتری برقرار می کنند. مخصوصا من تاک شوهایی را طراحی کردم و درباره زندگی خصوصی نفرات آخر با خودشان صحبت کردم که نوعی درگیری برای مردم ایجاد کرد. همچنین من فانتزی و طنز برنامه را هم در نوروز بالا بردم.

از طرف دیگر در ایام نوروز سریال هایی پخش شد که خیلی خوب نبودند بنابراین مردم به شبکه نسیم که برنامه های سرگرمی و با نشاط را  فراهم کرده بودند، گرایش پیدا کردند مخصوصا با حضور مهران مدیری که افتخار ماست و رامبد جوان که زحمت زیادی می کشد، «شب کوک» نیز به آنها پیوست و یک سه ضلعی را تشکیل داد. در فصل بعد کار سخت تر می شود، مردم انتظار دارند «شب کوک» سرحالی را ببینند و فانتزی ها در برنامه ادامه داشته باشد که ما قطعا این فضا را با تنوع بیشتر ادامه می دهیم. ما در طرحی که به شبکه داده ایم اتفاقات جدیدی داریم. آیتم ها دیگر فقط معطوف به صحنه، من و شرکت کنندگان نیست و پلی بک هایی خارج از صحنه داریم و قطعا مسئولیتمان خیلی سنگین تر می شود. این جزو اتفاقات نادر است که برنامه ای در مدت کوتاهی از تولید بتواند در میان همه شبکه ها به اثری پربیننده تبدیل شود. ما همچنان شبانه روز بیداریم، برادران دمیرچی درگیر دکور و قرارداد هستند و من درگیر نوشتن آیتم ها و دیدن ویدئوهای ارسالی هستم و تفریبا روزی ۱۷ ساعت کار می کنم.
منبع: 
خبرگزاری مهر
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1395 - 01:30

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 6 خرداد 1395 - 11:55

سلام خیلی عالی موفق باشید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شب کوک»ی ها: نگذاریم استعدادها زیرزمینی شوند | موسیقی ما