برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشار آلبوم «رهرو» از سوی موسسه نوای مانای میهن؛
سلمان سالک: نمی‌توان گفت این آلبوم موسیقی ایرانی نیست
موسیقی ما - آلبوم «رهرو» بداهه نوازی تار سلمان سالک و تمبک مجید علیزاده توسط موسسه نوای مانای میهن منتشر شد.

«سلمان سالک» درباره‌ی این آلبوم می‌گوید: «اثر حاضر از دیدگاه عامیانه، «سنتی» نامیده می شود؛ اما از دیدگاه تخصصی پای‌بند به ساختارهای از پیش تعیین شده در موسیقی سنتی که عمدتاً در ردیف وجود دارد، نیست. از جمله تسلسل گوشه‌ها و ساختارهای ریتمیک- ملودیک آن طور که در ردیف وجود دارد در آن دیده نمی شود و نوازنده تابع حال و فضا به راه خود در موسیقی دستگاهی ادامه می دهد. از طرفی اصالت، مد نظر نوازنده بوده به طوری که نمی‌توان گفت اثر حاضر موسیقی ایرانی نیست و از موسیقی های دیگر متأثر بوده است. چرا که در کلیّت اثر چهارچوب‌های موسیقی ایرانی از جمله ساختارهای مدال مثل بیات اصفهان و شور و آوازها در آن وجود دارد؛ اما با نگاهی متفاوت نسبت به موسیقی سنتی.»

او ادامه می‌دهد: «از خصوصیات دیگر این اجرا بداهه نوازی است. پس برای اینکه نفس بداهه نوازی اجرای موسیقی در آن و لحظه است، از تعدد اجرا و ویرایش‌های مرسوم در ضبط‌های امروزی ( از جمله دست‌کاری در ریتم و کوک) خودداری کردیم تا هر آنچه که در اجرای زنده وجود دارد در اثر حاضر نیز وجود داشته باشد. از این رو مانند اجرای زنده، تغییرات تمپو و دینامیک در آن دیده می شود و نوازنده تمبک نیز به نحو احسنت همراهی لازم را در این زمینه انجام داده. در آخر «رهرو» را تقدیم می کنم به روح پر مهر استاد فقیدم محمدرضا لطفی. »
سلمان سالک، نوازنده و مدرس تار و سه تار، اهنگساز و  پژوهشگر در زمينه تاریخ و مباني نظري موسيقي ايران است و علاوه بر انتشار آلبوم‌های مختلف، کتاب‌هایی چون «موسیقی شناخت»،«آوازها و دستگاه‌ها»،« شرح مولانا مبارکشاه بر ادوار اشاره کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1395 - 11:19

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سلمان سالک: نمی‌توان گفت این آلبوم موسیقی ایرانی نیست | موسیقی ما