برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جشنواره امسال چایکوفسکی روسیه اتفاق افتاد
ثبت لگن به عنوان میراث موسیقی زنان
موسیقی ما - بانو «جهان حیدری»، خواننده و نوازنده خودآموخته سوادکوهی و عضو گروه آیینی سوادکوه که برای شرکت در جشنواره موسیقی چایکوفسکی در مسکو به سر می‌برد، به عنوان پیشکسوت موسیقی شرق انتخاب و نامش در لیست پیشکسوتان چایکوفسکی به عنوان نوازنده ساز بومی «لگن» ثبت شد. اجرای لگن‌نوازی به عنوان ساده‌ترین ابزار زندگی و نوای لالایی‌ها که نغمه تولد و زیستن کودکان سرزمین کوه و جنگل سرشار از نغمه‌های زندگی است، جزو سنت‌های بسیاری از اقوام ایرانی است. سرپرست گروه اعزامی ایران، «پیمان بزرگ‌نیا» -خواننده، نوازنده و پژوهشگر موسیقی چهارمحال و بختیاری- است.
 
در این جشنواره معروف بسیاری از استادان و اتنوموزیکولوژهای دنیا حضور داشتند که استقبال از اجراهای بانو «جهان حیدری» از مازندران و ساز لگن و بانو «پروین بهمنی» از لرستان بی‌نظیر بود. آوازخوانی بانو «حرمت یوسفی» -دیگر هنرمند موسیقی فولکلوریک مازندران که در جشنواره چایکوفسکی حضور دارد- نیز با استقبال رو به رو شد.
 
خانم‌ها «جهان حیدری» و «حرمت یوسفی» -هنرمندان خودآموخته سوادکوهی- فردا از مسکو به ایران برخواهند گشت.
 
جشنواره کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی مسکو هر ساله با ویژه برنامه جهانی موسیقی برگزار می‌شود و در سال جاری، موسیقی بومی محلی مازندران مورد بررسی قرار گرفته بود. نواهای کهن موسیقی بومی از ابزارها و لوازم پیرامونی هر قوم که در طول تاریخ برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کردند ساخته شده که با آن نجواهای درونی خود را بدون کلام بیان می‌کردند تا شادی و اندوه خود را به اشتراکی جمعی قرار دهند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 تیر 1395 - 07:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ثبت لگن به عنوان میراث موسیقی زنان | موسیقی ما