برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتقاد از کپی‌کاری‌ها در سطح نازل
«سیاه‌مشق» با صدای عبدالحسین مختاباد رونمایی شد
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «سیاه‌مشق» اثر جدید عبدالحسین مختاباد با آهنگسازی «بهزاد خدارحمی» روز گذشته با حضور چهره‌های فرهنگی در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
 
در این مراسم که با اجرای علیرضا پورامید همراه بود، «محمد سریر» در سخنانی مطرح کرد: «خوشحالم که امروز از یک کار ارزشمند رونمایی می‌شود. این روزها شاهد انتشار کارهای خوبی در حوزۀ موسیقی نیستیم. سیر نزولی در روند انتشار آثار مشاهده می‌شود که بیشتر کپی‌کاری‌هایی در سطح نازل هستند. تقلید‌ها زیاد شده‌اند و این باعث تاسف است. در چنین شرایطی افرادی هستند که پای‌بند موسیقی‌اند و خوشحالم که آقای مختاباد گزیده کار می‌کنند و این بسیار مهم است. کارهای مختاباد طراوت دارند و او سیر حرفه‌ای خودش را ادامه داده است. صدای او در گسترۀ «تنور» قرار می‌گیرد که کیفیت کار او را یگانه و ما را به موسیقی فولکلوریک نزدیک می‌کند. خوشحالم با گرفتاری‌هایی که آقای مختاباد دارد اما کماکان کار موسیقی را ادامه می‌دهد.»
 
محمود صلاحی ـ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ـ نیز در این مراسم رونمایی حضور داشت و اظهار کرد: «آقای مختاباد برای همۀ ما هنرمند شناخته شده‌ای است که با آثارش خاطرات زیادی داریم. او با انتشار آثارش فضای موثری را در حوزه موسیقی خلق کرده است و باید بگویم که او فقط خواننده نیست و تسطش به شعر هم قابل اعتنا است.»
 
او در بخش دیگری از سخنانش دربارۀ آثار ماندگار مختاباد همچون «شبانگاهان» نیز سخن گفت که هنوز توسط مزدم زمزمه می‌شوند.

احمد مسجد جامعی ـ عضو شورای شهر تهران ـ نیز در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی مطرح کرد: «برخی از کارهای آقای مختاباد ورد زبان‌ها شده است. این هنرمند در دو حوزۀ شعر و موسیقی تجربه‌های زیادی دارد که می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. 
در نهایت عبدالحسین مختاباد نیز دربارۀ اثر جدیدش گفت: «مدت‌ها بود که ما اهالی موسیقی فقط برای مرگ هنرمندان دور هم جمع می‌شدیم. امیدوارم این دور هم جمع شدن‌ها بیشتر به مراسم‌های رونمایی و رخدادهای موسیقایی ختم شود. برای استادان شجریان و فرهنگ شریف هم آرزوی سلامتی دارم. بنده هرچند وقت یک‌بار آثار آهنگسازی خودم را ارائه می‌دهم و گاهی هم ملودی‌های دیگر را «سیاه‌مشق» می‌کنم.»

او در ادامه نیز متن بروشور آلبومش را برای حاضران خواند که در آن آمده بود: «اثر سیاه مشق مجموعه‌ای از ترانه های قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم می‌کنم. اینکه چرا یک ملودی و یا ترانه مرز زمان را در می‌نوردد و در ذهن و جان نسل‌ها می‌نشیند و زمزمه می‌گردد، لطیفه‌ای است نهانی که عشق از آن خیزد. در ذهن و جان من ملودی‌های جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از سنتی، پاپ، محلی و ترانه‌های عامیانه همواره موج می‌زند و باید بگویم که در بیش از سه دهه از حضورم در عرصه موسیقی صدها ملودی از ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی و غیر ایرانی را در ذهن سپرده‌ام و با بسیاری از آنها صرف نظر از نوع  و دسته بندی اش زندگی کرده و نیز برای ساخت آهنگ‌هایم الهام مستقیم و غیرمستقیم گرفته و می‌گیرم. انتخاب این مجموعه نیز بیان و تکرار خاطرات شخصی‌ام از ترانه‌هایی است که در طی سالیان دراز با خود نجوا مینمودم و انیس خلوت و جلوتم بوده‌اند. بسنده است از هنرمند گرامی جناب بهزاد خدا رحمی برای تنظیم زیبای قطعات انتخابی و نیز از انجمن موسیقی به سبب نشر این اثر سپاسگذاری نمایم. درود و سپاسم را نثار هنرمندان و استادانی می‌نمایم که در ساخت و اجرای این اثر از دل و جان و روح عمیق هنرمندانه‌شان مایه گذاشته و به مصداق «سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» روح و جان چند نسل را با این آثار تسخیر نموده‌اند. باور قلبی‌ام این است که این آثار توسط خوانندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایران که شوربختانه بسیاری از آنها روی در نقاب خاک کشیده‌اند به استادانه ترین وجه اجرا شده و اینجانب با الهام و سرمشق از صداها و اجراهای جاودانه و بی‌بدیلشان تنها سیاه مشقی ارائه نموده‌ام. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»
در این مراسم چهره‌هایی چون حجت الاسلام نقویان، همایون رحیمیان، فاضل جمشیدی، بهرام جمالی، علی عبدالحسینی و...حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 - 12:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «سیاه‌مشق» با صدای عبدالحسین مختاباد رونمایی شد | موسیقی ما