برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش سومین روز جشنواره آواها و نواهای رضوی
چاووشی‌خوانان و عاشیق‌ها از امام رضا (ع) گفتند
موسیقی ما - نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی سومین روز خود را با اجرای شاهنامه‌خوانان، چاووشی‌خوانان و عاشیق ملکی در برج میلاد پشت سر گذاشت.در این روز، گروه موسیقی «هزار آوا» از دهلران ایلام در دومین روز از جشنواره آواها و نواهای رضوی با اجرای قطعاتی از موسیقی محلی این منطقه در برج میلاد تهران  روی صحنه رفت. «علی دوستی» سرپرست این گروه در مورد قطعات اجرا شده گفت:«به مناسبت ولادت امام رضا (ع)، قطعه امام رضا را بر اساس ملودی وشعری محلی  با همراهی سازهای دهل، کمانچه و تنبک اجرا کردیم. همچنین تصنیف تشنه از اشعار شعرای بومی منطقه و ترانه‌ای از شادیانه‌های این منطقه که قدمت بسیاری دارند برای مخاطبان اجرا شد.  بخش اصلی این اجرا شاهنامه خوانی بود که در میان اقوام لر رایج بوده و شیوه خواننده در این بخش بر رجزخوانی و توصیف است. بخش شادیانه‌ها هم موضوع شادباشی دارد و برای انتقام جویی از دشمنان سید الشهدا(ع) که با همراهی رقص چوب، آمادگی سربازان برای رزم را نشان می‌دهد از گذشته بخش مهمی از آیین این منطقه را شامل می‌شود.»

او می‌گوید که بخش مهم موسیقی منطقه ما شاهنامه خوانی است که بن مایه مذهبی دارد ولی در حال از بین رفتن است، در سال های اخیر تلاش‌هایی برای ضبط قطعات آن انجام داده‌ایم که خوشبختانه در قالب این جشنواره نیز بخش‌هایی از این میراث ضبط شد.

در ادامه اجراهای دومین روز جشنواره آواها و نواهای رضوی، گروه موسیقی «آرام یار» از علی آباد کتول استان گلستان قطعاتی را با همراهی ساز دوتار و نی اجرا کردند. این گروه تصنیف‌هایی خراسانی را با تلفیق اشعار منطقه خود روی صحنه بردند. آهنگ یار خدیجه و جعفر قلی در شأن امام رضا علیه السلام از آهنگ‌های اجرا شده بود. به گفته «جواد هستی» سرپرست گروه «آرام یار» بسیاری از قطعات محلی این منطقه مانند چاووشی‌خوانی‌ها، شاه خطا، امیری، عباس مسکین و ... اشعاری مذهبی دارند که هنوز اقبال عمومی خوبی به این قطعات وجود دارد.  وی در ادامه با بیان اینکه گفته می‌شود موسیقی اقوام ایران در حال از بین رفتن است گفت: «در منطقه ما به جرأت می‌توان گفت که در هر خانه یک نوازنده اصیل ساز محلی داریم و موسیقی جایگاه مهمی در زندگی مردم دارد. »

علاوه بر آن، گروه چاووشی خوانی ثامن الحجج از استان مرکزی، قطعاتی را که از سالیان دور برای بدرقه زائران حرم رضوی اجرا شده در برج میلاد روی صحنه بردند.

در سومین روز از این جشنواره، چاووشی‌خوانان اجرای خود را با قبای آبی و پرچم امام رضا (ع) با طی کردن مسیر ورودی برج تا محل صحنه اجراهای جشنواره در گذرگاه آغاز کرده و مردم را همراه خود کردند.  چاووشی‌خوانان از گذشته گروهی بودند که با در دست داشتن پرچم ائمه در کوچه پس کوچه‌ها اشعاری را اجرا می‌کردند تا از مردم برای پیوستن به کاروان زیارتی امامان دعوت کنند. حالا این رسم سینه به سینه حفظ شده است و در مناطقی از ایران همچون استان مرکزی رواج دارد. چاووشی‌خوانان برج میلاد در دعوت به زیارت امام هشتم، دو قطعه خواندند که با استقبال دوستداران اهل بیت روبه‌رو شد.

در ادامه اجراهای روز سوم جشنواره آواها و نواهای رضوی عاشیق «احد ملکی» داستان زیارت رفتن خود را به شیوه روایت عاشیق‌ها اجرا کرد. در این اجرا نوازنده‌های محلی با سازهای قوال، بالابان و قوپوز، عاشیق را همراهی می‌کردند.

در این اجرا ملکی داستان زیارت رفتن خود را به مشهد به صورت بداهه روایت کرد. عاشیق‌ها داستان گویانی هستند که اغلب بداهه شعرهایی را برای مخاطب خود روایت می کردند.

«عاشیق ها مبلغان دین اسلام در اقوام ترک ایران بودند» عاشیق احد ملکی با تاکید بر این نکته گفت: «پیش از علمای اسلام این عاشیق‌ها بودند که با روایت‌های خود دین را تبلیغ می‌کردند. در واقع اشعار عاشیق‌ها هم نصیحت است و هم عرفان و هم حماسی و بزمی است. این موسیقی امروز فرقی با گذشته ندارد فقط معاصر شده و خود را با نیازهای امروز مردم و مخاطبانش تطبیق داده است البته هنوز اشعار و روایت های قدیمی نیز در این موسیقی جایگاه خود را دارد.»

در ادامه اجراهای روز سوم جشنواره آواها و نواهای رضوی دوتارنوازان خراسانی تصنیف هایی در مدح امام رضا علیه اسلام اجرا کردند. قطعاتی با همراهی 6 نوازنده دوتار اهل تایباد و خوانندگی «عبدالکریم گزیکی» در مدح امام رضا علیه‌سلام اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. پیش از این قطعات اجرا شده در قالب جشنواره آواها و نواهای رضوی به همراهی نواهایی از سایر مناطق ایران ضبط شده است.

نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی به میزبانی استان تهران از 19 مرداد 1395 با حضور 80 هنرمند از سراسر کشور کار خود را آغاز کرده و جمعه 22 مرداد 1395 آیین پایانی این جشنواره از ساعت 17 در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395 - 08:14

دیدگاه‌ها

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 04:53

شاهنامه خوانی کجا بن مایۀ مذهبی دارد؟؟؟

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 08:07

سلام اشتباها نام علي دوستي به جاي كريم منصوري در خبر قيد شده است لطفا تصحيح فرماييد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چاووشی‌خوانان و عاشیق‌ها از امام رضا (ع) گفتند | موسیقی ما