برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی مشترک به فضای بداهه‌نوازی
کنسرت پویان بیگلر و پژمان حدادی در نیاوران برگزار می‌شود
موسیقی ما - کنسرت بداهه نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی پنجم شهریورماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می شود و این دو هنرمند، قطعاتی را در موسیقی دستگاهی ایرانی اجرا می‌کنند. این دو هنرمند که پیش از این نیز آلبوم «سفر خاموش» را منتشر کرده اند، هم‌زمان با برپایی این اجرای زنده از آلبوم «آیان» رونمایی خواهند کرد. «آیان» اثری در دستگاه راست پنجگاه است که توسط موسسه فرهنگی-هنری « پرده‌ی هنر موسیقی» در شب کنسرت این دو هنرمند منتشر خواهد شد.

«پویان بیگلر» - نوازنده تار و سه تار-  درباره‌ی این برنامه می‌گوید: «کنسرت در دوبخش تکنوازی تار و دیگری سه تار  بداهه نوازی انجام خواهد شد. نحوه‌ی برخورد ما با موسیقی دستگاهی ایران از یک سنت می آید. از این رو نگاهمان به این موسیقی، نگاه کاملی است که در آن از دیدگاه های اساتید ردیف در گذشته نیز بهره مند است.»

او با اعلام این مطلب که  مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی خصوصا بداهه نوازی هنوز برای دیدن چنین اجراهایی به سالن های کنسرت می‌آیند خاطر نشان کرد: «در بسیاری از کشور ها خصوصا اروپا مخاطبان غیر ایرانی به موسیقی بی کلام اقبال خوبی نشان می دهند و به دنبال بخش های اصیل موسیقی هستند. متاسفانه نسل جوان در ایران انتظار دارد به سرعت به پیام شخصی برسد و آن را به مخاطب منتقل کند در حالی که برای رسیدن به سبک خاص در موسیقی باید زمان لازم بگذرد. اساتید بزرگ موسیقی ایران همچون جلیل شهناز ، محمد رضا لطفی ،فرهنگ شریف و ... در گذر زمان آثاری را ارائه دادند که بعد از گذشت سال ها هنوز در جامعه از بازخورد خوبی برخوردارند.»

وی در پایان صحبت‌هایش پژمان حدادی را هنرمندی خوش ذوق  توصیف کرد که به شیوه‌های مختلف تمبک نوازی آشنایی کاملی دارد واین آشنایی به او در اجرا کمک بزرگی می کند.

پژمان حدادی نوازنده تمبک نیز در صحبت هایی با اشاره به توانایی پویان بیگلر در بداهه نوازی خاطر نشان کرد: «از گذشته با نحوه نوازندگی پویان بیگلر آشنا بودم. عدم شتاب در نوازندگی ، رعایت سکوت‌‌های به موقع و توانایی در بداهه‌نوازی از ویژگی‌های پویان بیگلر است. ما نگاه مشترکی در فضای بداهه‌نوازی موسیقی داریم و تلاش می‌کنیم تا در نهایت سادگی و با پشتوانه موسیقی غنی ایران  اثری در زمینه موسیقی سازی خلق کنیم. بداهه‌نوازی فرمی بسیار مهم در موسیقی ایرانی است. متاسفانه امروز شاهد ریزش بخشی از مخاطبان این فرم از موسیقی هستیم . یکی از دلایل این اتفاق بالا رفتن تعداد  کنسرت‌های موسیقی در طی سال های اخیر برای مردم است. در واقع امروزه مردم بيشتر جذب كنسرت‌ها و شنيدن موسيقى پاپ شده‌اند؛ ولى متاسفانه درصد بالايى از اين موسيقى در ايران از لحاظ كيفى قابل سوال است و پاپ سطح بالا بسيار كم شنيده مي‌شود. متاسفانه پايين بودن سطح كيفى سبب مي‌شود كه اين فرم از موسيقى در نوع خودش هم فاقد ريشه باشد.»

او همچنین فضای مجازی و در دسترس بودن انواع مختلف موسیقی را یکی دیگر از دلایلی عنوان کرد که می تواند در جذب مخاطب در موسیقی ایران تاثیر گذار باشد و افزود: «در گذشته با یک کاست، کلی خاطره برایمان خلق می‌شد؛ اما امروزه فایل‌های فشرده موسیقی و نوع پخش آن باعث شده سلیقه مردم تغییر کند؛ البته در همه‌ی جای  جهان شاهد این اتفاق هستیم و مردم نسبت موسیقی جدی کمی بی‌تفاوت شده‌اند.»

حدادی در پایان صحبت هایش بداهه نوازی را اساس موسیقی ایرانی برشمرد؛ حفظ فرم بداهه نوازی را یکی از وظایف نسل امروز عنوان کرد.

کنسرت بداهه نوازی پویان بیگلر و پژمان حدادی پنجم شهریورماه ساعت 21 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1395 - 11:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت پویان بیگلر و پژمان حدادی در نیاوران برگزار می‌شود | موسیقی ما