برنامه یاد بعضی نفرات
 
برگزاری چهارمین برنامه سنتی با داوری کریم صالح عظیمی، داود آزاد و اسماعیل امینی
هزارصدای شهریور به استاد مشکاتیان تقدیم شد
موسیقی ما - عصر روز چهارشنبه دهم شهریور، چهارمین برنامه بخش سنتی هزارصدا، در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این برنامه که داوری آن را کریم صالح عظیمی در بخش آواز، داود آزاد در بخش آهنگسازی و نوازندگی و دکتر اسماعیل امینی در بخش شعر به عهده داشتند، گروه های ملک، ابریشم و تمنا شرکت کننده در بخش مسابقه بودند و در پایان هم گروه ابریشم به عنوان گروه برتر برگزیده شد و چهارمین گروهی بود که برای اجرا در دور نهایی  برنامه هزارصدا انتخاب شد.
 
روز دهم اردی بهشت مصادف است با سی و هشتمین زادروز شاعر شناخته شده معاصر دکتر فاضل نظری بنابر این آرش نصیری مدیر و مجری هزارصدا برنامه را با خواندن غزلی از او آغا کرد.  سپس تیتراژ برنامه پخش شد که  منتخبی از تصاویر و فیلم های برنامه های قبلی هزارصدا روی یکی از قطعات زیبای استاد پرویز مشکاتیان بود. در ابتدای این تیتراژ هم آمده بود که این برنامه به این استاد بزرگ موسیقی ایران تقدیم شده است و این به مناسبت سالروز درگذشت این استاد فقید موسیقی ایران در شهریور ماه انتخاب شده بود.
 
پس از آن، مطابق با همه برنامه های قبلی هزارصدا، گروه برنده برنامه قبل یعنی گروه ادیب برای اجرا به روی صحنه دعوت شد. بنابر اعلام مجری برخی از اعضای این گروه درگیر جشنواره موسیقی جوان بودند، بنابر این این گروه با دونفر روی صحنه ظاهر شد و امید آزاک با نوازندگی سه تار میثم جهانی آوازخواند.
 
پس از آن کارشناسان برنامه به روی صحنه دعوت شدند تا بخش مسابقه  این برنامه آغاز شود. نکته جذاب این گروه کارشناسی آذری بودن هر سه داور این برنامه بود که مجری لابلای برنامه اشاره کرد و اسماعیل امینی هم به شوخی گفت اینجا ما مذاکراتی که بین خودمان داریم را به زبان ترکی انجام می‌دهیم.
 
اولین گروهی که به روی صحنه دعوت شد گروهی بود که به یاد زنده یاد استاد اسدالله ملک نام گروه خود را گروه ملک نامگذاری کرده بودند. خواننده و سرپرست این گروه (محمد افروز) به سبک استاد گلپایگانی آواز خواند و درپایان هم آهنگ تکدرخت این اسطوره بزرگ آواز ایرانی را اجرا کرد. صالح عظیمی به تقلید از سبک آوازخوانی اشاره کرد و آزاد صدای ارکستر و آواز را جدای از تقلیدی بودن خوب دانست و دکتر امینی ار تناسب خوب شعر تصنیف و آواز گفت و به ایرادی در خواندن متن شعر اشاره کرد.
 
پس از این اجرا کلیپ قطعه «هله» از آلبوم «می صوفی افکن کجا می‌فروشند» داود آزاد پخش شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. نصیری در مورد این آهنگ به استفاده ی  درست و خلاقانه از موسیقی خانقاهی اشاره کرد و گروههای جوان را به این روش‌ها برای ساخت کارهای تازه دعوت کرد.
 
سپس گروه ابریشم برای اجرا به روی صحنه دعوت شد که اجرای خوشی داشت و صالح عظیمی به نکات دقیقی درباره شیوه آوازخوانی آوازخوان گروه سید علی میر مشهوری اشاره کرد و دیگر کارشناسان برنامه هم با دقت نظر در مورد همه جزییات اثر نظرات خود را ارائه دادند.
 
پس از این اجرا فیلم اجرای «بحرطویل» استاد حسین علیزاده با خوانندگی علیرضا قربانی پخش شد. آرش نصیری با اشاره به اینکه بحر طویل سبکی بوده که پیش از این هم در موسیقی ایران وجود داشته و استاد علیزاده دوباره آن را با یک گروه منسجم و حرفه ای دوباره اجرا کرده عنوان کرد این فیلم‌ها را برای نشان دادن لزوم تجربه های جسورانه و خلاقانه و دعوت به دوری از تکرار مقلدانه ردیف پخش می‌کنیم. در یکی از برنامه های قبلی هزارصدا اجرا بحرطویل توسط حاج قربان سلیمانی هم پخش شده بود.
 
آخرین گروهی که برای اجرا در بخش مسابقه دعوت شدند گروه تمنا به سرپرستی و خوانندگی رضا اسدی بود که از شهرستان آمل به برنامه هزارصدا آمده بودند. آنها قطعه آوازی روی شعری از محمدعلی بهمنی و تصنیفی روی شعری از زنده یاد فریدون مشیری را اجرا کردند. مهم ترین ایرادی که بر این گروه گرفته شد استفاده نادرست از میکروفون بود که موجب ایرادی در صدای دهی ارکستر شده بود. البته بعد از توقفی کوتاه و توصیه صالح عظیمی در تعویض جای نی و خواننده، گروه یک قطعه کوتاه دو دقیقه ای دیگر رو هم اجرا کرد که این ایراد مرتفع شده بود.
 
پایان بخش اجراهای برنامه و قبل از اعلام گروه برنده اجرای گروه مهمان بود. برای این بخش گروهی با نوازندگی علی رسولی(تار)، مهران مهتدی(ویولن)، سعید رودباری (تنبک) با آوازخوانی علیرضا فریدون پور قطعه آواز و تصنیفی را در شور و ابوعطا اجرا کردند.
 
در پایان و طبق نظر کارشناسان، گروه ابریشم به عنوان گروه برتر انتخاب شد. اعضای این گروه به این شرحند:
تنبک: علیرضا آشتیانی، عود: محمد جوزی، نی: مسعود کرمانی، سنتور: حسین مویدی، کمانچه: رضا بهاج، خواننده: سید علی میر مشهوری، تار و سرپرست و آهنگساز: فرشید خویی‌وند.
 
در بین این اجراها دو میان برنامه هم پخش شد.
 
هزارصدا برنامه ای برای معرفی استعدادهای تازه موسیقی ایران است که هر ماه در دو بخش سنتی و پاپ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و مسئولیت آن به عهده آرش نصیری روزنامه نگار حوزه موسیقی ست.
 
بنابر اعلام آرش نصیری، در برنامه بعدی هزارصدا که در ساعت 15 روز جمعه 9 مهرماه برگزار می‌شود، فینال بهار و تابستان و به نوعی نیمه نهایی این برنامه برگزار خواهد شد
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1395 - 10:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هزارصدای شهریور به استاد مشکاتیان تقدیم شد | موسیقی ما