برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبر ارکستر کودکان پارس:
گروه‌های موسیقی کودکان آمادگی اجرای صحنه‌ای ندارند

موسیقی ما - رهبر ارکستر کودکان پارس گفت: ما تعداد انگشت‌شماری هستیم که موسیقی کودک را روی صحنه می‌بریم. تعداد مربی برای آموزش موسیقی به کودکان زیاد است اما زمانی که کار به اجرای صحنه‌ای می‌رسد، باید کیفیت کار بالا باشد و این موضوع مستلزم داشتن امکانات و پشتوانه مالی است.

ناصر نظر که مهرماه امسال کنسرتی را اجرا می‌کند، اظهار کرد: در زمینه موسیقی کودک، حمایت مادی و معنوی نشده است. نه این‌که شکایتی داشته باشم، زیرا ما کار خود را انجام می‌دهیم و هر کسی می‌تواند وقت بگذارد و کار کند، اما عده‌ای واقعا توان ندارند و تازه به این گردونه وارد شده‌اند. این افراد به حمایت نیاز دارند و باید کسی پشتوانه مالی آن‌ها باشد تا بتوانند اجراهای خود را ادامه دهند.

او با بیان این‌که تعداد گروه‌هایی که موسیقی کودکان کار می‌کنند و آمادگی اجرای صحنه‌ای دارند محدود است، ادامه داد: این کار در وهله نخست به پشتوانه مالی نیاز دارد و پس از آن، کیفیت کار مهم است. گروه‌های کودک به‌دلیل این‌که درگیر موضوعات آموزشی هستند، در حد و اندازه کلاس‌های خودشان اجرا می‌کنند.

وی گفت: اجرای صحنه‌ای و کار کردن با بچه‌ها سخت است، زیرا نوازندگان با سن کم، با یکدیگر هماهنگی کمتری دارند. اگر عده‌ای اجراهای صحنه‌ای را ادامه نداده‌اند، به‌خاطر این است که گاهی در دومین اجرای خود، گیر کرده و نتوانسته‌اند بقیه راه را بروند.

این آهنگساز با بیان این‌که به‌دلیل این‌که سایر بخش‌های موسیقی دچار مشکل است، موسیقی کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تاکید کرد: دست‌اندرکاران موسیقی باید بدانند موسیقی تا چه اندازه در رشد، بالندگی، تمرکز و تحصیل کودکان تاثیر دارد، آن‌ وقت نتیجه می‌گیرند که بیشتر به موسیقی بها دهند.

«پرپری» با فضایی جادوگرانه اجرا می‌شود

ارکستر کوکان پارس اپرت «پرپری» را هفتم، هشتم و نهم مهرماه به‌مناسبت روز جهانی کودک در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. این اجرا همراه گروه کُر کودک و نوجوان، گروه نمایش و گروه حرکت و موسیقی در پنج سانس اجرا می‌شود. ماندانا کریمی کارگردانی نمایش و ناصر نظر آهنگسازی و رهبری ارکستر را برعهده دارند.

 نظر درباره این اجرا توضیح داد: اپرت، یک نمایش آهنگین است که آواز، دکلمه، موسیقی و نمایش را در درون خود دارد. در چند سال گذشته محور کار ما نمایش موسیقی بوده است که برای بچه‌ها روایت و داستان می‌تواند تاثیرگذار باشد، زیرا برای کودکان نشستن در سالن کنسرت عذاب‌آور است، اما وقتی این کار به‌صورت نمایش باشد، آن را دنبال می‌کنند و برای‌شان سرگرم‌کننده می‌شود.

وی ادامه داد: «پرپری» یک نمایش‌نامه خارجی است که بچه‌ها آن را می‌پسندند و مانند داستان‌های «هری پاتر» فضایی جادوگرانه دارد. گروه نمایش نزدیک به شش‌ماه است که برای اجرا تمرین می‌کند.

رهبر ارکستر کودکان پارس گفت: از طرفی بیانیه روز جهانی کودک به‌صورت موزیکال به زبان‌های فارسی، ژاپنی، آفریقایی و روسی توسط یک راوی کودک خوانده می‌شود. جمال‌الدین اکرمی - شاعر، نویسنده و مترجم  ادبیات کودک و نوجوان - متن این بیانیه را نوشته و بازنویسی نمایشنامه برعهده محمد چرمشیر بوده است.

او همچنین توضیح داد: برخلاف سال‌های گذشته که اجرا را در دو بخش روی صحنه می‌بردیم و تغییر صحنه برای ما سخت بود، این‌بار همه کار را در یک بخش اجرا می‌کنیم.

نظر درباره آمادگی اعضای گروه‌های اجرا، گفت: اعضای ارکستر را بچه‌های بزرگ‌تر تشکیل می‌دهند که از نظر آمادگی برای اجرا خوب هستند. بیشتر مشکل در رابطه با بچه‌های کوچک‌تری است که گروه کر را تشکیل می‌دهند و باید تمرینات بیشتری انجام دهند.

منبع: 
خبرگزاری ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1395 - 00:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه‌های موسیقی کودکان آمادگی اجرای صحنه‌ای ندارند | موسیقی ما