برنامه یاد بعضی نفرات
 
این خواننده پس از اولین کنسرتش در برج آزادی به «موسیقی ما» گفت
سعید آتانی: دلیل جدایی‌ من از «دنگ‌شو» خستگی روحی بود
موسیقی ما - اولین کنسرت «سعید آتانی» 31 شهریور و همزمان با روز جهانی صلح در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد. این خواننده که چند ماهی می‌شود فعالیت‌های مستقل خود را به شکل جدی پیگیری می‌کند در این برنامه با سازبندی و قطعاتی متفاوت‌تر از آنچه که تا کنون اجرا کرده بود روی صحنه رفت. سعید آتانی پیش‌تر با اجرای قطعات اصیل ایرانی و همچنین کارهای گروه «دنگ‌شو» شناخته می‌شد اما در این برنامه سازهایی نظیر گیتار الکتریک، گیتار بیس و همچنین تنظیم‌های الکترونیک با صدای او همراه شد. رهبری ارکستر و تنظیم قطعات سعید آتانی در این برنامه بر عهده «مارجی لطف‌آبادی» بود و آرش سعیدی (گیتار بیس)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، ادوارد دنیل‌زاده (درامز)، نیما عیوضی (تار و عود) و محمد نادری (سنتور) در جمع نوازنده‌ها حضور داشتند و «طلا افشار» هم تهیه‌کننده برنامه بود.

اما پس از این برنامه به سراغ سعید آتانی رفتیم و گفتگوی مفصلی را با این خواننده انجام دادیم. در این گفتگو برای اولین‌بار از زبان خودش دلایل و حقایق جدایی او از گروه «دنگ‌شو» مطرح شد و همچنین آتانی به این سوال پاسخ داد که چرا اجرایش در سکوت خبری کامل روی صحنه رفت. برنامه‌های آینده و همچنین آلبوم مستقل این خواننده سایر مباحث ما در این گفتگو بود که در ادامه می‌خوانید:
 
  • *روایت «طاها پارسا» و روایت «سینا رفیعی» درباره جدایی شما از گروه «دنگ‌شو» را شنیدیم اما دوست دارم یک‌بار برای همیشه، خودتان واضح بگویید که شلوار استرج سفید یا اختلافات سریال «پژمان» یا چه موردی باعث این جدایی شد؟
واقعاً نمی‌دانم چه بگویم اما فکر می‌کنم اصلی‌ترین اختلاف من با «دنگ‌شو» به دلیل برخی خواسته‌هایی بود که داشتم و در گروه عملی نشد. البته در سال 93 ما کاملاً همه چیز را تمام کردیم و پس از آن بچه‌ها دوباره تماس گرفتند و گفتند که می‌خواهیم کار کنیم ولی من اصرار داشتم که بدون مجوز یک قدم هم برنمی‌دارم. همچنین اعلام کردم که از امروز هم «سینا رفیعی» مدیربرنامه‌های من است و باید با ایشان سر مسائل مختلف اعم از قرارداد و مالی و... صحبت کنید. ما قرارداد دو ساله بستیم و هنوز آن قرارداد موجود است و زمانش تمام نشده است. اما قرارداد را با آقای «حمید خسروبیگی» امضا کردیم که مدیربرنامه‌های اسبق و الان فکر می‌کنم مدیربرنامه‌های عزل‌شده دنگ‌شو باشد. الان هم فکر می‌کنم که می‌توانم روی آن قرارداد اقداماتی انجام دهم. پس از مدتی اختلاف سلیقه‌ها بالا گرفت و دیدم که روی مسائل قرارداد، بازی‌هایی ایجاد شده است و بهانه‌جویی‌های زیادی هم وجود داشت. مثلاً در اجرای نمی‌دانم چندم برج میلاد من ساوندچک نمی‌شدم یا میکروفونم روی استیج خاموش بود و مسائلی از این دست پیش می‌آمد که دلگیری ایجاد می‌کرد.
 
  • *این مسائلی که می‌گویید آنقدر حاد نیستند و امکان حل آنها وجود داشت.
عدم تعهد یک طرف نسبت به قرارداد را با صحبت می‌توان حل کرد؟ مثلاً شما قراردادی با سایت «موسیقی ما» امضا می‌کنید و به شما می‌گویند بابت هر خبر که تهیه‌ کنید n تومان پرداخت می‌کنیم اما ناگهان پس از شش ماه می‌گویند که ما یک سوم این مبلغ را می‌دهیم. آیا شما راضی هستید دوباره کار کنید؟ وقتی می‌بینید با شخصی در حال کار هستید که تعهدی نسبت به قراردادش ندارد و هر روز حرفش عوض می‌شود باز هم کار می‌کنید؟ دوستان گفته بودند که ما قبل از هر کنسرت جلسه لباس داشتیم ولی چطور می‌شود که در اجرای فروردین‌ماه، من نمی‌دانستم ست لباس چیست و به صورت اتفاقی با لباس سفید و مشکی به کنسرت رفتم و همگی تعجب کردند. و یا در اجرای آنلاین من بدون اینکه از ست گروه با خبر باشم لباسی را که خیلی هم مورد توجه قرار گرفت را  می‌پوشم؟ منظورم همان لباس معروف است! مشکل دیگر من این بود که پس از آلبوم «اتاق گوشواره» عملکرد ضعیفی داشتیم و پس از شش ماه فقط چند اجرای رسمی برگزار کردیم که از دید آن موقع من این آمار برای گروه دنگ‌شو قابل قبول نبود. خودشان هم می‌گفتند که ما عجله‌ای نداریم ولی مگر می‌شود گروهی تب و تاب سولداوت کردن کنسرتش را نداشته باشد؟ وقتی می‌گویند مخاطب کمتر باشعور کارهای ما را گوش کند بهتر است چه معنایی می‌دهد؟ یعنی بقیه بی‌شعور هستند؟ پس چرا به برج میلاد فکر میکردند؟ مگر می‌شود من سعید آتانی به دنبال سولداوت سالن‌های بزرگ نباشم؟ اگر هدف ما جذب مخاطب بیشتر نباشد پس به کجا می‌رویم؟

حمید خسروبیگی بابت انتقاد من در مورد عملکرد ضعیف در حوزه اجراهای زنده ناراحت شد اما مطمئناً دنگ‌شو به ایشان می‌گفته که چند اجرا برویم. به اعتقاد من تصمیم گیری کل مجموعه ضعیف بود. من در یک برهه زمانی حمایت مالی و معنوی نمی‌شدم و کار به جایی رسید که دوستی ما ظاهرسازی شد و فیلم بود. به طور مثال بعد از اجرا، «تی‌وی پلاس» برای مصاحبه با گروه می آمد و باید دنبال من می‌گشتند اما هیچکدام نمی‌گفتند که سعید کجا است با وجود این اتفاقات نمی‌توانستم با تمرکز روی صحنه بروم ولی همیشه سعی میکردم با توان کامل به روی صحنه بروم تا اعتبار خودم و گروه خدشه دار نشود.

از سوی دیگر ما اجرای جشنواره فجر را در مدت 24 ساعت سولداوت کردیم این اتفاق با صدای چه کسی بود؟ «علی زندوکیلی» که نبود و وقتی چنین رکوردی ثبت می‌شود دیگر حضور «خواننده ی دیگر» در دنگ‌شو چه معنایی دارد؟
 
  • *پس از مصاحبه «سینا رفیعی» خیلی‌ها گفتند که یکی از دلایل جدایی سعید آتانی شاید تنش با خواننده‌های دیگر مثل علی زندوکیلی بوده است. الان هم که این صحبت‌ها را مطرح کردید می‌خواهم بدانم با علی یا میلاد هم مشکل داشتید؟
اتفاقاً من با علی زندوکیلی خیلی دوست بودم و الان هم دوست هستم. با خواننده جدیدشان هم هیچ مشکلی نداشتم ولی مشکل من این است که مگر سعید آتانی توانایی اجرای کارهای شما را ندارد که خواننده جدید اضافه می‌شود؟ به نظر می‌رسد تنظیم و آهنگسازی شما مشکل دارد که نمی‌توانید من را در ژانر جدیدی قرار بدهید و بخوانم. مگر «مارجی لطف‌آبادی» برای من تنظیم نمی‌کند و مگر «سینا رفیعی» آهنگسازی نمی‌کند؟ پس چرا در این ژانر می‌توانم بخوانم؟ و سوال دیگر اینکه چرا من، علی زندوکیلی یا خواننده‌های دیگر در این گروه محدود می‌شویم؟ اما این روند در خواننده جدید ادامه پیدا نمی‌کند؟  این خواننده و هیچکس دیگر جای من را تنگ نکرده بود ولی دلیل جدایی‌ام از دنگ‌شو خستگی روحی بود. در مواردی سینا رفیعی اصرار بر جدایی داشت ولی من در تنگنای رفاقت گیر می‌کردم و می‌گفتم که اجازه بده بمانم. خودشان هم اصرار می‌کردند که بمان ولی الان در نشست خبری گفته‌اند که سعید آتانی را به خاطر شلوار استرج سفید کنار گذاشتیم! دلیل خنده‌داری که واقعا چیزی جز تاسف برایم باقی نگذاشت. وقتی به خواننده نمی‌گویید که چه لباسی بپوشد یا در مصاحبه حاضر شود یعنی که او برای شما بی‌اهمیت است. وقتی چنین برخوردی می‌بینم دیگر آن گروه برای من هم بی‌اهمیت می‌شود. لازم به ذکر است که این همکاری از یک مقطعی به خاطر اصرار من نبود بلکه به خاطر درخواست مجدد آنها بود. با جدیت به طاها گفتم که من از این به بعد فقط با قرارداد کار می‌کنم و هر تهیه‌کننده دیگری با گروه کار کند من سهم خودم را از آلبوم و اجراها می‌گیرم. مسائل خیلی زیادی هست که نمی‌خواهم باز کنم تا در رسانه جنجال نشود ولی وقتی nتومان قرارداد آلبوم می‌بندید و به من یک عدد دیگر می‌گویید تا دستمزد کمتر بدهید، درست نیست. یا در فلان اجرا x تومان قرارداد می‌بستند و یک عدد دیگر می‌گفتند. به هرحال پانصد هزارتومان یا یک میلیون عددی نیست که به خاطرش اختلافات ایجاد شود.
 
  • *«رضا شایا» در نشست خبری اعلام کرد که هیچ خواننده‌ای از گروه جدا نشده ولی یک مدت با هم کار نمی‌کنیم و می‌توانند به خانه خودشان برگردند. این امکان وجود دارد که شما دوباره به این گروه برگردید؟
این تصور ذهنی خودشان است. من در مدت پنج سال فقط یک معدود زمان‌هایی بود که حال خوبی در دنگ‌شو داشتم و دلیلی برای بازگشت به گروهی ندارم که پر از تصورات منفی است. من در گروه خودم خلوص نیت را حس می‌کنم ولی در آن گروه متوجه می‌شدم که بچه‌ها در ارتباطات با همدیگر فیلم بازی می‌کنند. به من می‌گفتند که تو بی‌نظیر هستی ولی فلان تیتراژ را شخص دیگری می‌خواند. پس این بی‌نظیربودن را چگونه می‌خواهید اثبات کنید؟

تعریفی که گروه‌ دنگ‌شو از خانه دارد غلط است و آنجا خانه من نیست. خانه جایی است که هر کسی که در آن زندگی می‌کند و مالکیتی از آن دارد. این تعریفی است که از مقوله خانه در کشور ما و جامعه مرسوم است. ولی برای دنگ‌شو هیچ‌وقت اینطور نبوده است و آنها سعید آتانی را پرورش ندادند  یا سعید آتانی مالکیتی از دنگ‌شو ندارد .من خواننده صداوسیما بودم و در سازمان کار داشتم و طاها یک روز تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد و خواست که با آنها کار کنم. از سوی دیگر دنگ‌شو که با خواننده‌محوری مخالف است پس چگونه می‌تواند خواننده تولید کند و خود گروه هم خانه آنها باشد؟

این موضوع را مطرح می‌کنند تا ذهن مردم درگیر شود. اگر دنگ‌شو ادعا دارد که گروهش یک خانه است پس خواننده‌های سنتی و کلاسیکش را حذف کند و فقط با طاها پارسا روی استیج برود. می‌گویند که دنگ‌شو رضا شایا و طاها پارسا و صبا صمیمی است پس بروند خودشان به تنهایی و بدون خواننده سنتی، کنسرت برگزار کنند و ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد و آن زمان معنی واقعی خانه را مطرح کنند. برای تولید آلبوم به سراغ سعید و علی می‌روند و اکنون هم که میلاد باقری که سابقه خوانندگی دارد را آورده‌اند. چرا دنگ‌شو ادعا می‌کند که یک خانه است؟ مثلاً دنگ‌شو خانه طاها پارسا است و هر زمان که برود باز هم آنجا خانه‌اش است چون در دنگ‌شو بود که او خواننده شد و رشد کرد. من حکم سولیستی ارکستر صدا و سیما از دست رهبر آن ارکستر را دارم. چندین پروژه صوتی در سازمان را اجرا کرده‌ام و پیش از دنگ‌شو اجراهای برون‌مرزی داشتم و به همین دلایل آنها نمی‌توانند بگویند که من را پرورش داده‌اند. من خاطرات خوب هم با دنگ‌شو داشتم و منکر روزهای خوب و بدم نمی‌شوم چون هیچ وقت اهل سیاست نبودم.  علی زندوکیلی و دیگران را نمیدانم ولی این گروه خانه من نیست.

بهتر است که دنگ‌شو این ادعایی که در مورد مقوله خانه دارد را پاک کند. دوستانی که ادعای صداقت دارند و می‌گویند که دلیل جدایی ما از خواننده شلوار استرج سفید بوده چرا همه حقایق را نمی‌گویند؟ واقعاً با بیان دلیل جدایی من ( استرج سفید ) خودشان را خیلی کوچک کردند. نمی‌دانم تعریفشان از پاپ چیست. خواننده باید بتواند در هر سبکی بخواند و من اگر خواننده هستم باید بتوانم راک یا جَز هم بخوانم و موسیقی آنقدر مدرن شده که نام سبک دیگر مفهومی ندارد. من از دنگشو جدا شدم و این واقعیت محض است و در دنیای حرفه ای نیز یک تصمیم کاملا شخصی و روتین به حساب می آید.
 
  • *برسیم به کنسرت 31 شهریور و اینکه چرا برای این کنسرت هیچ تبلیغات و حرکت خبری انجام ندادید؟ خیلی‌ها توقع داشتند اولین کنسرت مستقل سعید آتانی پوشش مفصل‌تری داشته باشد اما چرا همه چیز در سکوت برگزار شد؟
این اولین اجرای مستقل من نبود چون ایده‌ها و ایده‌آلی که داریم این نیست. روز جهانی صلح را در تقویم انتخاب کردیم به دلیل اینکه خودم این موضوع را دوست دارم. دیدیم که در حال تمرین با گروه هستیم و تصمیم گرفتیم یک دورهمی کوچک با گروه و مخاطبان داشته باشیم. هشتاد درصد قطعاتی هم که اجرا کردیم کارهای نوستالژیک بودند که با تنظیم‌های جدید مارجی لطف‌آبادی اجرا شد. شاید دو یا سه قطعه این کنسرت در آلبوم قرار بگیرد ولی باید بررسی کنیم و هیچ چیز قطعی نیست. ما الان به اندازه دو یا سه آلبوم، قطعه داریم ولی باید فکر کنیم و ببینیم چه کارهای انتخاب شود. به همین دلیل کنسرت 31 شهریور اولین تجربه مستقل من روی صحنه نبود.
 
  • *در حقیقت این یک تمرین رسمی برای گروه محسوب می‌شد. درست است؟
دقیقاً این یک تمرین متفاوت بود تا ببینم که گروه چطور صدا می‌دهد و خواستیم در روز صلح کنار مخاطبان عزیزی باشیم که به برج آزادی می‌آیند.
 
  • *برای اجراهای آینده چه برنامه‌هایی دارید و سعید آتانی چگونه روی صحنه حاضر خواهد شد؟
نوع قطعات را به دست آهنگساز و تنظیم‌کننده کار می‌سپارم و آنها از من می‌خواهند که به چه شکل یک کار را بخوانم. آنها جایگاه صدای مرا کاملا می‌شناسند و نیازی به محدودشدن نیست. در مواردی هم ایده‌های خودم هست و پیشنهاداتی را مطرح می‌کنم و پس از همفکری به یک جمع‌بندی می‌رسیم. قرار نیست از مسیر خودم فاصله عجیبی بگیرم و ادعا نمی‌کنم قرار است یک کار عجیب انجام بدهم ولی قرار است از این به بعد خود سعید آتانی را بشنوید. تا الان سعید آتانی را در قالب یک گروه شنیده‌اید ولی از این به بعد مردم خودش را می‌شنوند.
 
  • *این روزها رقابت فروش بلیت در میان چهره‌های تلفیقی سنگین است. فکر می‌کنید چه زمانی بتوانید وارد این رقابت سنگین میان اشخاص و گروه‌های تلفیقی بشوید و چه زمانی سعید آتانی می‌تواند با آنها در زمینه فروش بلیت کنسرت و سولداوت شدن رقابت کند؟
فکر کردن به این داستان‌ها اشتباه است و اگر کیفیت خوب ارائه کنید قطعاً می‌توانید مردم را جذب کنید. ما مثل برخی دوستان نیستیم که به فروش بیشتر و سولداوت‌شدن کنسرت فکر نکنیم. ولی الان نمی‌توانم ادعا کنم که مثلاً اگر آلبوم را بدهیم فلان سالن را پر می‌کنیم و درگیری با این داستان‌ها یک حاشیه‌سازی است. موسیقی ما مثل قایقی در یک رودخانه شناوراست و با حرکت در این مسیر، مقصد خودش را پیدا می‌کند. مقصد می‌تواند سولداوت‌شدن یک سالن یا دیده‌شدن در یک اتفاق بین‌المللی باشد و ما همه این تفکرات را در سر داریم. البته وحید جان سوال من از شما این است که واقعاً این موردی که اشاره کردید رقابت است؟
 
  • *به هرحال الان سلطه فروش بلیت فقط در اختیار خواننده‌های پاپ نیست و هنرمندان و گروه‌های مختلف تلفیقی دیگر می‌توانند سالن‌های بزرگ را به راحتی پر کنند و سر همین موضوع با هم رقابت جدی دارند.
الان گروه‌های تلفیقی هرکدام حرف خودشان را می‌زنند وشاید بهتر است بگوییم رقابت سالم دارند و دشمنی در کار نیست. ولی الان به این مسائل فکر نمی‌کنیم تا درگیر حاشیه نشویم و اگر حرف خوب و جدید بزنیم حتماً خریدار دارد. اما آلبوم ما آماده است و با سه کمپانی مطرح وارد مذاکره شده‌ایم و در حال بررسی پیشنهادات هستیم. هر کدام از این سه تهیه‌کننده که زودتر خواسته‌های ما را برآورده کنند آلبوم را در اختیارشان می‌گذاریم. قبل از انتشار آلبوم کارهای خبری نظیر انتشار تک‌آهنگ، موزیک ویدئو و اجرای تیتراژ خواهیم داشت. زمان انتشار آلبوم مشخص نیست چون آلبوم آماده را تحویل تهیه‌کننده می‌دهیم و خودشان زمان مناسب را تشخیص می‌دهند. پخش آلبوم من قطعاً مویرگی خواهد بود چون باید صدای من به گوش مخاطبان برسد. یقیناً تا پایان سال جاری به اغلب وعده‌های بزرگی که داده‌ایم عمل خواهیم کرد. پس از انتشار آلبوم و زمانی که به همه اهدافمان برسیم وارد همان رقابت سالمی که شما گفتید می‌شویم. ما طوری قدم برداشته ایم که دیگران در رقابت با ما قرار بگیرند.
 
  • *و کلام آخر؟
از همه مخاطبان عزیزی که در کنسرت 31 شهریور همراه ما بودند تشکر می‌کنم و واقعاً انتظار ما را برآورده کردند. این کنسرت در مدت کمتر سه روز تمام بلیت‌هایش به فروش رفت و خوشحال هستیم که از همین قدم اول کنار ما بودند. البته زمانی که پوستر ما وارد سایت «ایران کنسرت» شد دوستان با من تماس گرفتند و گفتند که چطور می‌شود سعید آتانی هم 29 شهریور با گروه دنگ‌شو برنامه داشته باشد و هم 31 شهریور کنسرت مستقل خودش را برگزار کند؟ گویا گروه دنگ‌شو عکسی که سعید آتانی در آن بوده را به سایت «ایران کنسرت» داده بود. قدردان محبت همه این عزیزان هستیم و آن شب واقعاً انرژی خوبی داشتند. برای ادامه این مسیر روحیه گرفتیم و قول می‌دهیم قطعاتی را بسازیم که در شأن آنها باشد.

در پایان یک تشکر ویژه از دوست و مدیربرنامه‌های خوبم سینا رفیعی، مارجی لطف‌آبادی مهربان، خانم افشار عزیز، محمدرضا جنیدی و همچنین خواهران حسین‌زاده دارم. همچنین از اعضای گروه بسیار خوبم هم تشکر می‌کنم که یک شب خاطره‌انگیز را رقم زدند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1395 - 00:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سعید آتانی: دلیل جدایی‌ من از «دنگ‌شو» خستگی روحی بود | موسیقی ما