برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری صبح امروز تالار وحدت مطرح شد؛
آرمین قیطاسی: من رکورد گینس را شکسته‌ام
موسیقی‌ما - آرمین قیطاسی نوازنده جوان فلوت کلاسیک کشورمان دوشنبه ۱۲ مهر ماه در یک نشست رسانه ای که در تالار وحدت تهران برگزار شد، از شکست رکورد جهانی سرعت در نوازندگی فلوت قطعه «پرواز زنبور عسل» به آهنگسازی کورساکف و دعوت از مسئولان گینس برای ثبت این رکورد جهانی خبر داد.

به گزارش «موسیقی ما»، آرمین قیطاسی در ابتدای این نشست خبری توضیح داد: «سه سال پیش در منزل قطعه‌ی «پرواز زنبور عسل» اثر کورساکوف را به صورت تصویری ضبط کردم و فیلمش را در یوتوب آپلود کردم. بعد از مدتی دیدم که این ویدیو 15 هزار بازدید داشته است. در نواختن این قطعه سرعتم حدود 300 vpm است. برخی از کسانی که پای ویدیو نظرشان را نوشته بودند گفته بودند که این اجرا واقعی نیست، برخی دیگر هم گفته بودند واقعی است و آسیایی بودن و ایرانی بودنِ این نوازنده دلیل بر ناتوانی‌اش نیست. قطعه «پرواز زنبور عسل» را از نوازندگان همه سازها به جز سازِ گیتار سریع‌تر نواختم و هدفم این بود که ثابت کنم نوازندگان ایرانی می‌توانند. ماجرای این ویدئو ادامه داشت تا یک ماه پیش که ایمیلی به دستم رسید که در آن ایمیل دیدم که خیلی از سایت‌های معتبر دنیا این اجرای من را معرفی و حتی برایم بیلبورد زده‌اند. این‌ها در حالی بود که هیچ مسابقه‌ای در کار نبود و این نظر را خودِ سایت‌ها نسبت به اجرای من داشتند. اگر نوازنده خارجی بودم این ماجرا خیلی زودتر از این‌ها عیان می‌شد. خارجی‌ها صبر کرده بودند تا ببینند کسی می‌آید که سریع‌تر از من این قطعه را بنوازد یا خیر؛ که این اتفاق نیافتاد.»

قیطاسی تأکید کرد: من به عنوانِ سریع‌ترین فلوتیست دنیا در اجرای قطعه «پرواز زنبور عسل» تصمیم گرفتم که این قطعه را در تالار وحدت ضبط و اجرا کنم. در این اجرا استانداردهای لازم برای ثبت رکورد در گینس را رعایت کردم؛ نخست آنکه مترونم باید باشد و دوم این که ساعتی باید کنار نوازنده قرار گیرد تا واقعی بودنِ سرعت ضبط و پخشِ اجرا اثبات شود. این اجراها باید با دوربین‌هایی ضبط شود که سرعتشان بالای 35 فریم در ثانیه باشد. همچنین ضبط چنین اجراهایی نباید کات داشته باشد و قطعه باید به صورت پشت سرِ هم اجرا شود.

این نوازنده فلوت درباره شرکت کردن در رکورد گینس نیز مدعی شد: دعوت گینسی‌ها به ایران و آمدنشان به اینجا حدود 15 تا 20 هزار دلار هزینه دارد که این رخ دادن این اتفاق مستلزمِ حمایت‌های وزارت ارشاد است. پیش از این رکورد سرعتی‌ترین اجرای قطعه «پرواز زنبور عسل» با سرعت حدود 200 vpm بوده است که من این سرعت را تا 300 vpm بالا برده‌ام. داشتن این سرعت در سازهای بادی کاری بسیار دشوار است. در حال حاضر مترونم‌های دیجیتال بالاتر از سرعت 252 را نشان نمی‌دهند. در سرعتی که من اجرا کرده‌ام در هر ثانیه حدود 20 نُت می‌نوازم و در کل 900 نُت را در 44 ثانیه و 850 هزارم ثانیه نواخته‌ام. اگر این رکورد در گینس ثبت شود اهمیتی بالاتر از المپیک دارد. چرا که آنچه در گینس ثبت می‌شود بالاترین رکوردها در سراسر جهان است و رکوردهای بالاتر از المپیک در گینس ثبت می‌شود. جالب است بدانید که 2 نوازنده دیگر از کشورمان نامشان در گینس ثبت شده است که یکی وحید ایرانشاهی گیتاریست و دیگری یارا باهنر ویلنیست است. متاسفانه کسی نام این هنرمندان ایرانی را نمی‌دهند و از کارشان هم با خبر نیست. امیدوارم مسئولان برای ثبت این رکورد در گینس همکاری لازم را داشته باشند.

رهبر ارکستر «آرس نوا» در بخش پایانی صحبت های خود ضمن نمایش فیلم اجرای قطعه «پرواز زنبور عسل» تصریح کرد: مملکت ما از هر ۱۰ خانه در برگیرنده استعدادهای نابی است که می توانیم با کمی توجه و پشتیبانی از این استعدادها فضای ارزشمندی را ترسیم کنیم که برای پیشرفت این مملکت بهترین اتفاق است و امیدواریم از امروز فضا به گونه ای باشد که شاهد حمایت های بیشتری در این زمینه باشیم.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1395 - 15:16

دیدگاه‌ها

دوشنبه 12 مهر 1395 - 18:07

یارا باهنر و وحید ایرانشاهی هردو بچه کرجن دمتون گرم....

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرمین قیطاسی: من رکورد گینس را شکسته‌ام | موسیقی ما