برنامه یاد بعضی نفرات
 
با آهنگسازی نوید دهقان
آلبوم جدید «حمیدرضا نوربخش» با نامِ «در آتش آوازها» منتشر می‌شود
موسیقی ما – آلبوم جدید «حمیدرضا نوربخش» - آوازخوان- با نامِ «در آتش آوازها» با آهنگسازی «نوید دهقان» اواخر پاییز سال جاری منتشر می‌شود. این دو موسیقی‌دان از سال 91 مشغول کار بر روی این اثر هستند و پیش از این، کنسرتِ آن را در شهرهای مختلف به اجرا درآورده‌اند. از جمله ویژگی‌های این اثر می‌توان به طراحی دو آوازِ مفصل در آن اشاره کرد. اولین آواز در دستگاه همایون بر اساس شعری از «سیمین بهبهانی» با مطلع «ستاره ديده فرو بست و آرميد بيا...» است و آوازِ دیگر که سنتی‌تر است، از آواز اصفهان به دستگاهِ ماهور متصل می‌شود و بر اساس غزلی از «عراقی» انتخاب شده است که در آن آورده:‌ »دلی یا دلبری یا جان و جانان نمی‌دانم»

«نوید دهقان» آهنگسازِ این اثر درباره‌ی آن می‌گوید: «ما از سال 91 مشغول کار درباره‌ی این اثر هستیم، چون اعتقاد داریم که اگر یک اثر هنری ، مطلوب شود، باید به آن فکر کند و تمرینِ بسیار انجام دهد و کنسرت‌های آن را برگزار کند،  چون با شنیدن مکرر، اثر پختگی و قوام دست پیدا کند. ما نیز «در آتش آوازها» را در شهرهای مختلف کنسرت دادیم و به نتایجِ خیلی خوبی رسیدیم و همین مساله در ضبطِ آن تاثیر بسیار داشت. پیش از این من در برخی آثارم، فکر کردم،‌ای کاش اینها را یک سال بعد منتشر کردم. تجربه ی آلبوم‌های قبلی برای انتشار، یک حساسیت و وسواس زیادی برای ما ایجاد کرد، ضمن اینکه من فکر می‌کنم درست است که شغل ما موسیقی است؛ اما باید هر وقت احساس و حالش مناسب کار باشد در همان زمان به خلق بپردازد.»

او درباره‌ی «در آتش آوازها» نیز می‌گوید:‌ »اثری در این سبک و سیاق در این سال‌ها منتشر نشده است، چون یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایش آواز است. ساز و آواز یکی از مهم‌ترین فرم‌های موسیقی ایرانی است. تمام این آوازها توسط خواننده طراحی شده است، چون آوازخوانی بیان کاملا شخصیِ خواننده است و همان‌طور که هر آدمی با یک فرم حرف می‌زند، خواننده هم فرم خاص خودش را دارد، علاوه بر آن یکی از خصوصیاتِ این کار، این است که تمام اشعار آلبوم برای اولین بار است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، گنجینه‌ی بیکران ادبیات فارسی شعرهای بسیاری دارد و و به همین دلیل من از دوباره کار کردن اشعار معمولا پرهیز دارم. ضمن اینکه در این اثر از آقای بهداد بابایی به عنوان تک‌نواز سه‌تار استفاده کرده‌ایم. ایشان نوازنده‌ی درجه یک و صاحب سبکی است و همراهی‌اش در این اثر، اتفاق باشکوهی است.

او همچنین درباره‌ی انتخاب «حمیدرضا نوربخش» می‌گوید: «نوربخش جزو نسل خوانندگانی است که کارهای درخشانی با اساتیدی چون پرویز مشکلاتیان، فرامرز پایور، کیخسرو پورناظری، هوشنگ کامکار و داریوش پیرنیاکان انجام داده است.  علاوه بر آن، این رنگ و طعم صدا به نظر من بسیار خاطره‌انگیز و لذت بخش است. از همان اول قرار بود که این اثر برای خصوصیات صدای آقای نوربخش ساخته شد و به همین خاطر این کار یکدست‌تر است.»

او همچنین توضیح می‌دهد شعرهای این مجموعه هم از آثار شاعران کهن و هم از سروده های معاصران برگزیده شده است. در این آلبوم شعرهایی از فخرالدین عراقی، سیمین بهبانی و شیدای گیلانی اجرا شده است. این آلبوم در مایه همایون مرکب اجرا شده و دارای هفت قطعه است، که به همت مؤسسه ایران گام منتشر خواهد شد
.
در این اثر علاوه بر بهداد بابایی، نوید دهقان (کمانچه)، بهزاد رواقی (تار)، حمید بهروزی نیا (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)، بابک غسّالی (عود)، شاهین صفایی (بم تار)، حسین محمد حسینی (نی)، نسیم اربابی (کمانچه)، سارا هستی (کمانچه)، نیلوفر شهبازی (کمانچه آلتو)، مهزاد خردمند (کمانچه آلتو)، فرهاد صفری (تنبک و باژنگ) و شهریار نظری (دف و دایره) نوازندگی کرده‌اند.

این آهنگساز به تازگی آلبوم «از جان و از دل» را با صدای «سالار عقیلی» منتشر کرده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1395 - 10:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم جدید «حمیدرضا نوربخش» با نامِ «در آتش آوازها» منتشر می‌شود | موسیقی ما