برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشار، حذف و دیگر جنجال‌های یک آلبوم
آلبوم «دیده بیدار» با صدای «فرمان فتحعلیان» منتشر نشد!
موسیقی ما - اواسط شهریورماه امسال بود که خبر انتشار آلبوم جدید فرمان فتحعلیان مورد توجه دوستداران این خواننده قرار گرفت.
 
به گزارش «موسیقی‌ما»، خواننده قدیمی و صاحب‌سبک موسیقی کشور که با آلبوم‌هایی چون «مقیم»، «راه عشق»، «با مردم بیگانه» و... در سال‌های گذشته به ویژه اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد توانست طرفداران زیادی را جلب کند، اواسط شهریورماه امسال از انتشار آلبوم جدید خود خبر داد.
 
در نخستین جزئیات منتشر شده درباره این آلبوم، به آخرین نوازندگی‌های مرحوم «شاهرخ پورمیامین» خبر آمد و عنوان شد: «انتشار آخرین ساخته‌های مرحوم شاهرخ پورمیامین که به عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در آلبوم جدید فرمان فتحعلیان همکاری کرده، از جمله اتفاقات جالب توجه این آلبوم است. ضمن اینکه حضور سیروس الوند (کارگردان سینما) به عنوان ترانه‌سرا در این آلبوم نیز از دیگر نکات مهم این اثر موسیقایی است.»
 
از همان روزهای نخست اطلاع‌رسانی درباره این آلبوم، عنوان شد که آلبوم جدید فرمان فتحعلیان به‌صورت فیزیکی و در قالب سی‌دی منتشر نخواهد شد و «دیده بیدار» از طریق سامانه «780*» (هفت هشتاد) و اپلیکیشن «نواک» منتشر و در اختیار دوستداران موسیقی قرار خواهد گرفت. این خواننده درباره این تصمیم که ریسکی بزرگ به حساب می آمد، آن زمان معتقد بود: «انتشار فیزیکی آلبوم در قالب سی‌دی به دلیل دانلود غیرمجاز و عدم رعایت کپی‌رایت در ایران و کارشکنی شرکت‌های موسیقی، توجیه منطقی ندارد و حقوق هنرمند رعایت نمی‌شود. به خاطر همین، تصمیم گرفته‌ایم که برای اولین‌بار با این شیوه آلبوم را منتشر کنیم.»
 
او همچنین در نشست خبری رسمی انتشار آلبومش در این باره گفت: «ما با سامانه 780 و اپلیکیشن نواک تعاملی داشته‌ایم و از آن‌جا که احساس کردم این روند انتشار، به نوعی حمایت از حقوق هنرمندان است، تصمیم گرفتیم آلبوم را با این راهکار و به صورت اینترنتی منتشر کنیم. تمام آلبوم‌های من دو ساعت پس از انتشار در بازار روی اینترنت به صورت رایگان می‌رفت و دانلود رایگان باعث شد حق و حقوق واقعی این آثار حفظ نشود. کسی آن بغض‌ها را نمی‌دید که چه‌قدر ناراحت بودیم و زخم‌های زیادی از این موضوع خوردیم. این سامانه و رویه انتشار آلبوم، برای حمایت از حقوق هنرمندان آمده و امیدوارم بتواند در این مسیر، راهش را پیدا کند.»
 
و آلبوم منتشر شد
پنج‌شنبه 25 شهریور تاریخی بود که در نشست خبری «دیده بیدار» تاریخ قطعی انتشار این آلبوم عنوان شده بود و آلبوم طبق قرار قبلی از طریق سامانه و اپلیکیشن ذکر شده منتشر شد. اما این بار هم تنها ساعاتی بعد، به صورت غیرمجاز روی سایت‌های دانلود قرار گرفت.
 
این خواننده تنها یک‌هفته پس از انتشار آلبومش روی این سامانه، روی صفحات شخصی خود نوشت: «آلبوم «دیده بیدار» بنا به دلایل مفصلی که از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد، از روی اپلیکیشن نواک و سامانه 780 حذف خواهد شد. این آلبوم به زودی به صورت به صورت فیزیکی منتشر خواهد شد.»
 
انتشار جسته و گریخته این آلبوم با کیفیت پایین در برخی سایت‌های غیرمجاز باعث شد حقوق مادی و معنوی آلبوم بار دیگر نادیده گرفته شود و مؤلفین اثر و خواننده و صاحب‌امتیاز آن متضرر شوند.
 
سکوت تلخ فرمان فتحعلیان
فرمان فتحعلیان در هفته‌های گذشته هرگز حاضر به گفتگو درباره این ماجرا و اتفاق‌های رخ داده حول و حوش آلبومش نشده و تمام اظهار نظرها را به بعد از انتشار آلبومش به صورت فیزیکی موکول کرده است. پیگیری‌های قضایی و حقوقی این موضوع نیز باعث شده حرف و حدیث‌ها درباره این اثر بیشتر شود.
 
«موسیقی‌ما» درباره این موضوع در روزهای آینده گفت‌وگوهای مفصلی با دوطرف ماجرا منتشر خواهد کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1395 - 15:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «دیده بیدار» با صدای «فرمان فتحعلیان» منتشر نشد! | موسیقی ما