برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور اساتیدی چون شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی و فرهاد فخرالدینی
زندگی «روح الله خالقی» مستند می‌شود
موسیقی ما - فیلم مستند «آبی تر از آسمان» در پنجاهمین سال درگذشت استاد روح الله خالقی، زندگی پرفراز و نشیبِ‌ این موسیقی دان برجسته و خالق تصنیف «ای ایران» را با کارگردانی و تهیه کنندگی سید حمید میرحسینی روایت می‌کند. در این فیلم مستند تا امروز افرادی چون استادان عبدالوهاب شهیدی، شهرام ناظری، روانشاد مصطفی کمال پورتراب، فضل‌الله توکل، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکنواریان، فریدون شهبازیان، بزرگ لشکری، بهمن رجبی، حسن ناهید، احمدرضا احمدی، شاهین فرهت، هما گل گلاب و کامبیز روشن روان حضور پیدا کرده‌اند.
 
از دیگر افرادی که در این مستند حضور پیدا کرده‌اند، می‌توان به مهدی بهزادپور، احمد طالبی نژاد، محمد سریر، کیوان ساکت، پری دخت بنان، افلیا پرتو، شاهرخ نادری، شهین زرین پنجه، هومن ظریف، محمد آزادفر، علیرضا میرعلینقی، محمد ظریف، گیتی وزیری تبار، ناصر زرآبادی، فروزنده اربابی و فروغ بهمن پور اشاره کرد.
 
استاد روح الله خان خالقی در سال 1285 در شهر کرمان متولد شد. او از دوران کودکی به موسیقی علاقه بسیاری داشت و از شاگردان خوب استاد علینقی وزیری بود. خالقی آثار ارزشمندی را در موسیقی ایرانی پدید آورده که از جمله آنها می‌توان به تصنیف «خوشه چین» اشاره کرد، افزون بر این آثار، استاد همچنین کتاب هایی را برای آموزش هنرجویان ویلون فراهم کرده که امروزه استادان بسیاری برای تدریس از آنها استفاده می کنند. تلاش استاد خالقی برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود.
 
او همچنین کتابی به نام «سرگذشت موسیقی ایران» درباره سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم دوره خود پدید آورد و کتاب دیگری نیز به نام «نظری به موسیقی»، شامل نظریه ای برای موسیقی ایرانی و غربی، به نگارش درآورد؛ استاد خالقی در سال 1344 در سالزبورگ اتریش درگذشت و در گورستان تاریخی ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.
 
محمد عرفان رفیعی پژوهشگر و مشاور موسیقایی این فیلم بوده و سمیرا شیخ مظفری مدیریت تولید و برنامه ریزی ان را بر عهده داشته است.
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1395 - 16:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زندگی «روح الله خالقی» مستند می‌شود | موسیقی ما