برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوای «زینب زینب» بدرقه راه نوحه‌خوانی که حنجره‌اش وقف سیدالشهدا بود
پيكر حاج سلیم موذن زاده تشييع شد
موسیقی ما - تشییع پیکرِ استاد «سلیم موذن زاده ی اردبیلی» در شهرِ محل زادگاهش به همان صورتی انجام شد که انتظار می‌رفت. مرثیه خوانِ بزرگِ اهلِ بیت که به طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمرِ هشتاد ساله ی خود را صرف مداحی برای اهلِ بیت کرده بود، در میانِ دوستدارانش در حالی در خانه ی ابدی اش آرام گرفت که آخرین روزهای عزاداری سالار شهیدان را پشت سر می‌گذاریم و مداحِ اهل بیت در همین ایام  به دیدارِ سالارِ شهیدش رفت. او همان طور آرام گرفت که خود می‌خواست، عید غدیرخم سال گذشته به این مساله اشاره کرده بود که: «چند صباحی از عمر من باقیمانده و وصیت می‌کنم مرا با نوای «زینب زینب» تشییع کنید.» اتفافی که روز گذشته رخ داد و در تمام طول مسیر، این نوا طنین انداز بود.
 
حضور پرشورِ مردم در این مراسم به همراه مسوولان کشوری و استانی اردبیل، بدرقه ی راهِ ذاکر اهلِ بیت برای آرمیدن در  قطعه ی مفاخر بهشت زهرایِ این استان بود. مراسمِ او از مصلایِ اردبیل آغاز شد و پس از برگزاری آئین های ویژه با همراهی هزاران نفر از مردم حسینی استان اردبیل به خانه ی ابدی اش رفت. سرمایِ فراوانِ این شهرستان نیز نتوانست مانع از همراهی  مردم با سلطان الذاکرینی شود که حنجره خود را در طی نیم قرن به سیدالشهدا (ع) تقدیم کرد و بیش از دو هزار قطعه به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی خواند. میهمانان و شخصیت های ادبی و فرهنگی کشوری نیز از استان های دیگر برای این مراسم حضور یافته اند و در کنار مردم آئین تشییع پیکر این مداح اهل بیت را با نوای «زینب، رینب» برگزار کردند، همچنین در طول برگزاری این مراسم، تعدادی زیادی از مداحان و نوحه خوانان استان اردبیل به نوحه سرایی پرداختند؛ نماز میت را نیز آیت الله سیدحسن عاملی - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل- اقامه کرد. میزان استقبال از این گروه به اندازه ای بود که تمام راه های منتهی به مرکز شهر اردبیل مسدود و محدودیت های ترافیکی اعمال شد تا پیکر آن مرحوم در قطعه شهدا و در کنار قبور مرحومین آیت الله مروج، نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و حجت الاسلام استاد جعفری به خاک سپرده شود.
 
استاد سلیم موذن زاده اردبیلی در خانواده ای متولد شد که موذن بودن و ذکر اهل بیت در آن ریشه‌ای تاریخی دارد؛ همچنان صدای اذانِ برادرش، مرحوم «رحیم موذن زاده» در خاطره ها مانده است. او که بیش‌تر نوحه‌هایش را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. او خود گفته بود: «حنجره من یک موهبت الهی و وقف سیدالشهدا(ع) است و استفاده از آن در زمینه های غیر از این صحیح نیست.»
 
حاج سلیم موذن زاده، روز سه شنبه در سن ۸۰ سالگی و به دلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. این ذاکر اهل بیت بیش از ۵۰ سال حنجره خود را به سیدالشهدا (ع) تقدیم کرد و علاوه برحفظ روش های قدیمی، سبک های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع کرد.
 
در این میان، «عالیم قاسم اف» - استاد موسیقی آذربایجان - که از سوی محافل بین المللی به عنوان نابغه هنری شرق لقب گرفته است در پیامی درگذشت سلیم موذن زاده را تسلیت گفت. در متن پیام قاسیم اف که خطاب به فرزند زنده یاد «سلیم موذن زاده» نگاشته و در فضای مجازی منتشر شده، آمده است:

«با تاسف بسیار یکی از صداهای ارزشمند و باشکوه عصر ما، نغمه کار بزرگ دنیای اسلام، کسی که با صدایش دنیا را حیران کرده بود درگذشت. خبر تلخ و سنگین وفات جناب استاد سلیم موذن زاده مرا ناراحت کرد. برای این خبر تلخ به همه دنیای اسلام، ایران عزیز و اردبیلی های با محبت و به خصوص خانواده محترم تسلیت گفته و آرزوی سلامتی دارم. قبرش نورانی باشد و خدا رحمتش کند.»

تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1395 - 18:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پيكر حاج سلیم موذن زاده تشييع شد | موسیقی ما