برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک برگزار شد
صاحب‌سبکانِ میانه‌سال در یک رویداد هنری
موسیقی ما - نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد و «امیر شریفی»- عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی- به این مساله اشاره کرد که اردیبهشت ماه سال جاری طرحِ این جشنواره را به همراه «وصال عرب زاده» به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه داد و بر اساس آن تلاش شد تا با توجه به ظرفیت‌های گسترده موسیقی کلاسیک ایرانی این امکان به وجود دارد آید تا فستیوالی به طور مستقل در این حوزه برگزار شود. سیامک جهانگیری، نگار بوبان، علی بهرامی‌فرد، احسان ذبیحی‌فرد، وصال عرب زاده، امیر مردانه و امیر شریفی از اعضای شورای هنری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هستند.
 
«امیر شریفی» همچنین به این مساله اشاره کرد که در سالیان گذشته حضور پیشکسوتان و نسلِ اساتید موسیقی از اهمیت بسیاری برخوردار بود و در کنار این موضوع، چند سالی هم گروهی از نخبگان جوانِ موسیقی هم در جشنواره‌ی جوان حضور دارند و در این میان، نسلِ میانه جشنواره‌ای مستقل ندارند:‌«نسل میانه با در نظر داشتن بیشترین بار آموزشی، اجرا و جریان سازی از جشنواره مستقلی برخوردار نیستند، بنابراین ما با پرداختن به توانایی‌های این نسل فضا را طوری طراحی کردیم که بتوانیم از ایده های این نسل استفاده کرده و با پر کردن جای خالی یک جشنواره با این محوریت به آنها انگیزه کار بیشتری بدهیم. در این میان، موسسه‌ی «ساز و آواز» با سرپرستی «امیر مردانه» با توجه به سلامت نشر در حوزه موسیقی کلاسیک بهترین گزینه برای برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بود. ما بعد از این ماجرا بود که با انتخاب هیات موسس و انتخاب آقای امیر مردانه به عنوان دبیر تلاش کردیم تا کارها را آغاز کنیم تا شاهد برگزاری  یک جشنواره مثبت و سازنده باشیم.
 
او از دعوت از تعدادی اساتید نیز خبر داد که به خاطر مشغله‌هایشان، این ماجرا را نپذیرفته‌اند. در ادامه‌ی این جلسه، «امیر مردانه» -دبیر نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی- به توضیحاتی در این خصوص پرداخت و گفت این جشنواره به دلیل ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد، می‌تواند محلی برای رقابت میان هنرمندان نسل میانی موسیقی ایران باشد. کما اینکه ما در این زمینه دوست داشتیم در قالب یک طرح مطالعاتی بخش رقابتی را نیز در جشنواره امسال داشته باشیم اما این بخش در عین حال که جذاب است از شرایط سخت و دشواری نیز برای برگزاری برخوردار است به همین جهت و با در نظر گرفتن این نکته که ما فقط ۵۰ روز برای برگزاری جشنواره فرصت داشتیم و نمی توانستیم در این فرصت کم کارهای مقدماتی مان را برای اضافه کردن بخش رقابتی انجام دهیم بنابراین تصمیم گرفتیم تا در سال آینده نسبت به اضافه کردن این بخش اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
این دوره از جشنواره به ۳ بخش تقسیم شده که در هر اجرا یک گروه نوازی موسیقی ایرانی، یک بخش ساز و آواز با محوریت خواننده و بخش تک نوازی با محوریت موسیقی سازی برگزار می شود. قیمت بلیت‌هایی هم که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده در طبقه همکف ۴۰ هزار تومان و بالکن ۳۰ هزار تومان قیمت بندی شده که دانشجویان دانشگاه‌های موسیقی می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شوند. «مردانه» اما می‌گوید:‌ «تالار رودکی یکی از بهترین تالارهای اجرای موسیقی ایرانی در کشور است که فکر می‌کنم می تواند به عنوان بهترین سالن اجرای موسیقی نیز معرفی شود؛ اما با وجودِ این ویژگی‌های فنی نداشتن دکوراسیون مناسب صحنه‌ای برای اجرای موسیقی یکی از مهمترین معضلاتی است که می تواند مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. اگر ما بتوانیم با اضافه کردن جذابیت‌های بصری فضای روی صحنه تالار رودکی را مقداری تغییر دهیم آن وقت می توانیم شاهد تنوع و استقبال بیشتری از سوی مخاطبان باشیم. این در حالی است که ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم در حد امکانات به این موضوع توجه کنیم که امیدواریم بتوانیم در این بخش کارهایی را انجام دهیم.»
 
در این جلسه همچنین «وصال عرب زاده» یکی دیگر از اعضای هیات موسس نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هم به این مساله اشاره کرد که این فستیوال در برگیرنده ژانری از موسیقی ایرانی است که جدی تلقی می شود. چرا که این موسیقی به لحاظ مخاطب سنجی خاصیت هنری و جدی بودنش بسیار چشمگیرتر است؛ بر همین اساس او می‌گوید:‌ «در انتخاب گروه‌های هنری شرکت کننده در جشنواره تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمامی افراد نخبه موسیقی ایرانی را برای شرکت در جشنواره جذب کنیم گرچه در این زمینه ادعایی نداریم و بر این باوریم به دلیل محدودیت های زمانی فقط توانسته ایم بخشی از توانایی های هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی را در این جشنواره دعوت کنیم. تمامی هنرمندانی که در شورای هنری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی حضور دارند از افراد صاحب سبک این حوزه هستند ضمن اینکه ما تلاش کردیم از هر سازی یک نماینده در شورا داشته باشیم تا بر اساس تمامی نظرات و به صورت شورایی کارها را انتخاب کنیم. ما می توانیم ادعا کنیم این فستیوال ورای نقطه نظرات شخصی برگزار می شود و این تمامی سلایق در حوزه موسیقی جدی ایرانی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد.»
 
این نوازنده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع کمبود مخاطبان عام جشنواره های موسیقی موضوعی بیان کرد: «مخاطب موسیقی ایرانی به اعتقاد من همیشه وجود داشته و وجود خواهد داشت اما این مخاطب قطعا یک مخاطب خاص است که اغلب در برگیرنده نخبه های جامعه خواهد بود که به این فرم از هنر توجه دارند. بنابراین خیلی طبیعی است که در کنسرت ها مخاطبانی را مشاهده کنیم که در فضای دیگر موسیقی کلاسیک ایرانی نیز آنها را دیده ایم. من دوست دارم موسیقی ایرانی بتواند توده عام تری از مخاطبان را در بر بگیرد ولی اگر بخواهد وارد چنین مقوله ای شود باید وجوه جدی خود را نیز کنار بگذارد. به اعتقاد من مخاطبان امروز موسیقی ایرانی مخاطبان خوبی هستند که با جمعیت خوبی هم در تالار رودکی حضور پیدا می کنند. ضمن اینکه قرار نیست موسیقی ایرانی بخواهد مانند موسیقی های عامه پسند دیگر که من به تمام اشکال گوناگون آن احترام می گذارم به غیر از موارد استثنا، تماشاگرانی ۲ تا ۳ هزار نفری داشته باشد.»
 
نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از روز جمعه ۱۹  آذرماه تا چهارشنبه ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1395 - 14:52

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صاحب‌سبکانِ میانه‌سال در یک رویداد هنری | موسیقی ما