برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار شد
در دام ریتم
موسیقی ما - چهارمین شب از جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با شش اجرا به پایان رسید و این در حالی است که این جشنواره امشب به کار خود پایان خواهد داد. اما در چهارمین شب از برگزاری این رویداد، گروه‌های موسیقی دیگری روی صحنه رفته و به اجرای موسیقی در قالب‌های بداهه‌نوازی، ساز و آواز و گروه‌نوازی پرداختند.
 
در نخستین اجرای سانس اول که به بداهه‌نوازی اختصاص یافته بود، «سعید نایب محمدی» نوازنده برجسته ساز عود روی صحنه آمده و قطعاتی را در دستگاه شور نواخت. نایب محمدی از جمله نوازنده‌های شناخته شده این ساز است که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزنده‌ای در عرصه عودنوازی و آهنگسازی داشته است. در ادامه در بخش ساز و آواز، مهدی شهسوار خواننده و راستین شفیعی نوازنده تار به اجرای موسیقی پرداختند. این اجرا هم در قالب بداهه اجرا شد و بخشی از جذابیت‌های آواز ایرانی را در بیات اصفهان به گوش حاضران رساند.
 
گروه موسیقی «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری آخرین اجرای سئانس اول بود. کلون زمان در این اجرا قطعاتی از آلبوم «در دام ریتم» که سال گذشته منتشر شده را اجرا کرد و توانست رضایت خاطر مخاطبانش را جلب کند.
 
محوریت این اجرا بر سازهای کوبه ای بود و می توان گفت ریتم قطعات هم صرفا ایرانی بودند. آن‌چه تاکنون در اجرای فرم‌های گوناگون موسیقی ایرانی متداول بوده، نقش‌آفرینی سازهای ملودیک و همراهی سازهای کوبه‌ای را شامل می‌شده، ولی در این اجرا، نقش اصلی برعهده‌ سازهای کوبه‌ای بود و سازهای ملودیک وظیفه‌ای متفاوت با آن‌چه تاکنون رایج بوده را داشتند.
 
حمید قنبری و ستار خطابی نوازنده تنبک، محمد حسام عظیمی و میلاد قریشی نوازنده سازهای کوبه ای و نوید توسلی نوازنده سنتور در این اجراها روی صحنه رفتند و قطعات دست ساز، بسته بال، چهل ضربی، هفتان، دومینو و مجنون را اجرا کردند.
 
در چهارمین شب برگزاری جشنواره پشنگ کامکار، سودابه سالم، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جلال مشفق مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی حضور داشتند.
 
در سئانس دوم اجراهای این شب هم مهیار طریحی نوازنده سنتور و سعید قاضی عسگر نوازنده تنبک روی صحنه رفته و به بداهه نوازی پرداختند. این دو نوازنده 5 قطعه را اجرا کردند که با اقبال خوبی مواجه شد.
 
در ادامه اشکان کمانگری خواننده، طینوش بهرامی نوازنده سه تار و غلامرضا صدرالدینی نوازنده تنبک روی صحنه رفته و به اجرای موسیقی پرداختند. این گروه هم 5 قطعه را اجرا کرد که قطعات با کلام آن بر اساس شعرهایی از سه قله بزرگ شعر و ادب فارسی سعدی، مولانا و حافظ انتخاب شده بود.
 
در بخش پایانی این شب گروه موسیقی ژاو به سرپرستی سیاوش کامکار روی صحنه رفت. در این اجرا قطعاتی از ساخته های کامکار و دو قطعه هم از ساخته های امین جهانگیری را اجرا شد. اکثر قطعات این رپرتوار قبلا در آلبوم گروه «ژاو» منتشر شده بودند. 
 احسان امامی نوازنده عود، نی ریز کامکار نوازنده تار، امین جهانگیری نوازنده سنتور، مرتضی مومنیان نوازنده تنبک و سازهای کوبه ای، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و خواننده و سیاوش کامکار نوازنده سنتور در این اجرا روی صحنه رفتند.
 
آخرین شب اجراهای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی امشب (23آذرماه) در تالار رودکی و اختتامیه‌ی آن فرداشب (24آذرماه) برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1395 - 12:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در دام ریتم | موسیقی ما