برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهارمین دوره کارگاه ترانه این ترانه‌سرا برگزار خواهد شد
افشین مقدم: سال بعد، مارکت موسیقی به سمت آثار فاخر و جدی گذشته باز می‌گردد
موسیقی ما - چهارمین دوره کارگاه ترانه «افشین مقدم» از دی‌ماه سال جاری آغاز می‌شود. این کارگاه از سوی مکتب تهران برگزار خواهد شد و شامل 10 جلسه است.
 
افشین مقدم درباره جزئیات جدیدترین کارگاه خود به «موسیقی ما» گفت: «این کارگاه تا کنون در سه ترم برگزار شده و هر ترم شامل 10 جلسه سه‌ساعته بوده است. جمعه این هفته هفتمین جلسه ترم سه برگزار می‌شود و به زودی، این دوره ما تمام خواهد شد. ثبت‌نام در دوره‌های آینده به دلخواه دوستان است؛ اما مواد درسی که ما به دوستان آموزش می‌دهیم، بر اساس اتود و ترجمه‌های جهانی است. این هنر در کشور ما از نظر خیلی‌ها کم‌ارزش شمرده می‌شود اما ترانه‌سرایی در جهان به عنوان یک شاخه درسی تدریس می‌شود. شکل تدریس من بر اساس تجربه بیست‌ساله خودم در ترانه‌سرایی است. از تیپ‌های شخصیتی تا لحن‌سازی و کاراکترسازی در ترانه و نوشتن ساختمان و فرم ترانه را تدریس می‌کنیم. چون متأسفانه بعضی ترانه‌ها ساخت‌مند نیستند و آهنگساز به آن کلام و شعر محاوره، لحن ترانه می‌بخشد. ما در کلاس‌ها به بچه‌ها یاد می‌دهیم که چگونه ترانه بنویسند، چگونه ترجیع‌بند پیدا کنند و چگونه سوژه‌یابی کنند.»
 
مقدم ادامه داد: «برگزارکننده دوره جدید این کارگاه «مکتب تهران» است و اساتید بزرگی نظیر «محمود دولت‌آبادی» و «مسعود کیمیایی» در این مکتب تدریس می‌کرده‌اند. برای اولین‌بار است که شاخه ترانه‌سرایی در مکتب تهران توسط من تدریس می‌شود و دوره جدید ما از دی‌ماه آغاز خواهد شد. البته هر زمانی که به ظرفیت 25 نفر برای دوره جدید برسیم، کلاس‌ها را آغاز می‌کنیم.»
 
این ترانه‌سرای باسابقه سپس درباره حضور خواننده‌ها و آهنگسازان معروف در جلسات کارگاه‌اش گفت: «این سؤال و دغدغه خیلی از کارورزهای ترانه است. من با بچه‌هایم صادق بوده و در کارگاه ترانه‌ام، به هیچ وجه شوی تبلیغاتی راه نینداخته‌ام. به‌هرحال هر حرفه‌ای مانورهای تبلیغاتی خودش را لازم دارد ولی سر و کار این حرفه با عاطفه بچه‌های هنرجو است؛ به همین دلیل تلاش کردم آنها را با واقعیت‌های موجود آشنا کنم. من نمی‌خواهم چند دوست آهنگساز یا خواننده خودم را به کلاس‌هایم بیاورم و ترانه‌های هنرجوها را بدون هیچ هدفمندی در اختیار آنها قرار بدهم و تماسی هم با بچه‌ها گرفته نشود و آنها سرخورده شوند. نمی‌خواهم بگویم که دوستان دیگر این کار را می‌کنند؛ ولی به‌هرحال ممکن است این انتظار وجود داشته باشد و من، هنرجوها را با واقعیت‌های مارکت ترانه آشنا می‌کنم. به آنها می‌گویم که ابتدا باید ترانه‌سرای خوبی باشید و سپس وارد مارکت شوید. برای کارورز ترانه نباید این ذهنیت ایجاد شود که به کارگاه ترانه افشین مقدم بیاید و از این طریق به خواننده‌ها وصل شود. هدف اصلی ترانه‌سرا باید کار کردن باشد. چون من از سال 74 روزی 15 یا 16 ساعت کار می‌کردم. ترانه‌سرایی فقط به این معنی نیست که خوب بنویسید و به راحتی هم بتوانید وارد بازار شوید. من هم یک روز گمنام بودم و از شهرستان شروع کردم اما امروز ترانه‌سرای اکثر چهره‌های مطرح هستم و به من اعتماد دارند و مدیریت کارهایشان را انجام می‌دهم.»
 
ترانه‌سرای ترانه «لالایی» در خصوص ویژگی‌های این کارگاه گفت: «هنرجوها به جای اینکه ساعت‌ها وقت صرف ایمیل و تماس با خواننده‌ها کنند و ندانند که چه ترانه‌ای را به چه خواننده‌ای پیشنهاد دهند، برایشان این امکان را فراهم کرده‌ام که در پایان هر ترم از هر هنرجو دو مورد از بهترین‌ ترانه‌هایش را بگیرم و خودم آنها را در اختیار دوستان آهنگساز قرار می‌دهم. من با توجه به روابطی که دارم، می‌توانم مسیر هنرجوها در زمینه رساندن ترانه به خواننده و آهنگساز را هموار کنم. البته این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که ترانه هنرجوها آمادگی ورود به مارکت و خوانده‌شدن را داشته باشد. با وجود اینکه من خودم هیچ‌وقت با خواننده‌ای تماس نمی‌گیرم و بیشتر سفارش کار دریافت می‌کنم اما برای هنرجوهایم با توجه به رابطه صمیمانه‌ای که با دوستان آهنگساز دارم، این کار را برایشان انجام می‌دهم.»
 
افشین مقدم همچنین درباره جدی‌ترین همکاری‌های آتی خود با خواننده‌ها گفت: «در آلبوم جدید علی زندوکیلی با سه ترانه حضور دارم. دو ترانه «آه سرد» و «لالایی» را قبلاً شنیده‌اید و ترانه جدید هم سورپرایز است. فکر می‌کنم این ترانه جدید بتواند مثل کار «لالایی» برای علی زندوکیلی اتفاقات خوبی را رقم بزند. پروژه آلبوم علیرضا عصار را هم پیگیری می‌کنیم و احتمالاً تا پیش از عید منتشر خواهد شد. اما اینکه با چند ترانه در این آلبوم حضور دارم، هنوز مشخص نیست. آلبوم محمد اصفهانی هم در دست تولید است و در آن مجموعه هم ترانه‌های خوبی وجود دارد. احتمالاً یک ترانه در این مجموعه داشته باشم. آلبوم مانی رهنما را هم داریم و برای آن مجموعه هم یکی دو ترانه کار کرده‌ایم. به طور کلی، امسال سال خواننده‌های فاخر ما است. طی چند سال اخیر خواننده‌هایی که کارهای ریتمیک منتشر می‌کردند، بازار را در دست داشتند و کنسرت برگزار می‌کردند. اما فکر می‌کنم با بازگشت خواننده‌های فاخر و ترانه‌های جدی، مارکت تا بعد از عید به سمت کارهای جدی و فاخر گذشته بازمی‌گردد.»
 
مقدم در خصوص بازار فعلی موسیقی کشور گفت: «شواهد نشان می‌دهد که آلبوم‌های کنونی بازار نمی‌فروشد و مخاطبان کنسرت‌ها هم ریزش کرده‌اند. ولی تجربه من نشان می‌دهد که هر زمان ما کار جدی انجام داده و موسیقی و ترانه‌ خوبی داشته‌ایم، مورد پسند مردم هم قرار گرفته است. جدیدترین نمونه‌اش همین قطعه «یه لحظه از تو» با صدای «نیما مسیحا» بود. نیما شوآف تبلیغاتی روی کارهایش ندارد اما با حمایت سایت «موسیقی ما» و پخشی که این کار داشت، بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده‌ایم. با نیما مسیحا هم کارهایی به صورت تک‌آهنگ منتشر می‌کنیم و پس از این کارها، فکر می‌کنم با او وارد پروسه تولید آلبوم شویم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1395 - 13:59

دیدگاه‌ها

جمعه 3 دی 1395 - 01:07

فقط از خودش تعریف می کنه من که تا حالا چیزی جز کپی از ترانه های بمانی از این ادم ندیدم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افشین مقدم: سال بعد، مارکت موسیقی به سمت آثار فاخر و جدی گذشته باز می‌گردد | موسیقی ما