برنامه یاد بعضی نفرات
 
هم‌زمان با سالروز درگذشت این هنرمند
تمبر یادبود استاد تاج اصفهانی رونمایی شد
موسیقی ما - آذر، ماه درگذشت استاد «جلال تاج اصفهانی» است. به همین مناسبت برنامه‌ی «دلنوازان»  که به اجرای تکنوازی هنرمندان موسیقی اصفهان اختصاص دارد، برنامه‌ی این ماه خود را به آوازخوانان اصفهان اختصاص داد و در عین حال تمبر یادبودی از این هنرمند بزرگ رونمایی کرد. پیش از این تمبر استاد «حسن کسایی» دیگر هنرمند اصفهانی نیز رونمایی شده بود.
 
هدف برنامه دلنوازان که هر ماه با هدف نشان دادن و معرفی یک ساز برگزار می‌شود، این است که گوش شنونده با تک نوازی‌ها و یا صدای خواننده آشنا شود، ظرافت هنری هنرمندان نمایش داده شود و استعدادها بروز پیدا می کنند. برنامه قبل دلنوازان به نی و تار اختصاص داشت و این ماه به احترام سالروز فوت استاد تاج اصفهانی با حضور «پروین تاج»- دختر تاج اصفهانی- و برخی از شاگردان او مانند استاد اصغر شاهزیدی، استاد طباطبایی، استاد مراتب و تنی چند از بزرگان موسیقی تمبر یادبودش رونمایی شد.
 
در این مراسم «پروین تاج» درباره‌ی پدر سخن گفت:‌ «تمام زندگی پدرم خاطره بود. برخی از شاگردان او بیشتر از خانواده با او خاطره دارند. او آنقدر مهربان بود که برای مصیبت‌های حافظ نیز گریه می‌کرد. روزی با او به گردش در اصفهان رفتم، او تا پاسبان سر کوچه را دید به او سلام کرد، پاسبان از من خواست تا از پدر بخواهم که اجازه دهد برای یکبار هم که شده اجازه دهد تا او اول به پدرم سلام کند. روزی پدر برای دیدار من که برای تحصیل به آلمان رفته بودم به آن کشور آمد. برای تفریح به اطراف شهر رفته بودیم که پدر از طبیعت زیبای آنجا به وجد آمد و خواست تا ماشین را نگاه داریم و او آواز بخواند. از او پرسیدم که آیا با وجود اینکه کسی زبان فارسی در اینجا نمی‌داند آیا این کار درست است و پدر پاسخ داد هنر خوب را همه می‌شناسند. او شروع به خواندن کرد و خیلی زود جمعیتی گرد او جمع شدند و پس از پایان خواندن پدر او را تشویق کردند و گفتند مشخص است که او خواننده بزرگی است.»
 
استاد «اصغر شاهزیدی» از شاگردان تاج اصفهانی بیان داشت: «اصفهان همیشه سرآمد هنر بوده است و امروز نیز چنین است. آرزو می‌کنیم برنامه‌هایی مانند این همیشه در اصفهان برقرار باشد. ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم کسی در اصفهان زندگی می‌کند، هوای اصفهان را استشمام می‌کند و اصفهانی نمی‌خواند. سعی کنیم مانند دیگران نخوانیم. مکتب آوازی اصفهان در نهایت ارزش قرار دارد.» همچنین استاد احمد هنرمند به اخلاق نیکوی استاد تاج اشاره کرد: «آنچه باعث شد تاج اصفهانی به چنین درجه والایی برسد، اخلاق نیکوی او بود. او در اخلاق زبانزد بود. در مرداد 1360 به دیدن استاد تاج رفتیم و او به صفحه ای اشاره کرد که 50 سال قبل در انگلستان خوانده بود. قطعه ای از استاد تاج در دستگاه همایون در موزه موسیقی جهان موجود است که به نام «همایون تاج» شهرت دارد.»
 
«منصور قربانی» - رییس هنرسرای خورشید- نیز از دیگر سخن‌رانان این مراسم بود: «در وصف اخلاق استاد تاج اصفهانی روایات فراوانی نقل شده است، اما این سوال پیش می‌آید که آیا امروز اخلاق او در بین هنرمندان جاری است؟! ما تا چه حد توانسته‌ایم از این اسطوره اخلاقی شهرمان که هنوز شاگردانش در بین ما هستند الگو بگیریم؟ احترام به پیشکسوتان از مهمترین الزامات اخلاقی در موسیقی است، امیدواریم احترام به پیشکسوتان در بطن اخلاق هنری ما حفظ شود. خوشحالیم از اینکه موسیقی اصفهان زنده است و خوشحالیم از اینکه می‌بینیم اخلاق تاج هنوز زنده است.»
 
«تاج اصفهانی» در سال ۱۲۸۲ در اصفهان‏ متولد شد. پدرش شیخ اسماعیل معروف به تاج‌الواعظین بود که با دستگاه‌های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت. تاج در ده سالگی نزد پدر و استادانی چون سید عبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین ساعت ساز(خضوعی)، میرزا حسین عندلیب، حبیب شاطرحاجیبه دانش اندوزی پرداخت. او به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد.
 
در این برنامه که به مدت دو شب برگزار شد، 118 نفر از شاگردان اساتید آواز اصفهان -علی اصغر شاهزیدی، طباطبایی، اعظمی کیا، مراتب، سعیدی، دباغ- انتخاب شدند تا به اجرای برنامه بپردازند. در مرحله اول 34 نفر به اجرای برنامه پرداختند و قرار است دیگر هنرمندان در برنامه‌های آتی میهمان برنامه دلنوازان خواهند بود.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1395 - 13:55

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 2 دی 1395 - 12:14

از سخنان پیش کسوتی همچون استادشاه زیدی تعجب می کنم متاسفانه هنر موسیقی بجای موجب همگرایی شود موجب انحصار گرایی و برتری جویی شده است چرا می گویید اصفهان سرامد بوده است مگر استاد کسایی سالها شاگرد استادصبا نبود؟مگر استاد تاج به دیدن استاد اقبال اذر نرفت ؟ویک ماه مهیمانش نبود ؟مگر استادشجریان شاگرد تاج و استادگلپایگانی شاگرد استاد ادیب خوانساری نبودند؟اگر هنر نوسیقی ایران حرمت دارد و عزیز است به خاطر این است که متعلق به همه ایران است .پس با انحصاری کردن و برتری جویی حرمت و قداست هنر را مخدوش نکنیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تمبر یادبود استاد تاج اصفهانی رونمایی شد | موسیقی ما