برنامه یاد بعضی نفرات
 
گروه «ساکن روان» در فرهنگسرای نیاوران از شاملو، شمس لنگرودی و فروغ می خواند
قطعات آلبوم «گاهی درخشش آفتاب» در این کنسرت رونمایی می‌شوند
موسیقی ما - گروه موسیقی «ساکن روان» به سرپرستی بصیر فقیه‌نصیری و خوانندگی احسان بیرق‌دار، در آستانه رونمایی از دومین آلبوم خود روی صحنه می‌رود.

به گزارش «موسیقی ما»، گروه «ساکن روان» که پیش از این هم آلبومی با همین نام منتشر کرده بود، قرار است روزهای جمعه و شنبه، 10 و 11 دی‌ماه با تمرکز روی قطعات جدیدترین آلبوم خود که به فاصله چند روز بعد از کنسرت منتشر می‌شود، در فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی بپردازد. از نکات قابل توجه در این کنسرت، حضور فرشاد رمضانی به عنوان نوازنده گیتارباس، بعد از ده سال است.

بصیر فقیه‌نصیری درباره ایده شکل‌گیری این گروه به «موسیقی ما» می‌گوید: «اصل تفکر گروه «ساکن روان» به سال 80 بر می‌گردد. آن زمان با احسان بیرق‌دار شروع به ملودی گذاشتن روی اشعار مدرن فارسی کردیم. از آنجایی که شعر مدرن به لحاظ وزن و طول ابیات و ریتم با ترانه متفاوت است، به دنبال ایده‌های جدیدی بودیم تا بتواند فضای این نوع شعر مدرن را به خوبی منتقل کند. آن زمان به یک مجموعه حدوداً 20 قطعه‌ای از اشعار شاعرانی چون شاملو، فروغ، یدالله رویایی و... رسیدیم و آنها را سال 81 در کاخ نیاوران ضبط کردیم. سال 88 یک کنسرت از این قطعات برگزار کردیم که بازخورد خیلی خوبی هم داشت. برای همین تصمیم گرفتیم آنها را دوباره ضبط کنیم و در سال 91، پانزده قطعه از آنها را در قالب آلبوم «ساکن روان» منتشر کردیم.»

گروه «ساکن روان»، بعد از این جریان با ذهنیت جدید دوباره شروع به کار روی اشعار نو می‌کند که منجر به تولید آلبوم «گاهی درخشش آفتاب» می‌شود. آلبومی که قرار است به فاصله چند روز پس از این کنسرت، منتشر شود. آنها قرار است در این برنامه، علاوه بر قطعات قدیمی خود، جدیترین ساخته‌های خود را هم اجرا کنند و به نوعی از آلبوم جدیدی خود رونمایی کنند. سرپرست گروه «ساکن‌روان» درباره کنسرت پیش‌رو می‌گوید: «در ابتدا می‌خواستیم از کوارتت زهی روی صحنه استفاده کنیم که نوازنده‌ها درگیر اجراهای دیگری بودند، برای همین فقط به یک ویلولن بسنده کردیم. در کل تنظیم‌ها به آنچه در آلبوم شنیده می‌شود خیلی نزدیک است. این آلبوم به نسبت آلبوم قبل بالغ‌تر شده و به بیان شخصی خودمان نزدیک‌تر است.»

وظیفه خواندن اشعار را در این گروه احسان بیرق‌دار برعهده دارد که نامش بیشتر به عنوان آهنگساز شناخته شده است. او در چند سال اخیر دستیار کارن همایونفر بوده و موسیقی فیلم «زاپاس» به عنوان اثر مستقل از او شنیده شده است اما به جز این گروه، خیلی در زمینه خوانندگی فعالیتی نداشته است.

این نوازنده باسابقه پیانو درباره حضور این آهنگساز پرکار در مسند خواننده می‌گوید: «نمی‌دانیم که عام صدای احسان را دوست دارند یا نه و این یک بخش سلیقه‌ای است اما او از ابتدای شکل‌گیری این گروه حضور داشته است. خواندن ملودی‌های ما به شدت سخت هستند و جنس ملودی‌ها به گونه‌ای است که فکر نمی‌کنم کسی جز احسان بتواند آنها را بخواند. او درک هارمونیک بالایی دارد و سولفژ را خیلی خوبی می‌داند. در این جنس موسیقی که ما انجام می‌دهیم، خواننده یک ساز است و نقش ملودیک بسیار پررنگی دارد در نتیجه یک موزیسین خبره برای خواندن آنها نیاز است و همانطور که می‌دانید در بین خواننده‌های ما افراد کمی هستند که در کنار خوانندگی، موزیسین خبره‌ای هم باشند.»

پیش از این هم قطعاتی روی اشعار نو ساخته شده است؛ مثل کارهایی که محمدرضا شجریان در دهه چهل انجام داد اما هنوز که هنوز است مخاطب ایرانی دوست دارد ترانه و قافیه بشنود و شاید خیلی نتواند با اشعار نو ارتباط برقرار کند. از طرفی، با این اتفاق ریسک شبیه شدن ملودی‌ها به یکدیگر بیشتر می‌شود و خودبخود کار را برای مخاطب سخت‌تر می‌کند. این موزیسین درباره استفاده از این اشعار می‌گوید: «طبیعتاً شعر نو، دست و پا را برای ملودی وکال می بندد و خیلی نمی‌توان روی آن مانور داد. ما سعی کردیم ملودی وکال در این قطعات حالت متقارن داشته باشد و کلام روی آن حرکت کند و فکر نمی‌کنم ملودی‌ها شبیه هم شده باشند. قطعات در این آلبوم به لحاظ جنس بافت هارمونی خیلی مدرن هستند و هیچ چیز آن شبیه آنچه که گوش مخاطب ایرانی به شنیدنش عادت دارد، نیست. پس طبیعتاً برای مخاطب پاپ جذاب نخواهد بود چون ذات موسیقی پاپ به‌گونه‌ای است که مخاطب به دنبال شنیدن چیزهای تکراری است. فکر می‌کنم در این فرم کار کردن، توانسته‌ام به یک بیان شخصی برسم که برای گوش مخاطبی که اهل موسیقی جدی است، کاملا قابل پذیرش است.»

اعضای گروه «ساکن روان» برای کنسرت پیش‌رو را بصیر فقیه‌نصیری (سرپرست و نوازنده پیانو)،  احسان بیرق‌دار (خواننده)، فرشاد رمضانی (گیتارباس)، سهیل فقیه‌نصیری (گیتار الکتریک)، شقایق صادقیان (فلوت)، یگانه حسینی‌نیا (ویولن) و امیرعلی طاهری (درامز) تشکیل می‌دهند.

کنسرت گروه «ساکن روان» روزهای جمعه و شنبه 10 و 11 دی‌ماه، ساعت 20 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت «تیوال» مراجعه کنند. گفتنی است که چند روز پس از این کنسرت آلبوم «گاهى درخشش آفتاب» از این گروه، توسط نشر «پيانو هفت» به بازار عرضه مي‌شود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1395 - 00:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعات آلبوم «گاهی درخشش آفتاب» در این کنسرت رونمایی می‌شوند | موسیقی ما