برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده قطعات «ماه و ماهی» و «برف آمد» در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما»:
قرار نیست «حجت اشرف‌زاده» در گذشته بماند و غرق شود
موسیقی ما – سال گذشته و پس از انتشار آلبوم «ماه و ماهی» کار را برای «حجت اشرف‌زاده» در بازار موسیقی سخت کرد. او در اولین قدم جدی خود در عرصه تولید و انتشار آلبوم توانست اثری را به مخاطبان ارائه کند که یک قطعه آن در سطح وسیعی شنیده شد. به همین دلیل توقعات از این خواننده جوان و بی‌حاشیه بالا رفت و او با این شرایط به سراغ تولید آلبوم جدیدش رفته است. آلبومی که چندی پیش اولین رونمایی از آن را با انتشار قطعه «برف آمد» انجام داد. این اثر با ترانه «روزبه بمانی»، موسیقی «علیرضا افکاری» و تنظیم «سعید زمانی» شب یلدا از تلویزیون پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و یکی از کارهای پربازدید «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» هم شد.

در یکی از روزهای شلوغ حجت اشرف‌زاده که علاوه بر تولید آثار جدیدش برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر هم آماده می‌شود، به سراغش رفتیم و گفتگوی مفصلی با او درباره آلبوم جدید و پیش‌بینی‌اش از آینده داشتیم و در این برخی نکات و انتقادات راجع به گذشته را هم مطرح کردیم. همچنین او برای اولین‌بار درباره همکاری با تهیه‌کننده جدیدش یعنی «صدرالدین حسین‌خانی» و شرکت «ایران گام» هم توضیحاتی را بیان کرد. این گفتگو را تا پایان بخوانید:
 
  • * آلبوم جدید هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه تفاوت‌هایی با مجموعه قبلی شما دارد؟
قطعات آلبوم جدید ساخته شده و در مرحله تنظیم قرار دارد و چند کار هم در مرحله ضبط است. این مجموعه نسبت به آلبوم قبلی تفاوت‌هایی دارد. از جمله تفاوت‌ها، تعدد دوستان در بخش آهنگسازی و تنظیم و شعر و ترانه بیشتر است. در آلبوم قبلی فقط غزل‌های کلاسیک «علیرضا بدیع» را داشتیم ولی در آلبوم جدید به سراغ قالب‌های متفاوت رفته‌ایم. علاوه بر غزل‌های استاد «محمدعلی بهمنی» و «امید صباغ‌نو»، از ترانه‌های دوستان عزیز نظیر «احمد امیرخلیلی»، «عباس محمدی» و «روزبه بمانی» در این آلبوم بهره برده‌ایم. در بخش آهنگسازی هم دوستانی مثل «علیرضا افکاری»، «حمید اکبرزاده»، «مجتبی حبیبی» و «افشین عزیزی» حضور دارند.
 
  • * با توجه به روند کنونی می‌توانید زمان حدودی انتشار آلبوم را به ما بگویید؟
برای انتشار آلبوم جدید عجله ندارم به دلیل اینکه «ماه و ماهی» آنقدر توقع شنوندگان را از من بالا برده است که خیلی سخت می‌شود قطعاتی را در کنار آن ارائه داد. همین مسأله و دقت عمل و شرایط کار باعث شده که کمی با تأمل بیشتری پیش برویم. در آلبوم جدید به لحاظ استفاده از ریتم و فضاهای الکترونیک نسبت به آلبوم قبلی کمی پیش‌تر رفته‌ایم و در دنیای الکترونیک با تجربه‌های جدیدی وارد شده‌ایم. من دوست دارم که تا پایان سال از آلبوم رونمایی شود. اما با توجه به این مسائل و تمرکزی که روی کارها داریم و قراردادی که با شرکت «ایران گام» و آقای «صدرالدین حسین‌خانی» دارم باید ببینیم آن مجموعه چه برنامه‌هایی برای انتشار آلبوم دارد. زمان‌بندی پخش یک اثر به عوامل زیادی بستگی دارد و فقط آماده‌شدن قطعات، تعیین‌کننده زمان انتشار نیست. بلکه تجربه یک تهیه‌کننده خوب مثل آقای حسین‌خانی بیشتر از منِ هنرمند در این زمینه بیشتر است و باید این موضوع را به «ایران گام» بسپاریم تا استراتژی خودش را اعمال کند.
 
  • * قراردادتان با «ایران گام» و «صدرالدین حسین‌خانی» چه زمانی امضا شد و چه جزئیاتی دارد؟
پس از آلبوم «ماه و ماهی» تصمیم گرفتم با یک تهیه‌کننده ثابت قرارداد داشته باشم تا بتوانم بیشتر روی مقوله‌های مرتبط با آلبوم و اجراهای زنده داخل و خارج از کشور و برنامه‌های ارگانی و اجراهای خیریه  تمرکز و فعالیت کنم. به دلیل اینکه برنامه‌های خیریه برای من بسیار مهم است و دوست دارم و تاکنون کارهایی در این بخش انجام داده‌ام. هرکدام از این بخش‌ها اگر درست مدیریت نشود ممکن است خواننده را به بیراهه ببرد. با تحقیق و صحبت‌های اولیه و شناختی که قبلاً از آقای حسین‌خانی داشتم حدود سه ماه پیش این قرارداد را بستیم. ما در سکوت خبری شروع به کار کردیم تا در موقعیت مناسب اطلاع‌رسانی صحیح را انجام دهیم.

در ایام محرم و صفر آلبوم «خاتون» با صدای من منتشر شد ولی ذهن مخاطبان را آماده نکرده بودند که این یک کار آیینی و مذهبی است. بسیاری از مخاطبان با ذهنیتی دیگر این آلبوم را خریداری کردند و در تبلیغات هم جزئیات اثر عنوان نشده بود. همین مسأله عدم اطلاع‌رسانی صحیح می‌توانست به من لطمه بزند چون ممکن است شنونده موسیقی آیینی و شنونده‌ سایر سبک‌های موسیقی تفاوت‌هایی داشته باشند. هرچند که من با عشق و علاقه آلبوم «خاتون» را خواندم و کاملاً از آن دفاع می‌کنم. به دلیل ارادت به امام حسین (ع) واقعاً آلبوم «خاتون» را دوست دارم. حالا می‌خواهم در سکوت و با حوصله آثاری را تولید کنم که مخاطبان دوست داشته باشند و با فکر و ایده جدید من و تیم تولید آلبوم مواجه شوند. همه قول و قرارها با آقای حسین‌خانی گذاشته شده تا مسائل قبلی مرتفع شود و در حال حاضر پروژه ما با برنامه‌ریزی خوب پیش می‌رود. ضلع سوم این قول و قرار، مردم هستند و امیدوارم با حمایت و همراهی این عزیزان بتوانیم باز هم آثاری را ارائه کنیم که مردم دوست داشته باشند.
 
  • *یک نکته مهم و مرسوم در بازار موسیقی ما این است که اغلب خواننده‌هایی که آلبوم اول آنها مورد توجه قرار می‌گیرد، در آلبوم دوم شکست می‌خورند. فکر می‌کنید بتوانید در این زمینه سنت‌شکنی کنید؟
استاد «ابتهاج» یک بیت معروف دارند که می‌فرمایند: «آبی که برآسود زمینش بخورد زود / دریا شود آن رود که پیوسته روان است.» در آلبوم «ماه و ماهی» اِلِمان‌های نو و فکرهای خاص داشتیم و از غزل‌های عاشقانه علیرضا بدیع استفاده کردیم و یک قطعه از آن مجموعه، ستاره شد و مورد توجه مردم قرار گرفت. قرار نیست «حجت اشرف‌زاده» در این برکه بماند و در گذشته  غرق شود و قرار است اتفاقات دیگری رخ دهد و در همه جای دنیا هنرمندی که در یک نقطه متوقف شود محکوم به فراموشی است. معمولاً دوستان تأکید دارند که چون آلبوم اول مورد توجه قرار گرفته پس آلبوم دوم را هم با همان فضا و شعر و ملودی و تنظیم‌ها تولید کنند. اما وقتی مخاطب آلبوم دوم را تهیه می‌کند با این موضوع مواجه می‌شود که همین فضا و سازبندی و موسیقی و شعر را در آلبوم اول به بهترین شکل شنیده است و دلیلی ندارد که مجموعه دوم را بپذیرد. مخاطب توقع دارد که در آلبوم دوم آثار متفاوتی را بشنود و جسارت خواننده و تیم تولید باید یک قدم رو به جلو باشد و مخاطب مرز جدیدی را کشف کند و به مکاشفه‌ای نو دست پیدا کند. همانطور که در دنیای ادبیات، وقتی «نیما یوشیج» وارد شعر نو شد و اتفاقات جدیدی را آغاز کرد خیلی‌ها به او تاختند. در حالی که بعداً او پایه‌گذار اتفاقات بزرگی در شعر ایران شد و دریچه جدیدی به روی شعر باز کرد. این اتفاق در بسیاری از آهنگسازان ما نظیر استاد «پرویز مشکاتیان» یا استاد «بابک بیات» هم رخ داده و آثار آنها یک خطی و تکراری نیست. ممکن است یک تم یا ایده کلی در همه آنها باشد اما کارها شبیه به هم و تکراری نیست.

من در آلبوم جدید از تکرار گذشته به شدت گریزان هستم و فکر می‌کنم قطعه «برف آمد» گویای حرکت رو به جلو باشد و امیدوارم که از دید مخاطبان هم اینطور باشد. تم کلی نگاهم به شعر و موسیقی را دارم اما در قطعات جدید سعی کردیم حرکت متفاوتی در بخش سازبندی و تنظیم و ملودی و کلام داشته باشیم.
 
  • * قطعه «برف آمد» در زمانی منتشر شد که خواننده‌های زیادی آثاری را برای مخاطبان آماده کرده بودند. فکر می‌کردید چنین استقبالی از «برف آمد» شود؟ چون فقط در «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» بیش از 220 هزار دانلود داشته است.
سعی کردیم در دایره تکرار نباشیم. مردم هنر را خوب می‌فهمند و شعر خوب را تشخیص می‌دهند. وقتی یک کار خوب به موقع وارد بازار موسیقی شود قطعاً شنیده خواهد شد. اما کاری که با استقبال مردم مواجه می‌شود حاصل یک اتفاق نیست. این روزها برای خیلی‌ها سوال پیش آمده که چرا «حامد همایون» موفق است؟ پشت تلاش حامد همایون سال‌ها تحصیل در رشته موسیقی، سال‌ها آموزش موسیقی، سال‌ها مشق هنر و آواز و بعداً تدریس موسیقی قرار دارد و امروز به حامد همایون تبدیل شده است. همچنین دوستانی مثل «علی زندوکیلی» و چهره‌های دیگر هستند که موسیقی ایرانی را با دنیای موسیقی الکترونیک یا پاپ ترکیب می‌کنند. این افراد پس از سال‌ها تلاش و تمرین و دانستن موسیقی ایرانی، امروز به رنگ جدیدی می‌رسند که مورد توجه قرار می‌گیرد. من هم دنبال همین بودم و فکر نمی‌کنم استقبال مردم از چیزی که برای آن نیازسنجی و برنامه‌ریزی کردم عجیب باشد. همچنین سعی کردم در زمانی اثری را منتشر کنم که مناسبت داشته باشد. شب یلدا نقطه عطف پایان پاییز و شروع زمستان است. شعر و موسیقی و تنظیمی را انتخاب کردیم که این فضای عاشقانه با ترکیب فصل‌ها و نشستن برف را برای مخاطبان تداعی کند. البته هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و اگر هم از قطعه «برف آمد» استقبال شده اول از همه به دلیل لطف خداوند و سپس همراهی یک تیم خوب و تهیه‌کننده خوب است. مهمتر از همه هم مردم هستند که لطف دارند و اثری را گوش می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند و خلوت خود را با ما تقسیم می‌کنند. فکر می‌کنم خدا من را دوست داشته و پس از «ماه ماهی» توانستم قطعه‌ای را به مردم تقدیم کنم که با آن عاشقی کنند و شب‌های زمستان خود را با آن زیبا کنند.
 
  • * پس از انتشار «ماه و ماهی» خیلی‌ها توقع داشتند که «حجت اشرف‌زاده» بتواند کنسرت‌هایی در سانس‌های متعدد و سالن‌های بزرگ برگزار کند. اما چنین اتفاقی رخ نداد و این نکته مطرح شد که موفقیت آن کار صرفاً یک اتفاقی بوده که تا کنسرت تداوم نداشته است. درباره این دیدگاه چه نظری دارید و اینکه فکر می‌کنید پس از آلبوم جدید بتوانید اجراهای بزرگ داشته باشید؟
متأسفانه من تا سه ماه پیش که با ایران گام قرارداد بستم تیم موفقی برای برگزاری کنسرت نداشتم. سال گذشته در سالن برج میلاد کنسرت داشتیم و قرار بود آغازی برای یک تور موفق باشد. اما متأسفانه به دلایلی که پیش آمد، با مشکلاتی مواجه شدیم. الان با شرکتی قرارداد دارم که در حال برگزاری کنسرت‌های موفق برای «محمد علیزاده» است. برای اثبات اینکه حجت اشرف‌زاده اتفاقی نبوده در حال آماده‌سازی قطعات متفاوت و ارکستر هستیم و مخاطبان باید اطمینان داشته باشند که ما با دست پر برمی‌گردیم.

همانقدر که ساخت و پرداخت یک اثر اهمیت دارد، تیم پخش و اجرایی و برگزاری کنسرت شاید بیشتر از خود اثر موفق باشد. وگرنه یک اثر به راحتی می‌سوزد و در صحنه شنیده نمی‌شود. آلبوم «ماه و ماهی» نتوانست جایگاه خود در کنسرت را حفظ کند و به دلیل عدم هماهنگی در تیم اجرایی نتوانستیم نتیجه بگیریم. البته فکر می‌کنم که دیر نیست زیرا در کنسرت‌های آینده می‌توانیم آن قطعات را با قدرت در کنار آثار جدید اجرا کنیم. فکر می‌کنم به زودی بتوانیم با چند تک‌آهنگ جدید آن حال و هوا را برگردانیم و کنسرت‌ها را روی صحنه ببریم. جدیدترین تک‌آهنگ من هم طی چند روز آینده از طریق سایت «موسیقی ما» منتشر می‌شود. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1395 - 04:18

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قرار نیست «حجت اشرف‌زاده» در گذشته بماند و غرق شود | موسیقی ما