برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با کاندید آهنگسازی موسیقی متن فیلم سینمایی «تابستان داغ»
حامد ثابت: موسیقی فیلم برای تصویر است و با انتشار در قالب آلبوم معنای خود را از دست می‌دهد
موسیقی ما  - «حامد ثابت» یکی از موزیسین‌هایی است که امسال هم در جمع نامزدهای کسب سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است. او برای فیلم‌سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی «ابراهیم ایرج‌‌زاد» در جمع آهنگسازان برگزیده قرار گرفته است و رقابت نزدیکی با «کریستف رضاعی»، «یحیی سپهری شکیب»، «ستار اورکی»، «پیمان یزدانیان» دارد. در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با این آهنگساز جوان گفتگویی انجام دادیم و نظرش را برای حضور دوباره در جمع نامزدها جویا شدیم. او در این گفتگو ضمن بیان گلایه‌هایی، صحبت‌های جالبی هم درباره فعالیت در عرصه موسیقی فیلم و همچنین علایقش در میان ساخته‌های سایر آهنگسازان بیان کرد که در ادامه می‌خوانید:
 
  • * امسال در جشنواره فیلم فجر کاندید دریافت بهترین موسیقی متن شده‌اید. در مورد این موضوع لطفا کمی صحبت کنید؟
حقیقتش را بخواهید من از اینکه کاندید شده‌ام خوشحال نیستم. چون جو به گونه‌ای پیش رفته که نمی‌دانم کاندید هستم یا نه. اعتراضاتی که در حال حاضر در جشنواره فیلم جریان دارد را درک می‌کنم به دلیل اینکه خود من هم طعم ناداوری و بی‌عدالتی را چشیده‌ام. اکنون هم دوستانی که اعتراض می‌کنند کارد بی‌عدالتی به استخوانشان رسیده است. مشکل از داورها نیست و مشکل از ساختار جشنواره فجر است. ساختار جشنواره فجر یک ساختار ایراددار است و اینکه هر سال داوری‌ها سلیقه‌ای است جمله بی‌معنی است. حداقل در بخش موسیقی ما برای تشخیص  و تفکیک موسیقی خوب از موسیقی بد ابزار داریم. به هرحال شاید روزی آقای ایوبی یا هرکسی که در سمت این داستان باقی بماند بخواهد بداند که منظور من و امثال من از اینکه ساختار جشنواره ایراددار است چیست و شاید روزی از ما بپرسند.
 
  • *این صحبتی که شما می‌کنید کمی فضای تخصصی‌تری دارد و شاید بهتر باشد در رسانه‌های حوزه سینما به آن پرداخته شود. می‌خواستم از شما خواهش کنم درمورد تجربه همکاری با کارگردانان مختلفی که در همه این سال‌ها داشته‌اید صحبت کنید. درمورد اینکه چقدر نظر کارگردان درباره موسیقی فیلم برای شما مهم است و با یکدیگر به تعامل می‌رسید؟ سوال بعدی درمورد سیمرغ است و اینکه آیا برای شما گرفتن سیمرغ اهمیتی دارد و برای گرفتن آن کار می کنید یا نه؟
بگذارید جواب سوال دوم را بدهم. من هرگز برای سیمرغ کار نکرده‌ام. اینکه اهمیتی دارد یا نه را نمی‌دانم ولی همیشه برای فیلمی که می‌خواستم کار کنم کار کرده‌ام و اهمیتی به دریافت سیمرغ نمی‌دهم. درضمن از طرف دیگر کاملاً مشخص است که کارگردان با آهنگساز فیلم و کلاً همه عوامل در ارتباط است و ما هم همیشه باهم حرف می‌زنیم و کار را جلو می‌بریم.
 
  • *کمی درمورد رویه تولید موسیقی فیلم «تابستان داغ» صحبت کنیم. آیا روال کاری شما این است که ابتدا فیلم را می‌بینید و سناریو را می‌خوانید و بعدآهنگسازی آن را انجام می دهید؟
ترجیح من این است که اول سناریو را بخوانم. ولی گاهی هم پیش می‌آید که اینگونه نمی‌شود.
 
  • * درمورد استفاده از ساز زنده یا سمپل چه رویه‌ای دارید؟
بسته به شرایط فیلم متفاوت است. ولی در سال‌های اخیر بیشتر تمرکزمان روی سازهای آکوستیک بوده و ترکیب سازهای آکوستیک و الکترونیک را به کار برده‌ام.
 
  • * همکاری با کدام یک از کارگردان‌های سینمای ایران لذت بیشتری برای شما داشته و راحت‌تر بوده‌اید؟
راستش را بخواهید خیلی‌ها بوده‌اند. برای من کار کردن با آقای بهرام توکلی، ابراهیم ابراهیمیان و خیلی‌های دیگر لذت‌بخش بوده و کلاً به جز یکی دو مورد تجربه بدی نداشته‌ام. ولی معمولاً با هر کارگردانی که کار کرده‌ام برایم پروسه لذت‌بخش و دوست داشتنی بوده است.
 
  • * کدام کارگردان بیشتر می‌دانسته که از شما چه چیزی می‌خواهد و نگاه مولفی که در کارش داشته را از شما در حوزه موسیقی خواسته است؟
نمی‌توانم به طور قطع بگویم. چون جریان و تصمیم‌گیری برای ساخت موسیقی فیلم از کنش بین کارگردان و آهنگساز صورت می‌گیرد. اینکه کارگردانی قبل از ساخته شدن موسیقی فیلم نظر قطعی بدهد غیرعادی بوده و امکان‌پذیر نیست و راهکارهای آن در خلال گپ زدن‌ها بدست می‌آید. من به عنوان آهنگساز به کارگردان کمک می‌کنم و کارگردان هم به آهنگسازش کمک می‌کند. در اصل می‌توان گفت غیرممکن است که یک کارگردان نظر محکم و قطعی درباره موسیقی داشته باشد.
 
  • * تابحال شده به یک کارگردان که خط مشی و ایدئولوژی فیلم‌هایش را دوست دارید پیشنهاد همکاری بدهید؟
من هرگز پیشنهادی برای کارکردن در فیلم خاصی به کارگردان و تهیه‌کننده نداده‌ام و نخواهم داد. پیشنهادهایی که به من داده می‌شود را بررسی می‌کنم و گاهی هم آنها را رد می‌کنم. اگر احساس کنم از جریان فکری کارگردان در فیلمش لذت نمی‌برم همکاری نمی‌کنم.
 
  • * به این فکر نکرده‌اید که ساخته‌هایتان برای فیلم را در یک آلبوم منتشر کنید؟
حقیقتش را بخواهید فکر کرده‌ام ولی فعلا انگیزه‌ای برای این کار ندارم. موسیقی که برای فیلم ساخته‌ام برای تصویر است و زمانی که در آلبوم منتشر شود معنای خود را از دست می‌دهد و معنی جدیدی پیدا می‌کند. اگر بتوانم زمانی با این موضوع کنار بیایم قطعاً آنها را منتشر می‌کنم.
 
  • * کدامیک از آهنگسازهای داخلی یا خارجی را بیشتر پیگیری می‌کنید و کارهایش را دوست دارید؟
اگر بخواهم بشمارم، تعداد آن‌ها زیاد می‌شود. از آهنگسازهای ایرانی خیلی‌ها هستند که کارشان را دوست دارم و بخاطر اینکه هر آهنگساز را به یک دلیلی دوست دارم نمی‌توانم نام ببرم. مثل «محمدرضا درویشی»، «احمد پژمان»، «علیرضا مشایخی» و «پیمان یزدانیان» که هرکدام را به یک دلیل دوست دارم.
 
  • * چقدر امید به دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر دارید؟
خیلی به این قضیه فکر نمی‌کنم و بیشتر می‌خواهم کنار دوستانم باشم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1395 - 18:29

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حامد ثابت: موسیقی فیلم برای تصویر است و با انتشار در قالب آلبوم معنای خود را از دست می‌دهد | موسیقی ما