برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر آثاری که با موضوع شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
گل یاس می‌خواست بمونه نتونست...*
موسیقی ما – با وجود اینکه قطعات زیادی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) وجود ندارد و همین مسأله انتقادی است که به موسیقی مذهبی وارد می‌شود. اما در موسیقی پاپ قطعات شاخصی با این موضوع وجود دارد که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. «ناصر عبداللهی»، «حامد زمانی»، «بنیامین بهادری»، «حامد محضرنیا» و «مهراج محمدی» از جمله خوانندگانی هستند که قطعاتی با این مضمون اجرا و در قالب آلبوم یا تک‌آهنگ به مخاطبان خود ارائه کرده‌اند. در این گزارش مروری بر این قطعات خواهیم داشت:
 
  • *مرحوم ناصر عبداللهی
او از همان ابتدای فعالیتش در عرصه موسیقی ارادت ویژه‌ای نسبت به پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت ایشان داشت و اولین قطعه‌ای که از او به گوش مخاطبان تلویزیون رسید، سمفونی محمد(ص) در سال 1374 بود. مرحوم «ناصر عبداللهی» در دومین آلبومش به نام «دوستت دارم» قطعه‌ای به نام فاطمه بنت نبی (س) داشت که خودش بر روی شعری از «علی معلم» آهنگسازی و تنظیم کرد. البته پیش‌درآمد این اثر شنیدنی در آن آلبوم دکلمه متفاوتی از «پرویز پرستویی» با مطلع:«از آب نه از مهر آب می‌گویم» نوشته «مجتبی معظمی» بود و در بین قطعه فاطمه بنت نبی یک دکلمه دیگر از این بازیگر پیشکسوت وجود داشت. این اثر ارکسترال با وجود اینکه از لحاظ مضمون و موسیقی با سایر قطعات آلبوم «دوستت دارم» تفاوت‌های زیادی داشت، باز هم توانست جایگاه ویژه‌ای بین طرفداران ناصر عبداللهی و سایر مخاطبان پیدا کند. زنده‌یاد عبداللهی تعلق خاطر ویژه‌ای نسبت به این قطعه داشت و در مصاحبه‌هایش با افتخار از قطعه فاطمه بنت نبی یاد می‌کرد. البته در سال 85 و پس از درگذشت ناصر عبداللهی قطعه‌ای به نام «مهر علی و زهرا» منتشر شد که با موضوع ازدواج این زوج معصوم و برای عرض ارادت به پیشگاه آنان بود.
 
  • *بنیامین بهادری
در اسفند سال 92 آلبوم «93» با صدای «بنیامین بهادری» در سکوت کامل خبری منتشر شد و تنها قطعه‌ای که پیش از آلبوم خبرهایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد، «گل یاس2» بود. بنیامین بهادری یکی از خواننده‌هایی است که اعتقادات مذهبی قوی دارد و این موضوع را هیچگاه پنهان نمی‌کند. او برای ابراز ارادت و علاقه خود به حضرت فاطمه زهرا (س) «گل یاس 2» را با ترانه‌ای از «فرید احمدی» و ملودی خودش و تنظیم مرحوم «نیما وارسته» اجرا کرد و در آلبوم «93» قرار داد. اتفاقاً این اثر در زمانی منتشر شد که فاصله زیادی تا شروع ایام فاطمیه باقی نمانده بود. به غیر از ملودی محزون و تکنوازی ویولن شنیدنی مرحوم وارسته، این اثر یک نکته شاخص و حائز اهمیت داشت. آن هم اینکه فرید احمدی در بین ترانه خود از دو بیت شعر به زبان عربی استفاده کرد و همین مسأله برای مخاطبان سوالات زیادی ایجاد کرده بود. داستان آن بخش عربی این بود که گفته می‌شود این شعر منسوب به حضرت علی (ع) است و در برخی روایات تاریخی آمده که وقتی فاطمه زهرا(س) از زمین رخت بربست و پیکر مطهرش درون خاک قرار گرفت؛ امام علی(ع)در ناحیه‌ای از بقیع هرشب با رسول خدا(ص) آهسته سخن می‌گفت، و برای زهرای بتول اشک می‌ریخت و چنین می‌فرمود:«حبیب لیس یعدله حبیب /و ما لسواه فی قلبی نصیب /حبیب غاب عن عینی و جسمی / و عن قلبی حبیبی لا یغیب» و معنای آن هم این بود:« محبوبی که حبیب دیگری نمی‌تواند جای او را بگیرد، و برای غیر او در قلب من جایی نیست. محبوبی که از چشم و جسم من پنهان گردیده، اما محبوب من از قلب من پنهان نخواهد شد.»
 
 
  • *علی لهراسبی
«علی لهراسبی» برای اولینبار قطعهای را با موضوع شهادت حضرت زهرا(س) خواند که در تئاتر «غبار» اجرا شد. این تئاتر در ایام فاطمیه هر شب به میزبانی تالار وحدت تهران روی صحنه میرفت و علی لهراسبی در بخشی از این نمایش پرستاره و متفاوت روی صحنه حاضر میشد و قطعه خود را میخواند. این اثر به نام «مادرانه» با ملودی «فواد غفاری» و تنظیم «هومن نامداری» تهیه شده و بازتاب های زیادی در تئاتر غبار داشت. گفته میشود که قرار است به زودی این اثر منتشر شود اما هنوز تاریخ و جزئیات دقیق انتشارش اعلام نشده است. علی لهراسبی چندی پیش در مورد این قطعه و حضورش در نمایش غبار به سایت «موسیقی ما» گفته بود:« در این سال‌ها همیشه دلم می‌خواست یک قطعه خیلی خاص برای حضرت فاطمه زهرا (س) بخوانم که بالاخره این اتفاق افتاد. «مادرانه» یک کار کاملاً احساسی با آهنگسازی بی‌نظیر فواد غفاری و تنظیم به یادماندنی هومن نامداری شکل گرفته که امیدوارم توانسته باشیم حق مطلب را ادا کنیم. می‌توان گفت این اولین حضور جدی من در صحنه نمایش است. درواقع در صحنه آخر تئاتر، علاوه بر زمزمه این قطعه، حس لحظه‌ای خودم را هم بازی می‌کنم. البته یک‌سری میزان سن هم دارم و کارگردان مثل بقیه با من تمرین کرده‌ است منتها حضورم روی صحنه به اندازه طول همان قطعه است. درواقع حس و حال یک خواننده در صحنه نمایش در حال نجوا کردن این آهنگ است. یک بازی کوچک با اردلان شجاع‌کاوه و شهرام عبدلی دارم و در نهایت هم نمایش با خود من تمام می‌شود.»
 
  • *حامد محضرنیا
حامد محضرنیا علاوه بر اینکه در زمینه تولید و انتشار قطعات عاشقانه فعال است، کارهای مذهبی پرطرفداری هم در کارنامه خود دارد. از جمله قطعه «حضرت زهرا» که او این اثر را در سال 93 منتشر کرد و تیتراژ برنامه «ب مثل بهار» بود. تقارن ایام فاطمیه و نوروز در آن سال باعث شد تا فضای این کار با برنامه «ب مثل بهار» همخوانی خوبی داشته باشد. البته حامد محضرنیا امسال هم یک قطعه با موضوع شهادت حضرت زهرا(س) دارد که فردا منتشر میشود. این اثر به نام «یاس کبود» با ترانه و موسیقی خودش تولید شده و تنظیمکننده این کار هم «علی اسماعیلی» است. حامد محضرنیا در این قطعه با «مجید خراطها» همکاری کرده است. این خواننده در قطعه «یاس کبود» ویولن نواخته و میکس و مستر را هم انجام داده است. حامد محضرنیا به غیر از این آثار چند قطعه دیگر در مورد سایر ائمه هم دارد که در «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» منتشر شدهاند.
 
  • *حامد زمانی
یکی از معروف‌ترین قطعات در مدح حضرت فاطمه زهرا (س)، «حضرت مهتاب» با صدای «حامد زمانی» است. اثری با شعر متفاوت «علیرضا قزوه» و تنظیم «امید رهبران» که حدوداً چهار سال قبل منتشر شد. اما روی آن کلیپ‌ها و فوتوکلیپ‌های زیادی ساخته شد و اتفاقاً انتشارش هم همزمان با ایام فاطمیه آن سال بود. حامد زمانی همیشه از این اثر در مصاحبه‌هایش یاد می‌کند و گاهی هم در کنسرت‌هایش اجرا می‌شود. قطعه «شبیه تو» هم یکی دیگر از کارهای حامد زمانی در مدح بزرگترین بانوی اسلام است و این اثر هم فضایی محزون دارد و بیانگر ظلم‌هایی است که بر اهل بیت پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) روا داشتند.
 
  • *مهراج محمدی
مهراج محمدی در دومین آلبوم رسمی خود به سراغ فضایی کاملاً متفاوت و قطعاتی مذهبی رفت. آلبوم «ایلا» با صدای او شامل قطعاتی در مورد چهرههای مذهبی تشیع و حتی حضرت عیسی مسیح (ع) بود. سومین قطعه آن آلبوم به نام «بانو» با ترانهای «فریبا وکیلی» به مدح و ستایش حضرت صدیقه طاهره (س) و بیان صفات زیبای این بانوی بزرگ اسلام اختصاص داشت. «مسعود همایونی» تنظیمکننده قطعه «بانو» بود و برای این کار از تم موسیقی عربی استفاده کرد و این موضوع با اجرای نوازندگان مطرح مورد توجه قرار گرفت. این اثر مهراج محمدی به همراه یک قطعهای که برای حضرت علی (ع) خوانده بود به عنوان مطرحترین آثار این خواننده شناخته میشود.
 
  • *چنگیز حبیبیان
این خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ قطعه‌ای به نام سوگ حضرت زهرا(س) را با همکاری مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما منتشر کرده است. شاعر این قطعه «مشفق کاشانی» است و آهنگساز و تنظیمکننده اثر هم به ترتیب «احمدعلی راغب» و «محمدرضا عقیلی» هستند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 08:12

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 12:47

حامد زمانی عزیز یه کار فوق العاده زیبا هم به نام بی بی بی حرم داره که با عبدالرضا هلالی خونده شده

سه شنبه 27 تیر 1396 - 22:19
یک کاربر سایت موسیقی ما

کار بی بی بی حرم واقعا شنیدنی و زیباست.

5.74.199.230
شنبه 14 اسفند 1395 - 17:36

البته شادمهرم یه قطعه داره که سال ها تلویزیون پخشش میکرد و خیلی زیبا بود و من هنوزم بعد از سالها که نشنیدمش ولی شعرش کاملا توی ذهنم هست
ولی از اونجایی که این هنرمند مغضوب علیه شده توی این مقاله اسمی ازش برده نشد
یه روز یه باغبونی یه مرد آسمونی نهالی کاشت میونه باغچه ی مهربونی
میگفت سفر که رفتم یه روزو روزگاری این غنچه ی یاس من میمونه یادگاری
......

پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 14:28

بی شک شاخص ترین کاری که در وصف حضرت زهرا خونده شده " گل یاس " شادمهر هست و البته آهنگی که مرحوم ناصر عبداللهی اجرا کرد....نکته بسیار عجیب این مقاله اشاره نکردن به قطعه گل یاس هست.
ای کاش خیلی از مسائل و اتفاقات مهم تاریخ موسیقی پاپ رو به این سادگی از یاد نبریم.

جمعه 13 بهمن 1396 - 22:27

گل یاس از شادمهر رو ننوشتید. قطعا این اثر رو یادتون نرفته و مشکلی هم که در آوردن اسم شادمهر ندارید، رسانه وابسته و جهت داری هم که نیستید، پس کم لطفی نکنید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گل یاس می‌خواست بمونه نتونست...* | موسیقی ما