برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم رونمایی از آلبوم «همهمه کاشی‌ها» با حضور اهالی هنر و ادب برگزار شد
پیمان خازنی: از استوديو خارج شدم تا به نقطه ایده‌آل رسیدم
 موسیقی ما - مراسم رونمایی از آلبوم همهمه کاشی‌ها با حضور اهالی هنر و ادب در کافه ایدما برگزار شد. به گزارش موسیقی ما، شب گذشته سرانجام تازه‌ترین اثر پیمان خازنی با اجراي سيد عباس سجادي رونمایی شد و اهالی هنر و ادب از تجربیات شنیداری همهمه‌ی کاشی‌ها گفتند و شنيدند.
 
در ابتدای این مراسم نادر مشایخی (آهنگساز) درباره اثر تازه پیمان خازنی گفت: درباره این آلبوم حرف‌های مختلف می‌شود زد چون جنبه‌های مختلف دارد. ولی مهمترین جنبه آن کاریست که با عادات شنیدارى می‌کند.  به اعتقاد من موسیقی تنها جنبه عاطفی صداست و این شنونده است که از نظر عاطفى این تفسیر رابرای خودش ایجاد می‌کند.
 
او ادامه داد: شما در حین شنیدن این آلبوم اشعار را می‌خوانید و با تفسیری که از شعر و موسیقی دارید در واقع با چشمتان می‌شنوید. گاهی مى‌بينيد عکسی برای شما صدا تولید می‌کند. کارهایی که آقای خازنی کردند طیف وسیع دارد و فقط موسیقی سنتی در آن نیست بلكه از موسیقی‌های مختلف بهره‌برداری کرده است.
 
این آهنگساز در پایان گفت:  همهمه کاشی‌ها یعنی ایران امروز با هشتاد میلیون سلیقه که پیمان خازنی هم برای رسیدن به این سلیقه‌ها تلاش کرده است. نکته‌ای که در موسیقی ایران مهم است میان کنش است و این نکته در موسیقی دیگر نقاط دنیا نیست.
 
در ادامه مراسم رامین بهنا (آهنگساز) درباره این آلبوم گفت: من پیمان را چند سال است که می‌شناسم و برخی قطعات آلبوم و اشعار را شنیدم و خواندم. نکته مهم آلبوم این است که اجازه می‌دهد مخاطب در اثر دخیل باشد و برداشت خودش را داشته باشد.  یکی از نکات برجسته آلبوم اين بود که بسیار راحت در کمپوزیسیون عمل کرد و به راحتی خودش را رها ساخت.  امیدوارم روزهاى بهتری را مثل امروز در موسیقی ایران ببینیم.
 
مسعود فروتن نیز در ادامه ، بخشی از یادداشت خازنی درباره همهمه کاشی‌ها را خواند و گفت: وقتی سال‌ها پيش در پروژه ديگر با پیمان کار می‌کردیم باور نمی‌کردم روزي نتیجه‌اش این موسیقی خوب باشد.  پیمان بیشتر یک جوان شیطون بود نه یک جوان موزیسین. گاهی  فکر می‌کنند یک جوان نمی‌تواند خوب ساز بزند که اصلا اینطور نیست.
 
گروس عبدالملکیان (شاعر) در میانه مراسم روی صحنه آمد و گفت: صحبت درباره موسیقی تخصصی‌تر و سخت تر از صحبت‌کردن درباره شعر است.  یک فیلسوف و یک جامعه شناس چیزی را پیدا می‌کند تا به ما نشان دهد. اما یک شاعر چیزی را پیدا می‌کند تا پنهانش کند. چیزی که مى‌ماند یک پیدای پنهان شده است. گاهی مخاطب همینطور کنار می‌زند پرده ها را و به چیزی می‌رسد که بیشتر از آن پیدا شده است.
 
او درباره همهمه کاشی‌ها بیان کرد: پیمان خازنی در اینجا یک مرحله شعر را پنهان‌تر کرده و این مسئله تأویل پذیری شعر را بیشتر کرده است.  این یک حرکتیست به سمت مدرنیته. کار پيمان مثل کار نقاش‌های امپرسیونیست است.  او سعی کرده مانند نقاشی که به جای اشیاء تاثیر آن را نقاشی می‌کند؛ در موسیقی نیز چنین کاری را با مخاطب انجام دهد. او با هوشمندی شعرهایی مدرن را هم انتخاب کرده است چون در موسیقی هم به سمت جهانی مدرن می‌رود. ما می‌دانیم در این اشعار موسیقی درونی شده است. در این اثر با لحظات غافلگیر کننده‌ای مواجه می‌شویم و من به پیمان خازنی تبریک می‌گویم.
 
مزدا انصاری هم درباره پیمان خازنی گفت: من با نگرش پیمان از قبل آشنايم و همواره کارهایش را دوست دارم. هميشه از شنيدن آثار پيمان و توانايى بالاى ملودى پردازيش لذت برده‌ام . نگرش و دیدگاه پیمان در این اثر برای من بسیار جذاب است و برای پیمان آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
الهام پاوه‌نژاد در ادامه این مراسم عنوان کرد: خیلی خوشحالم امشب بعد از سال سختی که بر ما گذشت همه دوستان را در یک جمع می‌بینم. پیمان خازنی در یادداشت این آلبوم نوشته که مدام ساز زده است اما پیمانی که من می‌شناسم ساز را عاشقانه می‌نوازد. خوشحالم از رونمایی این اثر و برای پیمان خازنی آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
محمود توسلیان نیز در این مراسم گفت: همهمه کاشی‌ها برای ما تجربه‌ای بود که حول یک ایده مرکزی شکل گرفت. این مسئله که چگونه می‌توانیم آزادی را تجربه کنیم که اینبار مخاطب هم همراه و همسوی ماست. چند شعری که همه ما شنیدیم را انتخاب کردیم و فضایی عاشقانه توام با عقلانیت در ما شکل گرفت و همانطور که پیمان در یادداشتش گفت سازش را زد اما احساس کردیم استودیو فضایی بسته است و بعد به فضایی نسبتا نامربوط به فضاهای رسمی ضبط موسیقی رفتیم و دوست هنرمندم ....(پيام سورى صدابردار) در ضبط این اثر بسیار کمک کرد.
 
او افزود: ما پیشنهاد دادیم که همزمان با گوش دادن موسیقی شعر راهم بخوانید و درواقع احساس شما ضلع سوم  تکمیل این اثر است. از شما خواهش می‌کنم هر وقت تصمیم گرفتید این موسیقی را بشنوید شعر را هرطور که دوست دارید در این موسیقی لحاظ کنید و ما تنها قصدمان تجربه ای برای رهايى بود.
 
پیمان خازنی نیز در پایان این مراسم پيش از جشن امضاء ضمن تشکر از بزرگان هنر و ادب که در این مراسم حضور داشتند گفت: نسل من هميشه وام دار بزرگان است، ما از بزرگان آموخته‌ايم، مى‌آموزيم و خواهيم آموخت، اميد است سايه بزرگان هميشه بر سر ما باشد.  کار من از این جهت سخت بود که اشعار انتخابی از بزرگترین شاعران ایران بود.  من بارها و بارها روی این اشعار بداهه‌نوازی انجام می‌دادم و می‌دیدم در اندازه این اشعار نمی‌شد.  بارها اتود زدم و دیدم فضاي استديو مناسب کار ما نیست. از استديو خارج شدم و در آخرین نقطه به زیرزمین خانه‌های قدیمی رسیدیم و برای همه ما آن نقطه ایده آل بود. صدابردار اثر در طول ضبط اين آلبوم موفق شد از كليشه هاى رايج خارج شود و تجربه جديدى كسب كند .
 
وی افزود: این کار در ساعات خاص و موقعیت خاصی هم ضبط می‌شد که بسیار برای من تجربه خوش آیندی بود. من سعی کردم آزادی را در این مجموعه تجربه کنم و امیدوارم از امروز مخاطبان این اثر هم تجربه مشترکی با من داشته باشند.

در اين مراسم كه شامگاه روز شنبه ١٩ فروردين بر گزار شد، هنرمنداني نظير نادر مشايخي، گروس عبدالملكيان، مزدا انصاري، سيد عباس سجادي، رامين بهنا، پويا نيكپور، وحيد نصيريان، مسعود فروتن، منصور ضابطيان، محمد ابراهيميان، شهاب الدين سيدي، محمود توسليان، مهدي سلطاني، حسن كريم‌زاده، الهام پاوه‌نژاد، آستياژ ضيايي، امير عابدي، حميد اسفندياري، هومن صدر، محمد سلماني، علي شمس، پيام سوري، سيامك ميرزاپور، فريبرز رييس‌دانا، حميد خوانساري، فرشاد حسامي، اميد محرم‌زاده، خليل جوادي، ميديا فرج‌نژاد، خدايار قاقاني، رابعه زند، وحيد افتخار حسيني، آرام حكاك، مهدي حسيني حضور داشتند.

آلبوم همهمه كاشي‌ها اثر پيمان خازني به همت انتشارات نوخسرواني باربد وارد بازار شده است.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1396 - 10:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیمان خازنی: از استوديو خارج شدم تا به نقطه ایده‌آل رسیدم | موسیقی ما