رهبر سابق ارکستر ملی از تجربه همکاری با همایون شجریان و سهراب پورناظری می‌گوید
بردیا کیارس: «ابر می‌بارد» تصویری از زندگی همه آدم‌ها است
موسیقی ما - «رگ‌ خواب» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری» در آخرین روزهای اسفند ماه سال گذشته منتشر شد؛ اثری که پیش از آن در فیلمی به همین نام به کارگردانی «حمید نعمت‌الله» در جشنواره فیلم فجر شنیده و از همان زمان به عنوان قطعه‌ای پرمخاطب مطرح شد. «سهراب پورناظری» آهنگساز اثر در قطعات مختلف از حضور چهره‌های مطرح موسیقی برای تنظیم قطعات بهره برده است. «بردیا کیارس» آهنگساز و رهبر ارکستر در تنظیم قطعه «ابر می‌بارد» این آلبوم حضور داشته است.
 
این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره‌ی این قطعه که یکی از قطعات «هیت» رگ خواب است، توضیح می‌دهد: «من برای اولین بار این قطعه را با صدای «سهراب پورناظری» که به صورت ماکت خوانده بود، شنیدم. بعد از آن کار برای ارکستر زهی و پیانو نوشته شد و در جاهایی تار و کمانچه به آن اضافه شد. ارکستر بلغارستان این اثر را ضبط کرد و ما به صورت آنلاین شاهد این اتفاق بودیم و نظراتمان را به آنها می‌‌گفتیم و به سرعت هم اعمال می‌شد.»
 
او درباره استفاده از ارکستری غیر ایرانی در این اثر می‌‌گوید: «من همواره اعتقاد دارم نوازندگان ایرانی، نوازندگانی بسیار قابل هستند و در صورتی که یک رهبر کارکشته وجود داشته باشد، از ارکسترهای متوسط دنیا چیزی کم ندارند؛ اما به دو دلیل ما ناگزیر به ضبط کار توسط ارکستری خارجی بودیم. اول آنکه فرصت کافی برای تشکیل یک ارکستر نداشتیم و از آن گذشته، اعتقاد داریم که همواره زمانی که یک ارکستر با همراهی همدیگر اثری را ضبط می‌کنند، نتیجه‌ای درخشان‌تر حاصل می‌شود تا نوازندگان هر کدام به تنهایی، خط ملودی خود را در استودیو ضبط کنند. به تمام اینها باید این مساله را نیز اضافه کرد که گروه‌های موسیقی همواره در ایران با مشکل مکان تمرین و همچنین مسائلی چون صدابرداری مواجه هستند. مجموع این عوامل ما را به همکاری با این ارکستر که یکی از شناخته‌شده‌ترین ارکسترهای اروپا است، ترغیب کرد.»
 
«کیارس» البته تاکید می‌کند که ضبط این قطعه در اروپا، به معنای عدم قدرت تکنیکال نوازندگان ایرانی نیست.
 
رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی درباره‌ی فضای هارمونی این اثر هم می‌گوید: «این قطعه در دستگاه شور و نوا است. در این دستگاه فواصل ربع پرده‌ی کمتری وجود دارد و همین دست ما را برای هارمونیزه کردن باز می‌گذاشت. البته من در کارهایم معمولاً از هارمونی‌های پیچیده‌تری استفاده می‌کنم؛ اما این قطعه هارمونی ساده‌تری می‌خواست تا با توجه به ماهیت قطعه، گوش مخاطب راحت با آن مواجه شود. آهنگساز و خواننده نیز چنین تفکری داشتند و طبیعی است که در یک کار گروهی، تمامی نظرات بررسی و در نهایت نتیجه‌ای حاصل می‌شود.»
 
تنظیم این قطعه توسط «کیارس» اولین همکاری او و «سهراب پورناظری» بوده است، قطعه‌ای که این آهنگساز می‌گوید ملودی و انتخاب شعرش را دوست دارد و تاکید می‌کند: «همایون شجریان، این قطعه را به بهترین شکلی که امکان داشت، اجرا کرده و به همین خاطر است که این‌چنین روی مخاطب تاثیرگذار است. می‌توانم بگویم همه چیز از ملودی تا شعر و خوانش او دست به دست هم داد تا این قطعه به بهترین شکل منتشر شود.»
 
او می‌گوید شعر «امیرخسرو دهلوی» اگرچه شعری روان است، اما به همان اندازه تاثیر‌گذار است. شعر از مفهومی صحبت می‌کند که تمامی انسان‌ها با آن مواجه بوده‌اند. «ابر می‌بارد» تصویری از زندگی تمامی آدمیان است.
 
او درباره تلفیق موسیقی کلاسیک و موسیقی سنتی نیز در این قطعه چنین اظهارنظر می‌کند: «این اتفاق از دهه‌های گذشته رخ داده و ما شاهد قطعات ارکسترال بسیاری بر مبنای موسیقی ایران هستیم و آهنگسازان مختلف، توانسته‌اند موسیقی تک‌صدایی ایرانی را به صورت پلی‌فونیک بنویسند. در «ابر می‌بارد» نیز زیر ملودی‌های اول، ملودی‌هایی می‌شنوید که به صورت کنترپوان شنیده می‌شود و سازهای ارکستر، ساخت ملودیک و رنگ‌آمیزی صدای خواننده را تنها همراهی نمی‌‌کند، به صورتی است که آن را دوبل به گوش مخاطب می‌رساند.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1396 - 16:06

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.