برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده قطعه «ترانه‌ام به تن بزن» به سایت «موسیقی ما» گفت
سعید آتانی: بازار موسیقی به هیچ خواننده‌ای رحم نمی‌کند
موسیقی ما تابستان 95 بود که «سعید آتانی» پس از چند سال همکاری با سر و صدای زیادی از گروه «دنگ‌شو» جدا شد. این خواننده کنسرتی را در برج آزادی تهران برگزار کرد و در ادامه پیگیر تولید اولین آلبوم مستقل خود بود. زمستان سال گذشته هم او در قالب قطعه «به خودم بد کردم» با «علیرضا طلیسچی» همخوانی کرد و این آهنگ مورد توجه دوستداران این دو خواننده قرار گرفت. سعید آتانی این روزها و پس از دو کنسرت مستقلش با سرعت بیشتری در حال جمع‌آوری قطعات آلبومش است و به زودی یک‌ تک‌آهنگ هم منتشر خواهد کرد. به همین بهانه گفت‌وگویی با این خواننده داشتیم.
 
  • *چند وقت است که فعالیت‌ خاصی در عرصه موسیقی نداشته‌ای. این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستی؟
طی ماه‌های اخیر یک اجرای پژوهشی و یک کنسرت هم در برج آزادی به مناسبت روز جهانی صلح داشتیم. اما تمرکز اصلی من روی انتخاب قطعات و همچنین ژانر بود و قصد داشتیم قطعاتی مردم‌پسندتر را انتخاب کنیم. چون دوست داشتیم که طیف بیشتری کارها را دوست داشته باشند.
 
  • *یادم هست زمان اجرای برج آزادی گفتی که این برنامه آزمون و خطا است تا به یک ژانر دقیق و مشخص برسی. به آن رسیدی؟
به ژانری که دوست داشتم رسیدم و اجرای برج آزادی تجربه بسیار خوبی در کنار نوازندگان خوب بود. تیم قوی هم برای استیج مهم است و ما این دو کنسرت را برگزار کردیم تا ببینیم آن تیم در کنار هم چگونه جواب می‌دهند. این آزمون و خطا بابت تیم اجرایی و نوازنده‌ها هم هست و خوشحالم که از آن کنسرت بازخوردهای خوبی گرفتیم و به آنچه که می‌خواستیم رسیدیم.
 
  • *با توجه به این شرایط آلبوم سعید آتانی در چه سبک و حال و هوایی است؟
ما قطعه‌ای به نام «ترانه‌ام به تن بزن» منتشر کردیم که کلاً فضای آلبوم به آن قطعه نزدیکتر است. قطعاتی که در آلبوم داریم، الکترونیک‌تر شده‌اند.
 
  • *این الکترونیک‌تر شدن باعث می‌شود که مشابه «چارتار» باشد؟
ما در دنیا هم موسیقی‌ها و گروه‌های زیادی داریم که فضای کارشان الکترونیک است اما از لحاظ اجرا و تنظیم قطعات با یکدیگر تفاوت دارند. چون هر گروه یک نظریه برای کار خودش دارد. فضای الکترونیک آلبوم من از لحاظ تنظیم و ترانه‌ها با آنچه در موسیقی تلفیقی شنیده‌اید تفاوت دارد. همچنین این تفاوت در فرم خواندن من هم وجود دارد. اما فرم‌هایی که من برای خواندن انتخاب کردم حد وسط است. شاید جایی موسیقی را کلاسیک، در جایی پاپ و در جای دیگر سنتی بشنوید. تقریباً می‌توان گفت تمامی ژانرهای بازار در آلبوم من وجود دارد و کلاً هم سعی کرده‌ام‌ از همه قابلیت‌های صدا و حنجره‌ام استفاده کنم. با توجه به آنچه که آهنگساز و تنظیم‌کننده از من خواسته‌اند، هرچه که در توان داشتم را پیاده کرده‌ام. البته مایه ایرانی آلبوم من به دلیل اینکه خودم هم موسیقی ایرانی کار کرده‌ام بیشتر است.
 
  • *عوامل آلبوم چه کسانی هستند؟
یک‌سری قطعات ما آماده است. در این مسیر اگر ببینیم فعالیت‌های سایر آهنگسازان معروف یا گمنام با سبک و سیاق آلبوم ما همخوانی دارد، قطعاً با آنها همکاری خواهیم کرد. اما مهران حسینی و ترنم‌ حسین‌آبادی از جمله ترانه‌سراهایی هستند که تقریباً همیشه در کنار ما حضور دارند. در زمینه ترانه هم اگر تشخیص بدهیم که چهره‌ دیگری می‌تواند تأثیرگذار باشد حتماً همکاری‌هایی را شکل خواهیم داد. به طور کلی تعصبی روی اسامی افراد نداریم. در زمینه آهنگسازی هم با سینا رفیعی همکاری داریم. مارجی لطف‌آبادی قطعاتی را تنظیم کرده و به عنوان رهبر ارکستر هم در کنار ما است. محمد لطفی هم هنرمند جوانی است که در زمینه آهنگسازی با او مشغول همکاری هستیم.
 
  • *پس هنوز چیدمان قطعات مشخص نیست.
آلبوم هنوز صد در صد آماده نشده است. روند تمامی خواننده‌ها این است که چند تک‌آهنگ منتشر می‌کنند و سپس به سراغ آلبوم می‌روند. ما هم چنین برنامه‌ای داریم و در زمینه تولید هم فکر می‌کنم 30 درصد مسیر را پیش رفته باشیم. چند قطعه هم در حال میکس و مستر است. همچنین تمام تلاش ما این است که آلبوم در همین سال 96 منتشر شود.
 
  • *برای انتشار تک‌آهنگ‌ها چه برنامه‌ای داری؟
از این به بعد برنامه دقیقی برای انتشار تک‌آهنگ‌ها خواهیم داشت و شاید ماهی یک آهنگ را به مخاطبان ارائه کنیم. اولین قطعه ما هم تا اواسط اردیبهشت منتشر می‌شود. پس از تکمیل تک‌آهنگ‌ها هم آلبوم را منتشر می‌کنیم.
 
  • *ایده اجرای قطعه مشترک با علیرضا طلیسچی از کجا شکل گرفت و چه شد که قطعه «به خودم بدکردم» را منتشر کردید؟
پیشنهاد این قطعه از سوی موسسه فرهنگی هنری «آوای فروهر» مطرح شد. این قطعه را شنیدم و فضای کاری علیرضا را دوست داشتم. خود او هم شخصیت دوست‌داشتنی دارد و در ژانر خودش صاحب سبک است. پس از بررسی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این قطعه خوبی است و خلاء این قبیل آهنگ‌های دوصدایی وجود داشت. در گذشته هم کارهای دوصدایی زیادی منتشر شده بود اما اینکه یک خواننده صرفاً پاپ با یک خواننده ایرانی هم‌صدایی داشته باشد کمتر رخ داده بود. البته همکاری محسن چاوشی و سینا سرلک در سریال «شهرزاد» هم اینطور بود. ترانه بخش سنتی همکاری من و علیرضا هم توسط مهران حسینی سروده شد.
 
  • *همانطور که گفتی خواننده‌های سنتی و پاپ کارهای مشترک بسیار کمی دارند. چرا ارتباط خواننده‌های این دو سبک کم است؟ و این حس در میان مخاطبان وجود دارد که خواننده‌های سنتی، چهره‌های پاپ را قبول ندارند.
دلیل کم‌بودن کارهای فیت بین خواننده‌های سنتی و پاپ این است که سلایق متفاوتی دارند و آهنگ‌هایی که هر دو دوست داشته باشند کم است. اینطور نیست که خواننده‌های سنتی یا تلفیقی خواننده‌های پاپ را دوست نداشته باشند و کارهای ساخته شده مورد پسند دو طرف نبوده است. اما در همکاری من و علیرضا طلیسچی بازخوردهای خوبی حاصل شد چون این قطعه ساختار خوبی داشت و با هم تعامل کردیم.
 
  • *معمولاً خواننده‌هایی که از یک گروه جدا می‌شوند مسیر سختی در بازار موسیقی خواهند داشت چون باید کاراکتر مستقل خودشان را به مخاطبان معرفی کنند. با توجه به این موضوع آینده را برای خودت چطور می‌بینی؟
بازار موسیقی به هیچ خواننده‌ای رحم نمی‌کند و شرایط برای همه سخت است. من هم از این قاعده مستثنی نیستم ولی اگر شما به کار خودتان ایمان قلبی داشته باشید و مارکت موسیقی را بشناسید می‌توانید آهنگ‌هایی را تولید کنید که مخاطبان بپذیرند. به نظر من سال 96 برایم خوب خواهد بود و فکر می‌کنم قطعاتی که پیش‌رو داریم، مردم‌پسند و فراگیر شود. خودتان هم می‌دانید معمولاً افرادی که موسیقی پاپیولار کار می‌کنند در دنیا طیف مخاطب بیشتری دارند. کار خاص برای قشر خاص است و اگر بتوانید کار پاپیولار بسازید قطعاً پیشرفت سریعتری خواهید داشت.
 
  • *و تهیه‌کننده آلبوم و آهنگ‌هایت کیست؟
چندی پیش با یکی از تهیه‌کننده‌های بسیار خوب عرصه موسیقی قراردادی را امضا کردم ولی اکنون قصد اعلام جزئیات را نداریم. ایشان تهیه‌کننده آلبوم و کنسرت و تک‌آهنگ‌های من هستند و در هنگام انتشار اولین کارم در سال 96 توضیحات بیشتری در این زمینه اعلام خواهم کرد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 1 اردیبهشت 1396 - 12:47

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 10:42

Ataniiii khosh seda

شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 10:42

موفق باشید.

شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 10:42

خواهشا بین خواننده ها تبعیض قائل نشین خیلی وقته از حامد همایون پست نذاشتین

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سعید آتانی: بازار موسیقی به هیچ خواننده‌ای رحم نمی‌کند | موسیقی ما