برنامه یاد بعضی نفرات
 
از سوی رئیس هیئت داوران کنگره شعر و سرود دفاع مقدس عنوان شد
باید به شعر و ترانه و سرود نگاهی تازه بیاندازیم
موسیقی ما - نشست خبری نخستین کنگره شعر «ترنم حماسه» ویژه سرود ترانه و تصنیف دفاع مقدس صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در محل سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در حالی برگزار شد که رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با اعلام برگزاری نخستین کنگره سرود و ترانه دفاع مقدس از تولید ۱۰ اثر موسیقایی بر اساس برگزیدگان این کنگره در سال جاری خبر داد.
 
«علی اصغر جعفری» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در این جلسه به این مسئله اشاره کرد که یکی از نیازهای اصلی جریان موسیقایی دفاع مقدس در حال حاضر، محتوا و شعر مناسب است:‌ «شعرای ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی خوب درخشیده‌اند؛ اما در خصوص ترانه و تصنیف دستمان پر نیست و ضرورت اجتماعی و نیاز نسل نو ایران می‌طلبد که از ظرفیت شعر بیشتر استفاده کنیم. تاکنون در این کنگره بیش از ۴۵۰ شاعر حضور پیدا کرده‌اند و در چند ماه گذشته واحد سرود و موسیقی در سازمان ایجاد شد که مسئولیت آن نیز به آقای «محدثی خراسانی» سپرده شده است. این کنگره که روز سه شنبه هفته جاری برگزیدگان خود را معرفی می‌کند، نخستین خروجی این واحد به شمار می‌رود.»
 
در این مراسم از نخستین تولید موسیقایی این مرکز با عنوان «وطن» که اثری است با شعر مرتضی امیری اسفندقه و آهنگسازی امیر حسین سمیعی به همراه صدای وی و آرش کمانگر، رونمایی خواهد شد: «شورایی راهبردی در سازمان برای موضوع موسیقی و سرود دفاع مقدس ایجاد شده است که مسئولیت آنها بر عهده استاد میرزمانی است و ماموریت آن نیز تدوین سند راهبردی موسیقی دفاع مقدس است به نحوی که هم تعاریف و هم راهبردها در آن دیده شود. ما امیدواریم با این اتفاق  و به کمک ظرفیت حضور اساتید در شورا، بتوانیم قدم‌های تازه‌ای برای فراگیر کردن و جذب مخاطب بیشتر برای ادبیات دفاع مقدس گامی تازه در این مسیر تولید آثار موسیقایی مطلوب در زمینه دفاع مقدس برداریم.»
جعفری همچنین از تولید ۱۰ قطعه موسیقایی بر مبنای آثار برگزیده کنگره که به تایید شورای راهبردی نیز برسد خبر داد و ادارت کل حفظ آثار در سراسر کشور ماموریت پیدا کرده‌اند که از تولید آثار موسیقایی مقامی و محلی تازه با زمینه دفاع مقدس حمایت کنند.
 
او در پایان از برپایی مراسم تجلیل از مرحوم حمید سبزواری  به عنوان یکی از پیشگامان ترانه سرایی در ایران طی سال‌های اخیر خبر داد.
 
«محمود اکرامی‌فر» رئیس هیئت داوران این کنگره نیز درباره‌ این کنگره توضیحاتی را ارایه داد:‌ «ما در ایران و پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شاهد یک انقلاب ادبی به ویژه در زمینه دفاع مقدس بوده‌ایم. ما امروز نیز در شرایط تازه‌ای هستیم که محتوای تازه‌ای نیز از ما می‌طلبد. ما باید به شعر و ترانه و سرود نگاهی تازه بیاندازیم. با وجود آنکه سرودها و ترانه‌های ماندگار روزهای نخست پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تاثیرگذاری زیادی دارند؛ اما بسیاری از این آثار درخشان موسیقایی در آن زمان برای مخاطب امروز دیگر جذابیتی ندارد. شرایط امروز ایران و منطقه حرف و شعر و ترانه تازه‌ای می‌طلبد و سعی ما در این کنگره نیز پاسخ به این دست از نیازها بود.»‌
 
«مصطفی محدثی خراسانی» دبیر این کنگره نیز به این مساله اشاره دارد که دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس ویژه ترانه و تصنیف و سرود به زودی دائمی خواهد شد و ارتباط با هنرمندان این عرصه دائمی خواهد شد: «ما سعی داریم با استمرار این حرکت  به ترمیم پیوند میان جریان سرودهای انقلابی و دفاع مقدس بپردازیم؛ جریانی که در هیاهوی موسیقی امروز ایران، کم رنگ شده و امید است که توجه ویژه به آن افق‌های تازه‌ای را پیش رویمان باز کند که دستمایه فعالیت گروه‌های موسیقی در سراسر کشور باشد. کنگره شعر دفاع مقدس به مساله شعر به ماهو شعر می‌پردازد که متولی آن سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار است. موضوع سرود و تارنه تا پیش از این زیرمجموعه این کنگره بود اما با جدا کردن آنها امیدواریم  نوعی ظرفیت‌شناسی در این عرصه اتفاق بیافتد و آثار متفاوت و قابل تامل تری در این زمینه  خلق شود.»
 
محدثی خراسانی همچنین از انتشار کتاب ترانه‌های برگزیده این کنگره خبر داد.  مراسم پایانی این کنگره روز سه‌شنبه دوم خرداد از ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1396 - 14:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود باید به شعر و ترانه و سرود نگاهی تازه بیاندازیم | موسیقی ما