برنامه یاد بعضی نفرات
 
با ادای دین به موسیقی خیابانی
«داماهی» در مسیرى كه «جاده لغزنده است»
موسیقی ما - گروه «داماهی» سرانجام بعد از دوری یک ساله از انتشار آخرين تک‌آهنگش، قطعه «جاده لغزنده است» را که در ميان آثار اين گروه كارى به شدت متفاوت محسوب می‌شود، منتشر کرد.
 
این اثر که پیش از این در کنسرت‌های اخیر «داماهی» نیز اجرا شده، یکی از قطعات پرطرفدار این گروه است که بازخوردهای زیادی هم از سوی مخاطبان به دنبال داشته؛ قطعه‌ای با شعری از «محمود طلوعی» که به لحاظ کلام و موسیقی، فضای متفاوتی نسبت به کارهای پیشین آنها دارد.
 
رضا کولغانی (خواننده گروه) درباره اين قطعه به موسیقی ما می‌گوید: «این قطعه بیان‌کننده حال و هوای این روزها و ادای دینی به موسیقی خیابانی و بچه‌هایی است که کنار خیابان ساز می‌زنند و از این راه نان در می‌آورند. در واقع، فضایی اجتماعی و انتقادی دارد که حرفش را به طور مستقیم بیان می‌کند. ما امیدواریم با توجه به روندی که در این 4 سال طی کرده‌ایم، بتوانیم در آینده هم نسبت به اتفاقات اجتماعی، فعال‌تر باشیم.»
 
کولغانی درباره بخش موسیقایی این اثر که فضای اینسترومنتال (سازی) کمتری در آن شنیده می‌شود و توجه ویژه‌ای روی لحن و کلام دارد، می‌گوید: «موسیقی این کار نسبت به آثار گذشته کمی پاپیولارتر شده و نزدیک به موسیقی راک است. در حقیقت اولین کار ترکیبی راک و فیوژن ما محسوب می‌شود و با صدایی که تا الان از «داماهی» شنیده‌اید تفاوت زیادی دارد. عودنوازى ابراهیم علوی در این قطعه، فضای عجیب و غریبی را خلق کرده و نقش گیتار الکتریک را ایفا می‌کند. حمزه یگانه هم با سینتی‌سایزر و کیبورد فضاسازی متفاوتی انجام داده است. در کنار آنها، دارا دارایی (گیتارباس) و آرش پژندمقدم (درامز) هم بستر مناسبی را برای ارائه يك موسیقی متفاوت از داماهى آماده کرده‌اند.»
 
او درباره بازخوردهایی که از این قطعه در کنسرت گرفته‌اند می‌گوید: «خوشبختانه در کنسرت‌ها استقبال خیلی خوبی از این قطعه شد؛ مخصوصاً وقتی آن را برای اولین‌بار در فضای باز نیاوران اجرا کردیم. در واقع بیشترین بازخورد را از قطعات «جاده لغزنده است»، «دیوانه» و «مُردن مردانه» گرفته‌ایم و مدت زمان زیادی است که یک عده منتظر انتشار این قطعه هستند.»
 
اساس موسیقی داماهی که این روزها مشغول آماده‌سازی دومین آلبوم گروه هستند، بر مبنای الهام و اقتباس از موسیقی نواحى جنوبی کشور است اما آنها این‌بار با تغییراتی، از گرایشات فولکلوریک بیرون آمده و بیشتر به سمت موسیقی پاپ رفته‌اند. کولغانی درباره این آلبوم می‌گوید: «آلبوم دوم هم مثل همین قطعه، کلام‌محور است. خودمان تجربه‌های جدیدی را در کنار مردم داشته‌ایم و به این واسطه کارها یک مقدار پاپیولارتر شده‌اند. البته همچنان در آنها شناسنامه و امضاى «داماهی» حفظ شده است. اگر بخواهم کمی ملموس‌تر درباره آن توضیح دهم می‌توانم به قطعه «دیوانه» اشاره کنم که خودش می‌تواند مثالی برای این داستان باشد؛ قطعه‌ای کلام محور که سازها در آن، کلام را همراهی کرده و بستر مناسبی برای بهتر شنیده شدن آن مهیا می‌کنند. در واقع قصد داشتیم در آلبوم بعدی، هم به کلام و هم به موسیقی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا هم حرفی برای گفتن داشته باشند و هم بتوانند تا حدی موسیقی خوب را به گوش مردم برسانند. البته تهیه‌کننده ما هم تأثیر زیادی در این ماجرا داشت؛ او ایده‌های جذابی داشت که مثلا در قطعه «دیوانه» نمود پیدا کرده است.»
 
آلبوم دوم «داماهی» ظرف شش ماه آینده، روانه بازار موسیقی مى‌شود اما قرار است تا پیش از انتشار آلبوم، داماهى چند تک‌قطعه دیگر هم منتشر کند و علاوه بر آن با مخاطبانش در سالن‌های کنسرت تهران و شهرستان دیدار داشته باشد كه به زودى برنامه اين اجراها نيز اعلام خواهد شد.
 
قطعه «جاده لغزنده است» از گروه «داماهی» را از سایت موسیقی ما بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1396 - 16:18

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 1 خرداد 1396 - 21:55

Besyaar aaali

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «داماهی» در مسیرى كه «جاده لغزنده است» | موسیقی ما