برنامه یاد بعضی نفرات
 
من آمده‌ام به کوی علی که سرفکنم به پای علی/ جاودانه‌هایی در وصف امام اول شیعیان

موسیقی ما - هر ساله با فرا رسیدن شب‌های قدر و روز شهادت امیرالمومنین علی (ع)، هنرمندان با ارائه آثاری با این مضامین سعی در عرض ارادت خود به مقام این امام بزرگوار دارند. با این ‌حال، ترانه‌‌هایی بیش از دیگر قطعات خاطره‌ساز هستند که به برخی از آن‌ها در این نوشته اشاراتی داشته‌ایم. علیرضا عصار، صدیق تعریف، محمد اصفهانی، محسن چاوشی و... جزو کسانی هستند که در این سال‌ها با انتشار آثار به‌یادماندنی ارادت خود را نسبت به امیرالمؤمنین نشان داده‌اند. در این گزارش مروری بر آثار برخی از آنها داشته ایم:

موسیقی متن سریال امام علی (ع) / فرهاد فخرالدینی

گاهی تصویر و موسیقی در راستای یکدیگر قرار می‌گیرند تا سبب خلق اثر جاودانه‌ای شوند. موسیقی متن سریال تاریخی و به یادماندنی امام علی (ع) به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و آهنگسازی فرهاد فخرالدینی که در سال 1379 از شبکه یک سیما منتشر شد، یکی از این آثار ماندگار‌ ا‌ست که خاطره و یاد آن همچنان در اذهان باقی‌ست. داریوش ارجمند، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، سعید نیک‌پور، عنایت بخشی، انوشیروان ارجمند، ویشکا آسایش و . . . بازیگران این سریال بودند.

فرهاد فخرالدینی در این سریال مانند دیگر آثارش از جمله موسیقی متن سریال "سربداران" به تامل و ژرف‌اندیشی در این هنر مشغول شد و قطعه‌ای دو زبانه (فارسی ـ عربی) با الهام گرفتن از اثری متعلق به عبدالقادر مراغه‌ای برای این فیلم برگزید که اجرای بخش آواز این تصنیف به عهده صدیق تعریف بود و بدین ترتیب نه تنها سریال بلکه موسیقی آن نیز جزء ماندگارترین آثار تاریخ هنر این کشور شد.

من آمده‌ام به کوی علی که سرفکنم به پای علی / خشایار اعتمادی

"خاک آستان مولا" که در سال 76 به عنوان چهارمین اثر با صدای خشایار اعتمادی از رسانه ملی منتشر و سپس به عنوان اولین قطعه از آلبوم "فصل آشنایی" که مجموعه‌ای با حضور پنج خواننده مطرح دوران آغاز فعالیت مجدد موسیقی پاپ بود از شرکت سروش به علاقمندان عرضه شد، یکی از آثار جاودانه‌ای‌ست که در مدح و ستایش مولی‌‌الموحدین امام علی (ع) اجرا شده است و نام "علی" کافی‌ست که این اثر را به ماندگاری‌ برساند.

 دکتر مظاهر مصفا، ترانه این قطعه را سروده و فواد حجازی نیز آن‌را تنظیم کرده است.

خشایار اعتمادی درباره این ترانه گفت: 21 ساله بودم و پیش از آن‌که حتی برای گرفتن مجوز به صورت جدی اقدام کنم این ترانه را اجرا کردم و در واقع این قطعه اولین قطعه‌ای بود که به صورت حرفه‌ای اجرا کردم. این‌که چه شد این ترانه به دستم رسید و چه پیش آمد که با فواد حجازی که تقریبا هم‌سن بودیم تصمیم گرفتیم این اثر را اجرا کنیم، حقیقی‌ست که برای آن برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای وجود نداشت. گاهی برای بعضی اتفاقات انتخاب می‌شویم و شاید احساس عمیق دلبستگی که به امام علی (ع) داشتم باعث شد این ترانه سهمی از صدای من باشد و محبت و توجه صاحب این اثر از گذشته تا همیشه بر تمام زندگی‌ من سیطره پیدا کند. همواره به علم، خرد، احسان، انسانیت و مهربانی شخصیت امام علی (ع) نسبت به جنگ‌آوری و سلحشوری ایشان دلبسته‌تر بوده‌ام و بی‌شک همین محبت است که بر زندگی‌ام سایه افکنده است. در یک جمله می‌توان گفت: حضرت علی (ع) فکر و روح آزاده‌ای داشت.

علی ای همای رحمت / محمد اصفهانی

یکی دیگر از آثار به‌یاد ماندنی در وصف امام علی(ع)، اثری است با نامِ "علی ای همای رحمت" که آوازش را محمد اصفهانی خوانده است. شعر این قطعه هم برای همگان آشنا و از سروده‌های شهریار است. آهنگ و تنظیم این اثر بر عهده شهریار فریوسفی بوده است.

قراضه چین / محسن چاوشی

اثر دیگری که حال و هوای متفاوت‌تری دارد، "قراضه چین" نام دارد. خواننده این قطعه محسن چاووشی است. چاووشی در این اثر باز هم به سراغ یکی از غزلیات مولانا در کتابِ غزلیات شمس تبریزی رفته است. بخش‌هایی از این قطعه را آوازهایی بر روی چند بیت از حافظ به خود اختصاص داده است.

قدسیان آسمان / علیرضا عصار

علیرضا عصار خواننده موسیقی پاپ قطعه "قدسیان آسمان" را در وصف مولا علی (ع) با همراهی محمد اصفهانی خواند ؛ این آهنگ یکی از قطعات آلبوم "کوچ عاشقانه" است که نعیمی استر آبادی آن را سروده است. در این قطعه نامی از امام علی (ع) برده نشده است. اما چون حال و هوای عرفانی داشت با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبه رو شد .

بابا حیدر مدد / فرمان فتحعلیان

فرمان فتحعلیان کارهای متعددی برای مولا علی (ع) خوانده‎ است. اما "بابا حیدر مدد" معروف‎ترین اثر وی است. این آهنگ یکی از قطعات آلبوم "راه" و از سروده های سیدعلی عمرانی است.

علی / روزبه نعمت الهی

روزبه نعمت الهی که اخیرا تک آهنگ نفس نفس را منتشر کرده ، به تازگی تک آهنگ تازه خود به نام "علی" را در فضای مجازی ارائه داد. در این تک آهنگ روزبه نعمت الهی از غزل شهریار استفاده کرده و با ملودی خود و تنظیم پیام قربانی این تک آهنگ را ساخته است.

پدر /  مازیار عصری

با این‌که متن قطعه "پدر" با ترانه‌ای از فریبا فدایی و آهنگسازی رامین یوسف‌زمانی که به عنوان یکی از تولیدات مرکز موسیقی با صدای مازیار عصری از صدا و سیما منتشر شد، بیشتر به موضوع و نقش یک مرد به عنوان پدر اشاره دارد اما کلیپی که برای این اثر ساخته شد، با موضوعیت نقش پدری امام علی (ع) به یکی از قطعاتی مبدل شد که آینه‌ هر چند کوچکی از محبت و عطوفت این بزرگمرد تاریخ در برخورد با اطفال و یتیم‌دوستی ایشان بود.

مازیار عصری در این‌باره گفته است: به شخصه اعتقاد و ارادت خاصی نسبت به اولین امام شیعیان دارم و این احساس قلبی باعث شد این ترانه را با تمام وجود در فراغ پدری اجرا کنم که دیگر نیست و غم نبودنش بر روزگار آدم‌ها سایه افکنده است. به نظر من امام علی (ع) متدین و خداپرستی عاقل بود که حکم دین را با توجه به شرایط روز جامعه‌اش مطرح و اجرا می‌کرده است؛ مردی که شبیه و نظیر آن در تاریخ بشر نیست و نخواهد آمد. این حضرت را نمی‌توان در یک جمله تعریف کرد چرا که تمام صفات خوب و ناب را می‌توان به ایشان نسبت داد. قصد دارم در آینده‌ای نه چندان دور ترانه دیگری به این حضرت تقدیم کنم و امیدوارم به این واسطه هر چند اندک ارادت خاص خود را به ایشان اثبات کنم.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1396 - 16:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود من آمده‌ام به کوی علی که سرفکنم به پای علی/ جاودانه‌هایی در وصف امام اول شیعیان | موسیقی ما