برنامه یاد بعضی نفرات
 
همایون نصیری از پیوستن «هومن نامداری» و «سجاد عرب‌زاده» به گروهش خبر داد
«دارکوب» برای اولین‌بار با خواننده ثابت به فعالیت خود ادامه می‌دهد
موسیقی ما همایون نصیری (سرپرست گروه دارکوب) از اضافه شدن دو عضور ثابت به «دارکوب» خبر داد تا به این ترتیب از این پس هومن نامداری و سجاد عرب‌زاده نیز گروه را همراهی کنند.

«دارکوب» که به تازگی وارد دهمین سال فعالیت خود شده، قرار است از این پس اجراهای پرتعداد و مستمری در تهران و شهرستان‌ها داشته باشد و موسیقی‌هایی با نگاه جدید اعضایش تولید کند. بر همین اساس از هومن نامداری که پیش از این به عنوان سرپرست گروه احسان خواجه‌امیری فعالیت می‌کرد و همچنین سجاد عرب‌زاده (به عنوان خواننده ثابت) برای پیوستن به گروه دعوت کرده است.

همایون نصیری درباره حضور هومن نامداری در دارکوب به «موسیقی ما» می‌گوید: «همیشه نوازنده‌های مهمان می‌آیند و می‌روند اما بعد از مدت‌ها، هومن نامداری به عنوان نوازنده اصلی به دارکوب اضافه شده است. هومن فقط نوارنده نیست، بلکه تنظیم‌کننده و آهنگساز خوش‌فکری است که با اضافه شدنش به گروه، پازلی که به دنبالش بودیم را کامل کرد. من به دنبال فکر و فضای موسیقایی هومن بودم و چون او موزیسین باسلیقه و توانمندی است، می‌تواند به کارهای جدید دارکوب کمک کند. من گاهی در بخش تنظیم‌ها و ساخت قطعات ضعف‌هایی احساس می‌کردم، برای همین فکر می‌کنم هومن بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست به دارکوب اضافه شود.»

او درباره نقش هومن نامداری در گروه دارکوب می‌گوید: «اعضای گروه صرفاً نوازندگی نمی‌کنند، هومن هم چند ساز بادی و کیبورد و پیانو می‌نوازد و می‌تواند مثل چند نوازنده در قطعات مختلف، رنگ‌آمیزی‌های مختلفی داشته باشد. هومن در دو کنسرت اخیر ما حضور داشته و این تک بعدی نبودنش، برای ما خیلی حائز اهمیت بوده است.»

تا چند سال قبل اجرای قطعات باکلام دارکوب توسط مهران مدیری و حامد بهداد انجام می‌شد. اما آنها در ادامه روند متفاوتی را پیش گرفتند و در آلبوم «لیوا» با محسن شریفیان و در «نوکوب» با سه خواننده یعنی حمیدرضا ترکاشوند، علی زندوکیلی و رضا کولقانی همکاری کردند و در ادامه هم یک قطعه با احسان خواجه‌امیری منتشر کردند.

همایون نصیری حالا تصمیم گرفته برای اولین‌بار از یک خواننده ثابت در گروه بهره ببرد و به این ترتیب از سجاد عرب‌زاده دعوت به همکاری کرده است. نصیری درباره این خواننده می‌گوید: «سجاد عرب‌زاده خوانده بسیار خوش‌فکر و باهوشی است و مهمتر از همه اینکه خودش هم موزیسین است و موسیقی را خوب می‌شناسد و فکر می‌کنم با حضورش اتفاقات خوبی بیفتد چراکه فضا و کاراکتر بسیار متفاوتی نسبت به دیگر افراد دارد. قرار ما با سجاد این است که به عنوان خواننده ثابت حضور داشته باشد و خواننده‌های دیگر به عنوان مهمان با ما همکاری کنند. کار جدید دارکوب را هم سجاد خوانده که در چند روز آینده، ضبط آن آغاز می‌شود و کلیپش را هم اشکان خطیبی و سهیل دانش می‌سازند.»

نصیری درباره حضور خواننده ثابت در گروه و اینکه چرا تا به امروز این اتفاق نیفتاده می‌گوید: «ما همیشه دوست داشته‌ایم خواننده ثابت داشته باشیم اما معمولاً افراد به قول و قرارهایشان پایبند نبوده‌اند و به همین دلیل دائماً مجبور به تغییر می‌شدیم. الان هم قرار نیست گروه خواننده محور شود و همچنان خوانندگان مهمان برای فضاهای متفاوت کاری‌مان خواهیم داشت اما همینکه بدانیم برای آثارمان خواننده ثابت داریم، باعث انسجام بیشتر کار می‌شود. این را هم بگویم که قرار نیست از فرم «دارکوب» خارج شویم و می‌خواهیم از توانایی‌های سجاد در قالب کارهای گروه استفاده کنیم و چون خواننده توانایی است، قطعاً اتفاقات جالب و خوبی خواهد افتاد. در واقع با حضور هومن نامداری و سجاد عرب‌زاده، در آینده شاهد اتفاقات متفاوت‌تری در «دارکوب» خواهیم بود و از قبل هم پخته‌تر خواهیم شد.»
 
  • هومن نامداری: بار هنری «دارکوب» آنقدر بالا است که با حضور در آن، وارد یکی از مراحل بزرگ زندگی می‌شوی
هومن نامداری درباره نحوه همکاری‌اش با گروه دارکوب می‌گوید: «قبلاً در گروه احسان خواجهامیری با همایون نصیری همکاری داشتم که در بخش اینسترومنتال هم‌نظر بودیم. از قدیم هم قطعات گروه «دارکوب» را گوش می‌کردم و فضای کاری آنها را دوست داشتم. پس از صحبت با همایون، دغدغه‌ها و ایده‌هایی که در بخش اینسترومنتال و آوازی داشتم را با او در میان گذاشتم که استقبال کرد. اولین کنسرتی که پس از این صحبت‌ها داشتیم، اجرای 5 خردادماه دارکوب بود که استقبال خوبی هم از آن شد و پس از این اجرا، لطف همایون و بچه‌های گروه را نسبت به خودم با آغوش باز پذیرفتم. تک‌تک اعضای این گروه، پیشکسوت و سردمدار سازی هستند که می‌نوازند و من هم بیشتر در بخش نوازندگی فعالیت دارم ولی خوشحال می‌شوم در صورت استقبال اعضای گروه، هر کمکی که بابت بخش تنظیم از دستم بر می‌آید را انجام دهم.»

اما سجاد عرب‌زاده خواننده جدید «دارکوب» است که گفته می‌شود به شکل ثابت با این گروه همکاری خواهد داشت. هومن نامداری درباره او که با پیشنهاد این نوازنده و تنظیم‌کننده به گروه پیوسته می‌گوید: «من قبلاً با گروه «ده و ده دقیقه» همکاری می‌کردم ولی تداوم نداشت و از هم جدا شدیم. در ادامه، درگیر کارهای احسان خواجه‌امیری شده و در این میان کمی از موسیقی تلفیقی دور شدم. آن زمان گروه دارکوب به دنبال خواننده‌ای بود که از لحاظ تکنیک و اخلاق، استانداردهای لازم را داشته باشد. من هم سجاد را از هر لحاظ قبول داشتم و او را پیشنهاد دادم و طی جلسه‌ای که با هم داشتند به توافق رسیدند و به این ترتیب، سجاد عرب‌زاده خواننده رسمی گروه دارکوب شد.»

سوال بعدی ما از هومن نامداری این بود که چرا همانند برخی رهبر ارکسترها برای این همکاری جدیدش شرط رهبری گروه را نداشته است که می‌گوید: «به نظر من، بار هنری و موسیقایی گروه‌هایی نظیر دارکوب آنقدر بالا است که اگر کسی به عنوان نوازنده در آنها حضور داشته باشد، وارد یکی از مراحل بزرگ زندگی‌اش شده است. به نظر من هر موزیسینی که بیشتر کار نوازندگی انجام می‌دهد، دوست دارد در هر کدام از این گروه‌ها حتی صرفاً به شکل نوازنده حضور داشته باشد. برای من قضیه رهبری گروه مطرح نبود و فقط دوست داشتم ایده‌های نوازندگی و تنظیم را در محیطی حرفه‌ای‌تر با اعضای گروه مطرح کنم. اصولاً گروه‌هایی از این دست، بیشتر دغدغه هنری دارند، در حالیکه اولین دغدغه گروه‌های پاپ، بیزنس است و من در این برهه از زندگی، دغدغه هنری بیشتری داشتم.»

نامداری نهایتاً درباره کارهای جدید دارکوب و پروژه‌های شخصی خودش گفت: «در حال تولید یک قطعه باکلام هستیم که فکر می‌کنم بازخوردهای خوبی داشته باشد. درباره کارهای شخصی خودم هم باید بگویم که مشغول کار روی آلبوم چند خواننده جوان در فضای پاپ هستم. اما فضای کاری آنها کمتر تجربه شده و جایش در موسیقی پاپ حال حاضر ما خالی است. همچنین با دوستانی که دغدغه‌های آنها کمی با موسیقی پاپ متفاوت است هم در ارتباط هستم؛ از جمله «آیین احمدی‌فر» و «کیان پورتراب» و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در راه باشد.»
 
  • سجاد عرب‌زاده: سعی داریم در «دارکوب» محدودیت آوازی نداشته باشیم اما قالب آواز، ایرانی و نزدیک به نواحی ایران خواهد بود
سال گذشته بود که آلبوم «لیتیوم» از گروه «ده و ده دقیقه» با صدای سجاد عرب‌زاده منتشر شد و توانست مخاطبانی برای خود پیدا کند. این اثر در واقع تا این لحظه تنها همکاری‌اش بوده که منجر به تولید آلبوم موسیقی شده است. سجاد عرب‌زاده از اجرای موسیقی کلاسیک در تالار وحدت در سنین نوجوانی تا پرفورمنس اجرا در گالری‌ها و ساخت موسیقی‌هایی در قالب پاپ، راک و تصانیف سنتی (که البته منجر به اتفاقات بیرونی نشدند) را در کارنامه خود دارد و می‌توان گفت «دارکوب» اولین حضور او در قالب یک گروه اینچنینی است.

سجاد عرب‌زاده که معتقد است مشوق اصلی‌ش برای ارائه آثار شخصی، استادش یعنی سیاوش روشن بوده، درباره پیوستنش به گروه «دارکوب» می‌گوید: «اواخر سال گذشته، هومن نامداری به من پیشنهاد حضور در گروه دارکوب را داد و با جلسه‌ای که با گروه گذاشتیم به نتیجه رسیدیم و این شد که افتخار همکاری با دوستان را پیدا کردم. بسیار خوشحالم که وارد جمعی شده‌ام که از هر نظر حرفه ای هستند. آنها توانسته‌اند در کشوری که کار تیمی دچار خلاء‌هایی است، به عنوان پرسابقه‌ترین گروه به فعالیت رسمی خود ادامه دهند و امیداوارم بتوانیم طی سال‌های متمادی، موسیقی‌های خوبی را با هم تجربه کنیم و در کنار هم به چیزی که می‌خواهیم برسیم.»

او درباره نحوه فعالیتش در این گروه و اینکه صرفاً به عنوان خواننده حضور خواهد داشت یا نه می‌گوید: «راستش هیچ‌وقت در موسیقی صرفاً خواننده بودن و استفاده از یک پلت‌فرم حاضر را دوست نداشته‌ام. در جلسه‌ای هم که با دوستان داشتیم گفتند ما یک گروه هستیم و هر کسی هر ایده‌ای داشته باشد می‌تواند آن را با مساعدت جمعی، عملی کند. به همین دلیل ممکن است من هم گاهی تم یا ملودی بسازم یا گاهی دست در ترانه ببرم. همایون نصیری این پلتفرم را همانند دیگر اعضای گروه، در اختیار من هم قرار داده که بتوانم در ساخت بعضی قطعات همکاری کنم که این اتفاق، حرفه‌ای بودن آنها را نشان می‌دهد.»

عرب‌زاده که معتقد است یک خواننده فیوژن است درباره نحوه خواندنش در دارکوب می‌گوید: «در این گروه هم سعی می‌کنم بنا به تغییر و نیاز موسیقی، تغییرپذیر باشم؛ یعنی همان کاری که علاقه شخصی من از ابتدای راه بوده است. ما سعی داریم در «دارکوب» محدودیت آوازی نداشته باشیم اما قالب آواز، ایرانی و نزدیک به نواحی ایران خواهد بود چون به هر حال اصالت ما این است و رستگاری هر ژانر هنری، حس کردن اصالتش است. دارکوب هیچ‌وقت درگیر خواننده‌هایش نبوده چون حرف اصلی را موسیقی آن می‌زند و اگر موفقیتی داشته، به دلیل پایه و اساس نوازنده‌ها و فکری است که این گروه را هدایت کرده است. از این‌جا به بعد هم، همه ما به طور مساوی مسئول هستیم چراکه دارکوب می‌خواهد مسیر جدیدی را شروع کند؛ برداشتن این قدم‌های بزرگ، آدم‌های بزرگی را می‌طلبد و من هم سعی می‌کنم در کنار این دوستان، این قدم‌ها را بردارم و همراهی‌شان کنم.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1396 - 11:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «دارکوب» برای اولین‌بار با خواننده ثابت به فعالیت خود ادامه می‌دهد | موسیقی ما