برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر راونای ایتالیا به رهبری «ریکاردو موتی» صورت گرفت
ایران؛ بیستمین کشوری که در «جاده دوستی» قرار گرفت
موسیقی ما - شب گذشته «ریکاردو موتی» - رهبر ارکستر مطرح ایتالیایی- ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا را هدایت کرد. این اولین اجرای مشترک این دو ارکستر با مدیریت هنری «شهرداد روحانی» است که در ادامه‌ی پروژه‌ای است که «موتی» از آن به عنوان «جاده‌ی دوستی» یاد می‌کند. ارکستر به طور مشترک قطعاتی از «جوزپه وردی» را اجرا کردند. حالا هم به ایتالیا خواهند رفت تا بارِ دیگر سازهایشان را به احترامِ دوستی به صدا درآورند.
 
برنامه با اجرای سرود ملی ایران و ایتالیا همراه بود و بعد از آن قطعات «وردی» نواخته شد،«موتی» درباره‌ی رپرتوار این برنامه چنین توضیح داده است: «انتخاب من جوزپه وردی (آهنگساز دوره رومانتیک ایتالیا) بود زیرا او بزرگ‌ترین موسیقیدان ایتالیایی است. او تنها موسیقیدانی است که جان و روح موسیقی ایتالیا را به ما نشان داده است. جوزپه وردی برای ما ایتالیاست نه از نظر سیاسی بلکه او روح و جان این کشور است. جوزپه وردی چهره جهانی است و آثار او را همه دنیا دوست دارند. زمانی که او درگذشت یکی از شاعران ایتالیایی در وصفش گفت: «وردی عشق و درد را به دنیا نشان داد.» و من از امروز می‌گویم وردی ایرانی هم هست.»
 
 به نظر می‌رسد رهبر برجسته‌ی ایتالیایی از این اجرا و نوازندگانِ ایرانی رضایت داشت، برای همین هم گفت: «خوشحالم که با نوازندگان ایرانی همکاری داشتم و با هم آثار موسیقی‌دان ایتالیایی را نواختیم. موسیقی امری جهانی است و با توجه به اینکه دو ملت ایران و ایتالیا دارای تمدن غنی و دیرینه‌ای هستند می‌توانند با موسیقی این فرهنگ را پیوند دهند. موسیقی از  نظر من به یکدیگر پیوند خوردن است و اطمینان دارم این همکاری  تازه شروع کار است و ما می‌توانیم در کنار هم آینده خوبی را رقم بزنیم.»‌
 
در این میان «شهرداد روحانی» نیز به این مساله اشاره کرد که  وجود هنرمندی مثل «موتی» در ایران اتفاق مهم و ارزشمندی است. «کریستیانا موتی» -همسر ریکاردو موتی و مدیر هماهنگی فستیوال راونا-  هم از معاون هنری وزیر ارشاد و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ایران تشکر کرد: «من از ریکاردو زانلاتو، تنوره پوتی و لوکا سالسی خوانندگان ایتالیایی کنسرت تشکر می‌کنم که واقعا شب خاطره انگیزی را برای ما به وجود آوردند.»
 
در ادامه،معاون وزیر میراث فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا اظهار کرد: «من هم از طرف دولت ایتالیا از همه شما تشکر می‌کنم که چنین برنامه جالب توجهی را برگزار کردید. ما قطعا در آینده نزدیک برای شکوفا شدن فعالیت دو کشور رویدادهایی مانند این کنسرت را برگزار خواهیم کرد. من امروز این افتخار را داشتم که پیش از کنسرت از موزه ایران باستان و موزه موسیقی دیدن کنم که با وجود برنامه‌های فشرده برایم لذت بخش بود. امیدوارم اجرای پیش روی این مجموعه مشترک در ایتالیا نیز تا این حد باشکوه باشد.»
 
اما در حاشیه‌ی این مراسم «علی مرادخانی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مواردی را مطرح کرد: «تمامی دست اندرکاران این پروژه گسترده امیدوار هستند که اجرای چنین برنامه هایی با هنرمندان کشور ایتالیا ادامه پیدا کند. البته ما دوست داشتیم مدت اقامت گروه ایتالیایی در ایران چند روز بیشتر از این مدت بود تا آنها به شیراز و اصفهان نیز سفر کنند تا ما شاهد اجرای برنامه های بیشتری از این گروه باشیم اما شرایط زمانی اجازه نداد که ما در خدمت دوستان باشیم. آقای صالحی امیری بسیار مایل بود که در این برنامه حضور داشته باشد اما به دلیل سفر کاری که در اصفهان پیش آمد موفق به حضور در این برنامه نشد حتی در آخرین دقایق نیز مایل بود که از اصفهان برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که به اجرای برنامه برسند اما جلسات مکرر فضای حضور را فراهم نکرد. به هر حال از جانب ایشان و خودم برای شما سفر خوبی را آرزو می کنم و امیدوارم در کشور ایتالیا نیز اجرای خوبی داشته باشید.»
 
در کنسرتِ شب گذشته‌ی ارکستر سمفونیک، بسیاری از مسوولان و همچنین هنرمندان حضور داشتند که از جمله‌ی آنان می‌توان به سفرای برخی کشورها، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، منوچهر صهبایی، آتیلا پسیانی، سهراب کاشف، پریسا بخت آور، علی اکبر قربانی، نادر مشایخی، کریستف رضاعی و... اشاره کرد.
 
ریکاردو موتی مبتکر پروژه «جاده‌های دوستی» است که در ۱۹ سال گذشته در هر کشور فقط یک اجرا داشته است. این سبک اجرا صاحب جایگاه ویژه‌ای شده و بسیاری منتظر هستند ببینند در تاریخ مقرر آن این اجرا در کجا برگزار خواهد شد و حالا بنیاد رودکی می‌گوید: «ما خوشحال هستیم که بیستمین اجرا در ایران برگزار می‌شود. مدیریت اصلی این کار در چند ماه گذشته بر عهده شهرداد روحانی - رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری این ارکستر - بوده است. ما در زمینه ارکسترها مشکلات زیادی داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را حل کنیم و در این زمان صحبت از حضور فردی مانند ریکاردو موتی امر محالی به نظر می‌رسید اما ما توانستیم در یک سال گذشته از پس این کار بربیاییم.»
 
این اجرا قرار است شنبه ۱۷ تیرماه در شهر راونای ایتالیا نیز به روی صحنه برود و به طور مستقیم از تلویزیون ایتالیا پخش زنده داشته باشد.
 
«شهرداد روحانی» هم می‌گوید: «خوشحال هستم ارکستر سمفونیک تهران به سطحی از کیفیت رسیده که می‌تواند با همکارهای ایتالیایی و اروپایی خود که قوی هستند کار کنند و نتیجه خوبی داشته باشد.»‌
 
ریکاردو موتی هم از شهرداد روحانی و علی‌اکبر صفی‌پور برای حمایتشان در اجرای این برنامه در ایتالیا و ایران تشکر کرد: «ایتالیا کشوری با قدمت و سابقه تاریخی است. ایران نیز همین‌گونه است. لازم است دو کشور این چنینی در زمینه تبادل فرهنگشان با یکدیگر تبادل فرهنگی بیشتری داشته باشند. من از این اجرای مشترک بسیار راضی و خوشحال هستم و خوشحالم به نام موسیقی که مرز و قومیت نمی‌شناسد، دو ملت از طریق نت با مخاطبان خود سخن می‌گویند. دنیا به تبادل فرهنگی نیاز دارد. ملت‌ها نیاز به صلح و آرامش را فقط از طریق فرهنگ می‌توانند برطرف کنند.»‌
 
او می‌گوید توقع نداشته که نوازندگانِ ارکستر تهران در این حد و اندازه باشند: «در برخورد اولیه‌ای که با نوازندگان این ارکستر داشتم متوجه شدم که استاد روحانی آنها را خوب آماده کرده است و این نوازندگان شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند. ‌این اجرا یک اجرای موسیقی متحد است و برای ایران یا ایتالیا نیست. من با رهبران ارکستر ایرانی همکاری نداشته‌ام اما معتقد هستم سطح کاری آنها بالاست. امیدوارم این همکاری‌ها باز هم تکرار شود. این اجرا آغاز فرخنده‌ای برای این همکاری‌هاست.»
تاریخ انتشار : جمعه 16 تیر 1396 - 16:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ایران؛ بیستمین کشوری که در «جاده دوستی» قرار گرفت | موسیقی ما