برنامه یاد بعضی نفرات
 
از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پس از اجرای ارکستر ملی در ساری عنوان شد
جاودانی: ترویج موسیقی محلی و ملی از دغدغه‌های ما است
موسیقی ما - ارکستر ملی ایران با رهبری «فریدون شهبازیان» و خوانندگی «محمد اصفهانی»، هفته گذشته در مازندران روی صحنه رفت. این اولین باری بود که این ارکستر بزرگ در شهری از استان مازندران به اجرا می‌پرداخت. به گزارش «موسیقی ما»، در شب برگزاری این برنامه، «محمدرضا اسحاقی» نوازنده و خواننده برجسته مازندران نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

به بهانه این اجرا، دقایقی به گفت‌وگو با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران پرداختیم. «احد جاودانی» از فرودین‌ماه 1394 به عنوان مدیرکل این اداره منصوب شده و در این مدت توانسته عملکرد قابل قبولی در حوزه موسیقی از خود ارائه دهد. افزایش چشمگیر تعداد اجراهای زنده موسیقی از سبک‌های گوناگون و در شهرهای مختلف استان مازندران و انتخاب به عنوان مدیرکل نمونه استانی وزارت ارشاد در سال 95، گواهی بر این مدعاست.

جاودانی در خصوص اجرای ارکستر ملی در مازندران گفت: «استقبال مردم مازندران از این برنامه بسیار خوب بود و حدود 2500 نفر از اجرای ارکستر ملی ایران دیدن کردند. پیش از این، بیشترین تعدادی که به تماشای یک کنسرت در مازندران نشسته بودند 1200 نفر بود و استقبالی در این اندازه نشان از علاقه مردم فرهیخته و هنردوست مازندران به موسیقی ملی ایران دارد.»

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره تجلیل از «محمدرضا اسحاقی» در حاشیه این کنسرت اظهار داشت: «از مدت‌ها پیش قصد داشتیم در یک برنامه ملی و درخور شأن بزرگان موسیقی، از استاد طیبی و استاد اسحاقی که هر دو از چهره‌های برجسته موسیقی مازندران هستند قدردانی کنیم. متأسفانه اجل مهلت نداد و استاد حسین طیبی از دنیا رفتند، اما الحمدالله این فرصت پیش آمد که بتوانیم از مقام هنری استاد اسحاقی هم‌زمان با برگزاری این رویداد مهم هنری تجلیل کنیم که این اتفاق در شب اجرای ارکستر ملی و با حضور معاون محترم وزیر ارشاد، استاندار محترم مازندران و مدیرعامل بنیاد رودکی رخ داد. استاد اسحاقی از ذخایر موسیقی مازندران و از بزرگان موسیقی محلی استان هستند که نقش بسزایی در حفظ موسیقی اصیل این خطه از کشور داشته‌اند.»

جاودانی با اشاره به تلاش برای ترویج موسیقی ملی گفت: «ارکستر ملی اجراهای زیادی در استان‌ها نداشته، چرا که شرایط ایده‌آل برای هیچ استانی فراهم نیست تا سالنی داشته باشد که بتواند پذیرای نوازندگان پرتعداد ارکستر ملی باشد. الحمدالله در دولت تدبیر و امید موانع حضور این ارکستر در استان‌ها برداشته شد و اجراهایی داشتند. استقبال خوبی که از این ارکستر در مازندران به عمل آمد انگیزه‌ای شد تا به آقای صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی پیشنهاد کنم در شش‌ماهه دوم سال جاری در غرب مازندران نیز اجرایی برای ارکستر ملی ایران برگزار کنیم. تلاش ما بر این است که با برنامه‌های موسیقی که در استان برگزار می‌شود، نگاه مردم را به سمت موسیقی محلی و موسیقی ایرانی سوق بدهیم.»

این کارشناس ارشد تاریخ تمدن در خصوص برنامه‌ریزی برای اشاعه موسیقی محلی مازندران گفت: «از سال گذشته جشنواره موسیقی محلی «لیلم» را برگزار کردیم و این را در دستور کار داریم که در سال‌های آینده هم آن را برگزار کنیم و توسعه دهیم تا موسیقی محلی، آوازهایی که در موسیقی محلی بوده و سازهایی که در آن به کار می‌رفته را احیا کنیم. ضمن این‌که با استان‌های مختلف تعامل هنری داریم و گروه‌های موسیقی محلی را برای اجرا به آن استان‌ها اعزام می‌کنیم و دغدغه‌مان این است که موسیقی مازندارن را به همان شکلی که از قدیم وجود داشته در داخل و حتی خارج کشور به خوبی معرفی کنیم.»
 
جاودانی در پایان درباره وضعیت اجراهای زنده در استان مازندران گفت: «علاقه و اشتیاق مردم از یک سو  و توریست‌پذیر بودن استان از سوی دیگر باعث شده شاهد استقبال خوبی از برنامه‌های موسیقایی در سطح استان باشیم. امیدواریم بتوانیم همین رویه را با رعایت چارچوب‌های تعیین شده توسط نهادهای فرهنگی-هنری و شرایط کشور ادامه بدهیم.»

در ادامه عکس‌های «مصطفی گرمان» از کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری «فریدون شهبازیان» و خوانندگی «محمد اصفهانی» را ببینید. علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید هادی حسینی (معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، ربیع فلاح (استاندار مازندران)، احد جاودانی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران) و علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) از جمله مدیرانی بودند که به تماشای این برنامه نشستند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1396 - 13:06

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جاودانی: ترویج موسیقی محلی و ملی از دغدغه‌های ما است | موسیقی ما