برنامه یاد بعضی نفرات
 
همزمان با پیش فروش آلبوم گروه «تلنگر» به تهیه‌کنندگی «استودیو صبا»
کاوه عابدین: به جای بازگشت مالی به فکر انتشار شکل درستی از موسیقی هستیم
موسیقی ما - چند سالی می‌شود که «استودیو صبا» تصمیم به حمایت از هنرمندان بااستعدادی گرفته که شرایط انتشار آثارشان را در مارکت موسیقی ندارند و حالا بر اساس همین ایده، با ایفای نقش پرودیسر برای یک گروه خیابانی با نام «تلنگر»، قصد دارد اولین آلبوم این گروه را منتشر کند.
 
کاوه عابدین (مدیر هنری استودیو صبا) درباره «تلنگر» و نوع همکاری با این گروه به «موسیقی ما» می‌گوید: «سه، چهار سال پیش هنرمندان جوانی برای ضبط یک قطعه بی‌کلام (که آن را در خیابان تولید کرده بودند) به استودیو صبا آمدند. وقتی کارشان را شنیدم، متوجه شدم موسیقی آنها پتانسیل این را دارد که بال و پر بیشتری پیدا کند و به سمت موسیقی‌های پرمخاطب برود؛ به همین دلیل پیشنهاد دادم یک آلبوم باکلام تولید کنند. خلاصه اینکه شروع به ضبط آلبوم کردیم و سپنتا مجتهدزاده به عنوان خواننده به ما اضافه شد. یک سال کار کردیم و خیلی از ترک‌ها به کمک سپنتا به سرانجام رسید که البته آن زمان به دلیل مسائل قرردادی او، نتوانستیم این همکاری را ادامه دهیم. روی خواننده خیلی وسواس داشتیم و یک دوره هم با دوست عزيزم محمد معتمدی همكاری كرديم كه متاسفانه در آن زمان توفيق ادامه آن را  نداشتيم. تا اینکه فردین خلعتبری، مهدی حاجی‌خانی را که صدای بکرو توانايی داشت به ما معرفی کرد و گروه به كار خود ادامه داد. اشعار این آلبوم اکثراً معاصر هستند و موسیقی ساخته شده برای آن هم به شکل گروهی اتفاق افتاده است.»
 
او که نمی‌خواهد نام استعدادیابی را روی کار خود بگذارد و آن را فقط محیا کردن فرصت برای بچه‌های بااستعداد می‌داند، درباره این پروژه‌های حمایتی از هنرمندان و نشر آثار آنها در کنار فعالیت‌های استودیو صبا می‌گوید: «حدوداً چهار سال پیش تصمیم گرفتیم نشر استودیو صبا را فعال کنیم تا بتوانیم از موسیقی‌های خوبی که امكان عرضه شدن ندارند حمایت کنیم. چراکه به هر حال تهیه‌کنندگان طبیعتاً روی کارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازگشت مالی قابل قبولی برایشان داشته باشد. جلوتر که رفتیم، تصمیم گرفتیم این کار را کمی گسترش دهیم و علاوه بر نشر، پری‌پروداکشن (مثل ضبط استودیویی) را هم در نظر بگیریم. به همین دلیل پکیجی تعریف کرده و تقبل بخشی از هزینه‌های استودیو را هم به آن اضافه کردیم که گروه «تلنگر» هم یکی از همین گروه‌ها است.»
 
کاوه عابدین که به عنوان طراح صدا، صدابردار و میکس و مسترکننده با هنرمندان زیادی همکاری داشته است، به این سوال که از زمان آغاز این پروژه با چه کسانی همکاری کرده، این‌گونه پاسخ می‌هد: «به عنوان پرودیوسر و  ناشر با گروه جَز «نایما» همکاری داشتم که آلبوم‌شان با ماکان اشگواری به عنوان خواننده منتشر شد و بعد هم گروه «بیواره» ديگر گروه جوانی بود  که یک گروه راک زیرزمینی بودند و می‌خواستند آلبوم را هم به شکل زیرزمینی منتشر کنند. اما با آنها صحبت کردم و با فراهم کردن شرایط، آلبوم‌شان رابه صورت رسمی منتشر کردیم.»
 
او که معتقد است در این همکاری‌ها تلاش دارد معنای واقعی پرودیوسر را در ایران جا بیاندازد، می‌گوید: «سعی من در همکاری با گروه تلنگر جا انداختن معنای واقعی یک تهیه‌کننده هنری در ایران بوده است. بیش‌تر تهیه‌کننده‌ها، بخش مالی را ساپورت می‌کنند و معمولاً موزیک را به سمتی می‌برند که این گروه‌های تلفیقی را تبدیل به یک گروه پاپ کنند تا پرفروش شوند. تلاش ما این بوده که ذات سلیقه «تلنگر» حفظ شود و فقط با راهنمایی‌ها و تجربه‌ای که در این حوزه داریم، موسیقی را به سمت فضای درستی هدایت کنیم. برای همین در تمام تمرین‌ها حضور داشتیم و قطعات با همکاری یکدیگر شکل گرفته است. من خودم را عضوی از این گروه‌ها می‌دانم و هیچ‌وقت باید و نبایدی در همکاری با آنها وجود نداشته و هر چه اتفاق افتاده، خواست خود گروه بوده است. برای ما مهم این است که بتوانیم این پروسه حمایتی را ادامه دهیم. ما روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که بیشتر از اینکه به فکر بازگشت مالی آنها باشیم، می‌خواهیم شکل درست این موسیقی‌ها را به گوش مردم برسانیم. پس طبیعتاً اگر این پروژه‌ها حمایت شوند، می‌توانیم در آینده پروژه‌های بزرگ‌تر وبيشتری را شکل دهیم.»
 
چند روزی است که پیش‌فروش آلبوم «باتلاق ساز خونی» در بیپ‌تونز آغاز شده و قرار است 15 شهریور منتشر شود؛ آن‌هم صرفاً به شکل دیجیتالی. عابدین درباره این تصمیم می‌گوید: «انتشار دیجیتالی آلبوم هم یک تصمیم گروهی بود. مهمترین دلیل انتخاب چنین شیوه‌ای این است که سی‌دی فیزیکی در همه جای دنیا کم‌کم در حال حذف شدن است و ما هم می‌خواستیم با یک گروه که پتانسیل فروش و دیده شدن دارد، وارد این فضا شویم. فروش دیجیتالی در ایران تقریباً جا افتاده و فکر می‌کنم انتشار آلبوم‌ها در آینده نزدیک، به همین سمت خواهد رفت.»
 
جواد فرشیم (گیتار)، نیکی یغمایی (ویولن)، نیما حسینی (آلتو و سازهای کوبه‌ای)، آرش ضرابی‌ها (کنترباس)، امیر آقایی (تار)، کسری جديدزاده (کلارینت) و مهدی حاجی‌خانی (خواننده) اعضای گروه «تلنگر» هستند که نوازنده‌های مهمانی چون مازيار يونسی (خواننده)، باربد بكان (خواننده)، يدالله نصيری (خواننده)، آرین قیطاسی (ابوآ) و علی انوری (صوت) در آلبوم «باتلاق ساز خونی» با آنها ساز زده‌اند.
 
کاوه عابدین در پایان درباره پروژه‌های آینده استودیو صبا می‌گوید: «چندین کار با گروه‌های تئاتری (مثل گروه لیو از حسن معجونی) شروع کرده‌ایم، یک کار کودک انجام داده‌ایم که به زودی منتشر می‌شود و فعلا به دنبال اسپانسر هستیم، یک کار با سیامک صفری روی کتاب «تنهایی پرهیاهو»، آلبوم كافه‌های تهران به آهنگسازی فردين خلعتبری و «آنسامبل ذاستا» و چندین آلبوم دیگر که در آینده درباره آنها خواهم گفت. فقط بايد از تيم استوديو صبا هم یعنی افسانه عابدين، سياوش تصاعديان، سپيده سفياری، اميرحسين تقوی و در راس استوديو صبا استاد قاسم عابدين (كه  حضورشان اعتبار ما است) كه همگی با همين تفكر ارزشمندِ حمايت از موسيقیِ خوب كنار هم جمع شده‌اند بسيار سپاسگذار باشم كه بدون آن‌ها هيچ ميسر نيست.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1396 - 17:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کاوه عابدین: به جای بازگشت مالی به فکر انتشار شکل درستی از موسیقی هستیم | موسیقی ما