برنامه یاد بعضی نفرات
 
هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی علی مرادخانی زنگ هنرستان‌های موسیقی را به صدا درآورد
99 سال حیات با بزرگانی چون خالقی، پورتراب، دهلوی و حسین علیزاده
موسیقی ما- آئین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبای استان تهران و گرامی‌داشت آغاز سال تحصیلی 96-97 با حضور «علی مرادخانی» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «برزین ضرغامی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مدیران، معلمان و دانش آموختگان هنرستان‌های هنرهای زیبای در سالن اجتماعات هنرستان موسیقی پسران برگزار شد.

در این مراسم، «علی مرادخانی» -معاون امور هنری وزارت ارشاد- با بیان این مطلب که هنرستان 99 سال حیات دارد و این عدد بزرگی است، به این مساله اشاره کرد که باید برای صدسالگی آن جشن بزرگی گرفت: «این سابقه بالیدن دارد. وقتی به سابقه این هنرستان و به فارغ‌التحصیلان آن که نام‌هایی چون استاد خالقی، کمال پورتراب، استاد دهلوی، حسین علیزاده و دیگران را در بر می‌گیرد، نگاه می‌کنم به خود می‌بالیم که هنرستان موسیقی توانسته برای موسیقی کشور ثروت آفرین باشد. حتی بزرگانی چون لوریس چکناواریان و شهرداد روحانی نیز بارها در خلوت خود خاطرات متعددی از دوران تحصیل در این هنرستان قرائت کرده‌اند و خوشبختانه امروز نامشان بر تارک موسیقی ما می‌درخشد. تفاوت اصلی که هنرستان‌های ما با آموزش و پروش دارد در آن است که تیتر آموزش و پرورش بیشتر در این هنرستان‌ها شکلی واقعی به خود می‌گیرد. در اینجا اساتید فعالیت‌های اجرایی را توامان با آموزش پی می‌گیرند و نفس به نفس همراه دانش آموزان تربیت می‌شوند و ما کجا چنین فضایی را می‌بینیم. اینجاست که بسیاری از دانش آموزان هنرستان‌ها از نظر تعالی فکری پیشروتر از بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.»

مرادخانی همچنین به این مساله اشاره داشت: «این که ما توانستیم افرادی کار آزموده تحویل جامعه دهیم از نکات مهمی است که بر آن تاکید می‌کنم. هنرمندانی معرفت‌گرا  و کمال طلب که علاوه بر اکتساب هنر الگوهای اجتماعی هستند و فعالیت‌های‌شان در همه جوانب یک جامعه انعکاس دارد. این افراد هرکدام برای خودشان مرجعی هستند و امروز دانش آموزانی که در این محفل حضور دارند بدانند که همه نگاه‌ها به سمت آن‌هاست و این هم نهایتا به نفع جامعه است. من در همین جا اعلام می‌کنم که آمادگی ایجاد تحولات در شکل مدیریتی هنرستان‌های استان تهران را دارم. مسئولان امر برنامه‌هایی را چه در حوزه سفرهای علمی و تفریحی و چه در تشکیل شورای هنری طراحی کنند تا طبق تفاهماتی بتوانیم اقدامات مشخصی را در این حوزه انجام بدهیم. باید برای این زمینه تلاش‌های فراوانی صورت داد. حوزه آهنگ‌سازی ما نیز متاسفانه دچار مشکل شده است. ما امیدواریم بتوانیم این بخش را احیا کنیم. البته نظر استادان هم اهمیت دارد. آقای ضرغامی را مسئول پیگیری این امر می‌دانم و معتقدم که باید تعاملاتی با آموزش و پرورش صورت بگیرد.»
 
همچنین «برزین ضرغامی» ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «فلسفه و ماهیت اصلی هنرستان را همه ما می‌دانیم، آن چه که برای ما مهم است و به آن نیاز داریم تعلیم همراه با تربیت است که مانند دو بال همواره در کنار هم بوده است. همواره افرادی سعی کرده‌اند که به یکی از این دوبال اولویتی ببخشند، اما نکته مهم آن‌جاست که بدون هر کدام از این بال‌ها دیگری هم کاری از دستش بر نمی‌آید. نکته دیگری که به آن نیازمندیم نگاه متفاوت داشتن به شیوه‌های آموزش است که عدم تعادل امروز آن گرفتاری‌هایی را به وجود آورده است. هرچند این مشکلات موجب شکوفایی خواهد شد و در مشکلات است که اندیشه‌ها بارور می‌شود. هیچ استادی در شرایط مطلوب به زندگی خود ادامه نداده است و آن‌ها همواره با سختی زندگی کرده‌اند؛  اما صلابتی که این افراد داشتند مهم بوده است. آن‌ها به روشنی راهشان امید داشتند و هرکدام در خلوت خود استاد اخلاق بودند. این افراد همگی انسان‌هایی کمال‌گرا بودند و در دو بعد تخصصی و زندگی خود این کمال‌گرایی را تزریق کرده بودند و این برای شما دانش آموزان باید اهمیت داشته باشد.»

به گفته‌ی ضرغامی نوجوانانِ امروز باید الگویی برای خود برگزینند: «دوران نوجوانی دوران رویاپردازی است و من امیدوارم که رویاهای شما بلند باشد و هم در حوزه تعلیم و هم در حوزه تربیت بتوانید این رویاها را محقق سازید.»

در ادامه این مراسم استاد متولی نماینده شورای معلمین هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: «من خود فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی پسران هستم و 30 سال مسئولیت آموزش آن را به عهده داشتم و هفت سال هم مدیر این مجموعه بودم و با توجه به این پیشینه از سکانداران هنر خواهشی دارم، که این هنرستان‌ها را به سمت ساختارهای وزارت آموزش و پرورش نبرند. در حقیقت این آموزش و پرورش است که باید از ما الگو بگیرند تا به یک همسانی برسیم. آموزش و پرورش دائم به دنبال ایجاد مقررات انضباطی است. درست است که هنرجویان باید انضباط هنری داشته باشند اما جستجوگری و خلاقیت است که در این مسیر باید ملاک باشد و باید انگیزه‌های شخصی را تقویت کنیم و هنرجو نیازی به تهدید و تنبیه ندارد. ما سال‌هاست که پیگیر تشکیل شورای هنری هستیم اما این موضوع مدتی است که کمرنگ شده است. به عقیده من این اتفاق همت و یاری اساتید و مدیران هنرستان‌ها را می‌طلبد تا سرانجام این نیاز هم محقق شود؛ اما برنامه دیگری که امروز جای آن خالی است و ما قبل از انقلاب و سال‌های نخستین انقلاب هم آن را در برنامه هنرستان‌ها داشتیم، سفرهای گردشگری است. ما خود در جریان سفرهایی طولانی بسیاری از اساتید، دوستان و در نهایت ایران را شناختیم و این بر نگاه هنری ما تاثیرگذار بود.»

در ادامه این مراسم مهدی خیری از اساتید هنرستان هنرهای زیبا به اجرای قطعاتی با «نی» پرداخت. در ادامه این مراسم از برگزیدگان هنرستان‌های موسیقی و هنرهای زیبای دختران و پسران و همچنین فارغ‌التحصیلان برتر هنرستان‌ها تجلیل به عمل آمد. در پایان نیز علی مرادخانی زنگ آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبا را نواخت.
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1396 - 14:52

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود 99 سال حیات با بزرگانی چون خالقی، پورتراب، دهلوی و حسین علیزاده | موسیقی ما