برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده «عطر یاران» در گفتگو با «موسیقی ما» اعلام کرد
محسن توسلی: تقارن این قطعه با بازگشت پیکر شهید حججی اتفاق فرخنده‌ای بود
موسیقی ما - «محسن توسلی» یکی از خواننده‌های جوانی است که طی چند سال اخیر آثار ملی و مذهبی و آیینی مختلفی را منتشر کرده است. او به تازگی و همزمان با هفته دفاع مقدس و ماه محرم جدیدترین قطعه خود به نام «عطر یاران» را با مجوز دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما در اختیار مخاطبانش قرار داده است. یکی از نکات این اثر او حضور کربلایی «نریمان پناهی»، از مداحان سرشناس کشور، در این قطعه است. ترانه عطر یاران توسط قاسم صرافان سروده شده و امید رهبران هم تنظیم آن را انجام داده است. همزمان با انتشار قطعه عطر یاران گفتگویی با محسن توسلی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
 
محسن توسلی درباره جزئیات این قطعه به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«امسال برای اولین‌بار پس از سال‌ها به دلیل چرخش تاریخ قمری، هفته دفاع مقدس و ماه محرم با هم تلاقی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کاری تولید کنیم که در آن هم از دفاع مقدس و رزمندگان و هم از امام حسین (ع) و واقعه کربلا بگوییم. ایده‌های مختلفی نظیر نوحه‌های رزمندگان در جبهه را داشتیم اما تصمیم گرفتیم کار یک خط و پیام داشته باشد تا جامع‌تر پیش برویم. در بررسی‌هایی که داشتیم به یکی از سخنان رهبر انقلاب رسیدیم. ایشان سال گذشته و همزمان با آزادسازی خرمشهر فرمودند:«جوانان ما؛ خرمشهر پیروز شد ولی ما خرمشهرها در پیش داریم.» این جمله در بحث علمی و نظامی و ورزشی و... کلیدی بود و محور اصلی این قطعه همین سخن رهبر انقلاب بود. با آقای قاسم صرافان که ترانه‌سرای اغلب کارهایم هستند مشورت کردم و از ایشان خواستم که کمی از آن نوستالژی «ممد نبودی ببینی» را با توجه به اشاره به خرمشهر، در کار بیاورند. ایشان دقیقاً اصل چیزی که می‌خواهیم را به شعر تبدیل می‌کنند و در بند اول کار از شهدا گفتیم. ترجیع‌بند کار را به اینجا رساندیم که آقای صرافان در ترانه خود نوشتند:«گفت خرمشهرها در پیش دارم رهبرم/من جهان‌آرای خرمشهرهای دیگرم.» از بند دوم هم وارد نوستالژی شدیم. آن زمان می‌گفتند نبودی ببینی خرمشهر آزاد شد ولی ما با همان مضمون ممد نبودی ببینی گفتیم که نبودی ببینی دانشمند هسته‌ای، دانشمند موشکی یا مدافعان حرم ما چه کرد. یک کار هنرمند شاعر هم این بود که در انتهای کار گفت:«نه تو بودی هرکجا که از شهیدان یاد شد/آری از خون تو خرمشهرها آزاد شد.» این بیت باز می‌آید نوای یا حسین از جبهه‌ها/بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا.»
 
او سپس درباره حضور کربلایی نریمان پناهی در این قطعه، به این نکات اشاره کرد:«برای بخش مداحی این کار گزینه‌های زیادی داشتیم و با بسیاری از مداحان برند دوست هستم. اما دیدیم آقای «نریمان پناهی» صدا و حال خوبی دارند و اینکه خودشان در اکثر عملیات‌ها حضور داشتند. تصمیم گرفتیم مداحی این کار را اجرا کنند که حال و هوای جبهه را کامل درک کرده باشند تا حال و هوای این اثر هم متفاوت شود. از ایشان خواهش کردیم در انتهای این اثر یکی از نوحه‌هایی که چند سال پیش می‌خواندند را اجرا کنند و کار به این صورت شد که می‌شنوید. به دلیل همان مسأله تلاقی هفته دفاع مقدس با ماه محرم تصمیم ما بر این بود که قطعه را در دو پارت تهیه کنیم و خدا را شکر با همراهی آقای پناهی، خروجی خوبی در کار داشتیم. دوست داشتیم از صدای آقای پناهی در پارت اول که از شهدا می‌گوییم و روی ریتم و ملودی است استفاده کنیم اما خود ایشان تمایل نداشتند و کمی برایشان هم سخت بود. ترجیح دادیم انتهای کار و مخلص کلام را ایشان بخوانند. دیدیم بهترین حالت این است که آقای پناهی با یک پد ساده و آزاد بخوانند و صدای سینه‌زنی در انتهایش قرار دادیم.»
 
اما محسن توسلی انتشار تقارن انتشار قطعه‌اش با بازگشت پیکر مطهر شهید محسن حججی به ایران را به فال نیک گرفت و اعلام کرد:«ما برای کارهایی که تولید می‌کنیم برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهیم که روند به چه شکل باشد و چه زمانی منتشر شود. برای این کار هم دوست داشتیم که در روز 31 شهریور منتشر شود و تلاش زیادی هم کردیم. اما انگار همه چیز دست به دست هم داد که انتشار کار با روز بازگشت پیکر مطهر شهید محسن حججی به ایران همزمان شود. تقارن این قطعه با بازگشت شهید حججی اتفاق فرخنده‌ای بود و ما این اثر را به آن شهید سرفراز تقدیم کردیم.»
 
این خواننده نهایتاً اعلام کرد:«قرار بود یک ویدئوکلیپ تخصصی هم برای این کار تهیه شود اما به دلیل اینکه کمی کار دیر آمده شد به ویدئو نرسیدیم و با چند تصویر آرشیوی کار را به تصویر کشیدیم. همچنین این کار با حمایت ناحیه بسیج الغدیر تهیه شده و از این دوستان قدردانی می‌کنم. میکس و مسترینگ این کار هم توسط «راشا تقی‌پور» انجام شده بود.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1396 - 17:13

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن توسلی: تقارن این قطعه با بازگشت پیکر شهید حججی اتفاق فرخنده‌ای بود | موسیقی ما