برنامه یاد بعضی نفرات
 
افزایش تعداد سالن‌‌های اجرای زنده در پایتخت
پاتوق‌های جدید مخاطبان کنسرت در تهران افتتاح می‌شوند
موسیقی‌ما – فصل جدید کنسرت‌های پایتخت با اتمام ایام محرم و صفر در پایتخت آغاز خواهد شد و اخبار خوشایندی از افتتاح چند مجموعه جدید به گوش می‌رسد.

به گزارش «موسیقی‌ما»، دغدغه سالن برگزاری کنسرت در پایتخت در سالهای گذشته همواره یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین دغدغه‌های برنامه گذاران بوده و کمبودهای موجود دراین زمینه باعث شده بود در سالهای گذشته بارها و بارها شاهد تعویق بسیاری از برنامه‌های اجرای زنده موسیقی در پایتخت باشیم.

از همان سالهای ابتدایی دهه هشتاد که سالن‌هایی چون سالن فرهنگسرای بهمن، فضای باز سعد آباد و کاخ نیاوران پذیرای نخستین کنسرت‌های پایتخت بود، این مشکل سخت افزاری همیشه وجود داشت و با گذشت سالها بحران سالن استاندارد برگزاری کنسرت در کشور همواره احساس می‌شد و این موضوع به مرور وارد فاز جدیدی شد.

افتتاح سالن همایش‌های برج میلاد و شروع به کار مجدد سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و سالن وزارت کشور به مرور چرخ کنسرت‌ها را در تهران بیشتر و بیشتر چرخاند و کنسرت در پایتخت به مرور به عنوان یک تفریح سالم و یک اتفاق فرهنگی پرطرفدار، مورد اقبال عموم قرار گرفت. افتتاح و شروع به کار رسانه‌ای تخصصی در حوزه موسیقی و بازتاب گزارش‌های تصویری از کنسرت‌‌های تهران باعث شد صنعت ورشکسته موسیقی خیلی زود جان بگیرد و در سالهایی که «لاله زار» آخرین نفس‌هایش را با تبدیل شدن اکثر نوار فروشی‌ها به لوستر فروشی تجربه می‌کرد، برگزاری کنسرت در سالن‌های لوکس پایتخت باعث شد بارقه‌های امید بار دیگر در شرکت‌ و موسسات فرهنگی شکل بگیرد و اواخر دهه هشتاد را باید «سالهای تکامل برگزاری کنسرت در پایتخت» نامگذاری کرد.
 
  • * بحران‌های مقطعی
بحران‌های مدیریتی در دوره‌های مختلف و در سال‌هایی که کنسرت تفریح پرطرفداری در بین پایتخت نشین‌ها شده بود، هرازگاهی باعث تعطیلی یا تعلیق کنسرت در برخی سالن‌ها می‌شد و پس از چند ماه بار دیگر ادامه روند برنامه‌ها در پایتخت به حالت عادی برمیگشت. برخی سالن‌ها با ارائه ترتیب بندی‌ها و اولویت دهی به سبک‌ها و ژانرهای مختلف باعث محدودیت‌هایی در نحوه برگزاری کنسرت‌ها می‌شدند ولی این روند به مرور با روی کار آمدن نسل جدید مدیران و تهیه کننده‌های جوان موسیقی دستخوش تحولاتی بزرگ شد و سوددهی بالای کنسرت‌ها مدیران دولتی را نیز به تکاپو انداخت تا برنامه ریزی‌های کلان و بزرگی در این حوزه انجام شود.
 
  • افتتاح سالن‌های جدید
پیش از معرفی سالن‌های جدید کنسرت در پایتخت بهتر است لیست سالن‌های کنسرت قدیمی‌تر پایتخت را مرور کنیم:

* سالن همایش‌های برج میلاد – ظرفیت 1700 نفر
* سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی – ظرفیت 2200 نفر
* سالن وزارت کشور – ظرفیت 3000 نفر
* تالار وحدت – 720 نفر
* سالن برج آزادی – ظرفیت 270 نفر
* سالن ایوان شمس – ظرفیت 380 نفر
* سالن اریکه ایرانیان - ظرفیت 800 نفر

سالن‌هایی که در سالهای گذشته پذیرای بیشترین کنسرت‌های موسیقی در پایتخت بودند و در روزهای گذشته زمزمه افزایش تعداد سالن‌های پایتخت جدیدترین خبری ست که شاید بار دیگر باعث اتفاقات ویژه ای در برگزاری کنسرت در تهران باشند.

سالن «همایش‌های ایرانیان» که پیش از ایام محرم و صفر رسما با کنسرت فرزاد فرزین افتتاح شد و با ظرفیتی حدود 1900 نفر جدیدترین سالن کنسرت در غرب تهران لقب گرفت که پاتوق جدید دوستداران موسیقی است. سالنی نوساز و مجهز که برگزاری سه کنسرت فرزاد فرزین، مهدی یراحی و مهدی جهانی آغاز مسیری بود که به مرور قصد دارد به یکی از قطب های اصلی کنسرت در تهران تبدیل شود.

سالن «اسپیناس پالاس» در منطقه سعادت آباد دیگر سالن جدید پایتخت با حدود 2000 نفر ظرفیت است که گفته می شود اواخر امسال به بهره بردای می‌رسد فضای لوکس و مجهز آن می تواند بستر مناسبی برای دوستداران موسیقی باشد.
 
  • * چه فرقی می‌کند؟
افتتاح سالن‌های جدید که بخش خصوصی عمدتا مالکیت آنرا بر عهده دارد از چند زاویه قابل بحث است. نخست اینکه تعدد تعداد سالن‌های کنسرت و ایجاد رقابت در خدمات دهی می تواند کیفیت برنامه‌های برگزاری در این مکان ها را بیشترو بهتر کند و ادامه این رویه به مرور می‌تواند از لحاظ محتوایی نیز روی اجراهای زنده تاثیر گذار باشد. بحث قیمت و هزینه اجاره سالن‌ها نیز دیگر اتفاقی ست که با آغاز بهره برداری از سالن‌های جدید می‌تواند به خوبی روی جریان اجراهای زنده در کشور تاثیر گذار باشد. تنوع انتخاب و خدمات دهی و رقابت‌های قیمتی خواه ناخواه روی کیفیت برگزاری برنامه‌ها می تواند تاثیر گذار باشد و این رویه اتفاق خوشایندی برای جریان و صنعت موسیقی می‌تواند لقب بگیرد.

«موسیقی ما» در روزهای آینده پرونده ویژه‌ای را در این زمینه در گفتگو با تهیه کننده‌ها و فعالین حوزه موسیقی منتشر خواهد کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1396 - 08:44

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پاتوق‌های جدید مخاطبان کنسرت در تهران افتتاح می‌شوند | موسیقی ما